A6 Avstemming kundereskontro

Formålet med fanen er avstemming av kundereskontro og sikre at parkerte kundebilag blir korrekt fulgt opp.

Kundereskontro avstemmes for å dokumentere postene med hensyn til fullstendighet, korrekt bokføring, klassifisering, og verdsetting med videre.

Personreskontroene føres direkte i hovedbok og kontrolleres i egne avstemminger.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

Aktuelt regelverk

Reglementet §14
Bestemmelsene pkt. 4.4.6, se også pkt. 5.3.1 og 5.4.1
Bokføringsloven §11
bokføringsforskriftens §6-4
NBS 5

Regelverk vedrørende ajourhold av regnskap

Bestemmelsene pkt. 4.4.2, jf. pkt. 3.3.2
Bokføringslovens §7
Merverdiavgiftsforskriften §15-9-3

Framgangsmåte og arbeidsdeling

GrunntjenesteDelserviceOppgave - handlingReferanse
DFØDFØIntegrasjonskontroll reskontro versus hovedbok

Kjør rapport XRE01 for den aktuelle perioden i Unit4 ERP og lagre på DFØ Fildel.

Foreta en kontroll av rapporten for å sjekke at det ikke er avvik mellom reskontro og hovedbok for noen av de aktuelle reskontroene.
Rapport i Unit4 ERP:
XRE01 – Avst. reskontro – pr. konto
DFØDFØDersom det framkommer avvik mellom hovedbok og reskontro, kjøres rapport XRE02 i Unit4 ERP for samme periode. Rapporten vil vise bilagsnummer og beløp for de bilag som utgjør avviket.

Årsaken til eventuelle avvik og beskrivelse av hvordan avvikene skal rettes, fylles ut i kommentarfeltet i avstemmingsarket dersom avvik ikke rettes før perioden avsluttes.
Rapport i Unit4 ERP:
XRE02 – Avst. reskontro – pr. bilag
DFØKundeDokumentasjon av balansepostene

Ta ut saldoliste for kunder og leverandører, gjerne aldersfordelt.
Rapport i Unit4 ERP:
CU29 Historisk aldersfordelt saldo - kunder
KundeKundeRapportene benyttes for å dokumentere hva postene består av. Aldersfordelt saldoliste benyttes også som grunnlag for vurdering av verdien.

Hvor hyppig disse kontiene avstemmes må fastsettes av den enkelte virksomhet ut fra omfang, risiko for feil, mangler og så videre. Gjennomgang av aldersfordelt saldoliste for kunder bør ses i sammenheng med virksomhetens innfordringsrutiner.
DFØKundeTa ut rapporter som viser åpne poster for kunder.Rapport i Unit4 ERP:
CU05 Periodisert saldospesifikasjon kunder
KundeKundeRapportene er en spesifikasjon av saldoen på kundereskontro på balansedagen.

Det bør sendes saldoforespørsel til et utvalg av kunder som et grunnlag for å dokumentere eksistens og verdsetting. Inkludert i utvalget bør alle de største kundene inngå; kunder med stor saldo på balansedagen og de med eldre saldoer.
DFØKundeKartlegg om det foreligger kunder med store kreditposter som må omklassifiseres i forbindelse med rapportering.

Omklassifisering gjøres minimum ved rapportering per 31.12.

Kun betydelige beløp omklassifiseres.
DFØKundeKontroll av parkerte bilag:
• Kjør browsermal
• Kontroller om det er parkerte bilag i hovedbok, kundereskontro.

Parkerte bilag spesifiseres i avstemmingsmappen.
Spørring Unit4 ERP:
DFØRPA A06 Parkerte kundebilag
KundeKundeLegg inn kommentar om årsaken til det parkerte bilaget, samt informasjon om når parkering av bilaget oppheves.
DFØIkke aktueltGå til fane «Konti og status».
DFØ setter konto til «Klargjort av DFØ» når kontoen er sjekket og klar for overlevering til kunde. Det legges inn dato for utarbeidelse i felt for «Klargjort dato DFØ». 

Dersom det er oppdaget feil eller mangler vil dette bli kommentert i tabellen for “Oppsummering og forklaring til avvik”. Legg også inn en kort og informativ melding i «Kommentar til Konti og status» i fanen. 
KundeIkke aktueltSjekk “Kommentarer/oppfølgingspunkter til kunde” og “Oppsummering og forklaring til avvik” i fanen Konti og status.
KundeKundeGjør nødvendige vurderinger og legg til relevant dokumentasjon. I fanen er det henvist til rapporter vedlagt i perioden fra DFØ dersom man har grunntjeneste. Her må også kunde legge til henvisning til egen dokumentasjon. Dette gjøres ved å legge til linjer i tabellen.

Gå til fane «Konti og status» og fyll inn kolonnene: 
• Godkjent av kunde 
• Godkjent dato kunde 
• Kundens egne kommentarer 
Oppdatert: 13. februar 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.