DFØ vil informere om implementering av en ny feilmelding som skal sikre at kontrakter i TOA-løsningen ikke blir postert i SAP kjernesystem uten personopplysninger.
Problemer med overføring til SAP
Enkelte kunder har opplevd at kontrakter har blitt postert uten at personopplysningene som brukeren registrerte ved signering av kontrakt har blitt oppdatert i SAP kjernesystem. Kundene har i disse tilfellene blitt bedt om å innhente personopplysninger på nytt utenfor løsningen.
Vi har jobbet en stund med å kartlegge hva som er årsaken til at personopplysningene ikke har blitt lagret ved signering av kontrakt. Det har heldigvis ikke vært mange tilfeller av denne type feilsituasjoner, men det har samtidig bidratt til at det har vært krevende for oss å kartlegge årsaken til feilen.
Løsning
Feilen er nå identifisert. Det viste seg at ingen av personopplysningene som brukeren registrerte ved signering av kontrakt ble lagret dersom brukeren registrerte en tekst som inneholdt en start-parentes, uten å ha med en slutt-parentes i feltet med navn «Banknavn».
Løsningen på problemet ble derfor at den eksisterende feilmeldingen, som viser til at det maks kan registreres 15 tegn inne i en parentes, er utvidet til å også vises dersom brukeren registrerer en start-parentes uten en slutt-parentes.
Eksempel som viser ny feilmelding
Forbedret løsning for varsel om feil som må korrigeres
Vi har i forbindelse med arbeidet med feilmeldingen for manglende slutt-parantes også lagt til en ny løsning for å varsle om feil som må korrigeres i skjema for signering av kontrakt.
Tidligere har brukeren måtte rulle oppover i skjemaet for å finne feilmeldingene i det aktuelle felter. Nå vil brukeren i tillegg få en samlet oversikt over feil som må korrigeres nederst i skjemaet.
Når brukeren nå har fylt ut alle feltene for personopplysninger og klikker på knappen «Til signering», vil det i tillegg til feilmelding i det aktuelle feltet, også dukke opp en oversikt over eventuelle feilmeldinger nederst i skjemaet.
Eksempel som viser oversikt over feil som må korrigeres
Dette kundenotatet gjelder for virksomheter som har tatt i bruk DFØ Tilsetting og arbeidskontrakt. Dersom du har mottatt notatet på e-post, er det fordi du har meldt deg på kundenotater om Tilsetting og arbeidskontrakt.
Kontakt
- Kundesenter på nett
- lonn [at] dfo.no (lonn[at]dfo[dot]no)
- 406 34 021