Endringer i oppsett for enkelte land ved betaling til utlandet

På grunn av strengere krav fra bankene må bankforbindelser registreres på annen måte for enkelte land. Vi vil gjøre endringer i oppsettet i SAP og informere dere om hva dere må gjøre.

Hvem er berørt

Dette kundenotatet berører våre lønnskunder som har utbetalinger til utlandet via SAP. Spesielt er det de som har ansatte med bankforbindelse i følgende land:

  • Australia
  • Canada
  • India
  • Kina
  • New Zealand
  • Sør-Afrika
  • USA

Disse landene vil få endret oppsett i SAP for å forhindre fremtidige feilregistreringer. Hvordan banker skal registreres kan dere lese i DFØ Brukerdokumentasjon, i kapittelet Betaling av NOK til utenlandsk bankkonto.

Hva gjør DFØ

Tidligere har det vært mulig å registrere bankforbindelse til disse landene på andre måter, men registrering som ikke er i henhold til beskrivelsen i brukerdokumentasjonen vil feile ved utbetaling. Vi vil derfor korrigere oppsett i SAP slik at det ikke lenger vil bli mulig å opprette bankkoder som ikke følger det korrekte formatet.

Vi vil også korrigere eksisterende banker som ikke er registrert med korrekt format slik at disse får navn IKKE I BRUK. Banker som er merket med dette skal ikke benyttes ved registrering av bankforbindelse på ansatte, da disse vil feile ved utbetaling.

Dette arbeidet vil starte etter hovedlønn i juni. Vi vil først korrigere eksisterende banker som er opprettet i SAP med feil format for bankkode, før vi deretter endrer oppsettet til å kreve korrekt format.

Hva må dere gjøre

Vi vil i løpet av sommeren sende egen sak til kunder som har ansatte med bankforbindelser registrert hvor bankkode ikke er i korrekt format. Dere som kunde vil måtte kontrollere de ansatte og deres bankforbindelse.

  • Dersom den ansatte ikke skal ha noen utbetalinger fremover ber vi om at disse fratres i SAP.
  • Dersom den ansatte skal ha utbetalinger, eller fortsatt skal være aktiv i SAP, må dere innhente korrekt informasjon om bankkode, slik at dette kan korrigeres i bankforbindelsen for den ansatte.

Ved behov for å opprette ny bank kan skjema Utenlandsk bank i Kundesenter på nett benyttes.

Basiskunder foretar korrigering av bankforbindelse i IT0009 selv i SAP. Grunntjenestekunder melder fra til oss i Kundesenter på nett hva som skal korrigeres, så korrigerer vi dette for deres ansatte.

Publisert: 3. juni 2025

Kontakt

kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.