For at arbeidsflyten for oppgaver ikke skal stoppe opp hos leder, bør ledere aktivere sine stedfortredere i god tid før sommerferien. Vi ønsker derfor å minne om stedfortrederfunksjonen for godkjennere.
DFØ anbefaler at ledere har en stedfortreder
DFØ anbefaler at alle ledere som er Godkjenner 2 i virksomheten registrerer en stedfortreder. Stedfortredere kan behandle oppgaver på vegne av Godkjenner 2, og kan registreres som "planlagt" eller "ikke planlagt" stedfortreder.
Alle som er Godkjenner 2 kan selv sette opp stedfortreder som kan behandle oppgaver på deres vegne i selvbetjeningsportalen. Stedfortredergodtgjørelse kan registreres i DFØ-appen.
Dersom stedfortreder ikke er på plass kan dere risikere at ansatte ikke får sine søknader behandlet innen rimelig tid når leder er fraværende. Skaff en oversikt over stedfortredere før sommerferien og informer internt for å redusere antall henvendelser.
Forutsetninger for stedfortredere
Stedfortreder må ha riktige roller og strukturelle autorisasjoner for å utføre arbeidsflytoppgavene. Fagbruker i virksomheten er ansvarlig for å bestille nødvendige roller og autorisasjon. De med fagbrukertilgang i SAP kan kontrollere oppsatte stedfortrederregler via transaksjonen "YWF_VIS_STEDFORTRED - Vis hvem som er stedfortredere" i SAP.
Bistand fra DFØ
Dersom dere har behov for bistand til å opprette nye stedfortrederregler kan dere benytte skjema "Stedfortreder" i Kundesenter på nett. Ved behov for bistand til å endre eller slette eksisterende stedfortrederregler kan dere kontakte DFØ via Kundesenter på nett og merke saken med "Stedfortreder".
Veiledninger
Veiledninger for hvordan du registrerer og sjekker stedfortreder finner du via lenkene under.