Prøvetidssamtale i DFØ HR

Under funksjonen «Skjema for medarbeiderutvikling» i DFØ HR får du systemstøtte for å gjennomføre prøvetidssamtaler.

Informasjon om regelverk, prosess og skjema

Reglene om prøvetid fremgår av arbeidsmiljøloven § 15-3 (7) og arbeidsmiljøloven § 15-6. I statlige virksomheter er prøvetiden i utgangspunktet 6 måneder (fra dato til dato), jfr SPH 2.1.8 og Lov om statens ansatte mv. (Statsansatteloven) § 15

I henhold til Statsansatteloven § 15 (3) har arbeidsgiver plikt til å sørge for at medarbeideren får nødvendig veiledning, oppfølging og vurdering av arbeidet i prøvetiden. Før endt prøvetid bør det avholdes minst en prøvetidssamtale. Har din virksomhet flere samtaler i prøvetiden, anbefales det å opprette et skjema for hver samtale.

I prøvetiden er det viktig med en planmessig tilrettelegging og oppfølging for å sikre en god innfasing av nye medarbeidere. Formålet er å avklare forventinger mellom medarbeider og leder, veilede, rettlede og følge opp tilbakemeldinger og opplæringsbehov. Prøvetidsskjemaet er et hjelpemiddel for å forberede, gjennomføre og dokumentere gjennomført(e) samtale(r) i prøvetiden.

Det er leders ansvar å kalle inn til samtalen og sørge for at samtalen avholdes. Det finnes integrasjon mot kalenderfunksjonen i Outlook for innkalling til samtalen.

Prosessen starter hos leder, som oppretter skjemaet. Leder vil motta varsel med påminnelse om gjennomføring av prøvetidssamtale i DFØ HR 30, 90 og 150 dager etter tiltredelsesdato for ny medarbeider.

Oversikt over stegene i en prøvetidssamtale

I tabellen under er det en oversikt over hvem som har tilgang til å redigere prøvetidsskjemaet i de ulike stegene og hvem som fullfører stegene. Den som fullfører steget, har også mulighet til å sende skjemaet tilbake til forrige steg.

StegRoller involvertHvem som fullfører steget
Forberedelse prøvetidssamtaleMedarbeider og lederLeder
PrøvetidssamtaleMedarbeider og lederLeder
MedarbeidersignaturMedarbeiderMedarbeider
Fullført--

Opprette skjema

Leder oppretter skjemaet via menypunktet «Skjema for medarbeiderutvikling».

1. Klikk på «Opprett nytt skjema».

2. Velg skjematype «Prøvetidssamtale».

3. Velg medarbeideren du ønsker å ha prøvetidssamtale med.

4. Gjør eventuelle endringer på datoene for evalueringsperiode og forfallsdato.

5. Klikk «Opprett og åpne».

Innholdet i skjemaet er inndelt i seksjoner. Disse seksjonene finner du også i toppen av skjemaet. Du kan enkelt navigere mellom seksjonene ved å klikke på det aktuelle seksjonsnavnet.

Seksjonene for medarbeider:

Medarbeider vil motta e-postvarsel når nytt skjema for prøvetidsamtale er opprettet for seg.

Det vil også komme en oppgave under «Gjøremål» på instrumentbordet – «Behandle skjema».

Skjermbilde som viser behandle skjema under gjøremål

Forberedelse prøvetidssamtale

I dette steget har både leder og medarbeider tilgang til skjemaet for å kunne forberede seg til samtalen ved å besvare spørsmål og legge inn kommentarer. Egne besvarelser er kun synlig for en selv. I neste steg «Prøvetidssamtale» blir alt innhold synlig for begge. Leder har ansvar for å kalle inn til samtalen(e) og at skjemaet sendes videre til neste steg.

  • Rutingskart: Oversikt over stegene som er definert for skjemaet «Prøvetidssamtale».
  • Introduksjon: Inneholder en kort beskrivelse av skjemaet og prosessen.
  • Medarbeiders tilbakemelding: Seksjonen inneholder forhåndsdefinerte spørsmål til medarbeider for å gi tilbakemelding om forventninger, arbeidsoppgaver, opplæring og trivsel. Denne seksjonen er kun synlig for medarbeider i steget «Forberedelse prøvetidssamtale».
  • Leders tilbakemelding: Denne seksjonen er kun synlig for leder i dette steget. Seksjonen inneholder forhåndsdefinerte spørsmål til bruk av leder for å gi medarbeider tilbakemelding om oppgaver, forbedringer og utviklingsområder.

NB! Leder og medarbeider kan ikke ha skjemaet åpent samtidig. Det er viktig å bruke «Lagre og lukk»-knappen når du skal lukke skjemaet, ellers kan følgende feilmelding oppstå:

Leder er ansvarlig for å kalle inn og gjennomføre prøvetidssamtalen, innen avtalt tid. Det er mulig å sende kalenderinvitasjon til Outlook via systemet.

Det er leders ansvar å sende skjemaet til neste steg. Det gjøres ved å klikke på «send skjema til prøvetidssamtale» nederst eller via «Handlinger».

Du må nå bekrefte at du ønsker å sende skjemaet videre til neste steg og det er mulig å legge til tilleggsinformasjon i feltet «E-postvarselkommentar». Denne vil legges til i den e-post notifikasjonen som medarbeider vil motta, om at skjemaet er sendt til neste steg.

Klikk på «Send skjema til Prøvetidssamtale».

Prøvetidssamtale

I dette steget skal samtalen gjennomføres. Skjemaet kan fortsatt redigeres av både leder og medarbeider og alt innhold er synlig for begge.

Leder vil nå få en ny seksjon i skjemaet «Oppsummering». Her kan leder oppsummere det som er blitt diskutert i prøvetidssamtalen. Denne seksjonen vil ikke bli synlig for medarbeider før i siste steg, «Medarbeiders signatur».

Når leder har skrevet oppsummering, sender leder skjemaet videre til «Medarbeiders signatur».

Når leder har skrevet oppsummering, sender leder skjemaet videre til neste steg ved å klikke på knappen «Send skjema til Medarbeiders signatur».

Leder må nå bekrefte at prøvetidsamtalen er gjennomført og sende skjemaet videre til neste steg. Det er mulig å legge til tilleggsinformasjon i feltet «E-postvarselkommentar». Denne informasjonen vil legges til i den e-post notifikasjonen som medarbeider vil motta, om at skjemaet er sendt til neste steg.

Når skjemaet er sendt til «Medarbeiders signatur» har ikke leder eller medarbeider lenger mulighet til å redigere skjemaet. Om det skulle være behov for å redigere skjemaet kan medarbeider sende skjemaet tilbake til steget «Prøvetidssamtale».

Medarbeiders signatur

I dette steget bekrefter medarbeider at prøvetidssamtalen med leder er gjennomført, og at medarbeider er kjent med innholdet i skjemaet. Medarbeider kan legge til ytterligere kommentarer i feltet «Medarbeiderkommentar» om ønskelig. Dette kommentarfeltet er synlig for leder når medarbeider har signert og skjemaet finnes i mappen «Fullført».

Fullført

Medarbeider har signert og skjemaet arkiveres under mappen «Fullført».

Skjermbilde som viser hvor du finner fullført og ikke arkivert

For mer informasjon om skjemaet, revisjonsspor og lignende, vil du finne dette ved å klikke på ikonet under «Handling».

Skjermbilde av ikonet handling
Oppdatert: 1. mars 2024

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.