C2 Avstemming av utleggstrekk

Veiledningen skal sørge for en periodisk avstemming av bokført og betalt utleggstrekk.

Det kontrolleres at bokført utleggstrekk blir betalt i sin helhet i neste termin.

Utløsende hendelse: Terminavslutning

Aktuelt regelverk

Reglementet §14

Bestemmelsene pkt. 4.4.6, se også pkt. 5.2.4.4 og 5.2.4.5

Bokføringslovens § 11 og NBS 5

Framgangsmåte og arbeidsdeling

GrunntjenesterDelserviceOppgave - handlingReferanse
DFØDFØI kolonne for inngående balanse (IB) legges det inn UB fra forrige år (normalt = 6. termin).
DFØDFØBruk spørring i Unit4 ERP. Bokført trekk og betalt trekk for terminen hentes fra Unit4 ERP hovedbok.

Bokført trekk og betalt trekk føres inn i skjema på hver sin linje i kolonne for aktuell termin.

Betalingsdato og bilagsnummer legges inn i skjemaet.
Spørring i Unit4 ERP:
DFØRPA C02 Avstemming av utleggstrekk
DFØDFØLegg inn informasjon om innrapportert utleggstrekk fra A-meldingen.

Hvis A-meldingen for aktuelle perioder ikke er tilgjengelig tas følgende rapport / transaksjonskode ut fra SAP:

• PC00_M20_EDAG_DISP

Legg inn riktig periode og kryss av for "vis betalingsdata".

DFØDFØDet skal normalt ikke oppstå differanse. En eventuell differanse vil framkomme på linje “Kontroll av bokført og betalt trekk” i nedre del av skjema. Differansen skal forklares slik at linjen for Kontrollsum går i null.

Merk at avstemmingsskjemaet ikke tar høyde for eventuelle utleggstrekk i næringsinntekt og lignende. Disse vil da framkomme som differanser og dokumenteres / forklares særskilt.
DFØDFØLegg inn Betalt dato (avregnet) og bilagsnummer for avregningsretur fra spørringen i Unit4 ERP.Spørring i Unit4 ERP:
DFØRPA C Avregningsretur SAP
DFØDFØGå til fane «Konti og status». DFØ setter konto til «Klargjort av DFØ» når kontoen er sjekket og klar for overlevering til kunde. Det legges inn dato for utarbeidelse i felt for «Klargjort dato DFØ».

Dersom det er oppdaget feil eller mangler vil dette bli kommentert i tabellen for “Oppsummering og forklaring til avvik”. Legg også inn en kort og informativ melding i «Kommentar til Konti og status» i fanen.
KundeKundeSjekk “Kommentarer/oppfølgingspunkter til kunde” i Konti og status, og “Oppsummering og forklaring til avvik” i fanen.

Gjør nødvendige vurderinger og legg til relevant dokumentasjon. I fanen er det henvist til rapporter vedlagt i perioden fra DFØ, her må også kunde legge til henvisning til egen dokumentasjon. Dette gjøres ved å legge til linjer i tabellen.

Gå til fane «Konti og status» og fyll inn kolonnene:
• Godkjent av kunde
• Godkjent dato kunde
• Kundens egne kommentarer
Oppdatert: 31. januar 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.