Endringer på stilling i stillingskart

Slik utfører du som er HR-admin endringer på en stilling i DFØ HR.

Stillingskartet finner du via hovedmenyen på startsiden. HR-admin har mulighet til å endre alle stillinger i virksomheten.

For å finne stillingen du ønsker å endre kan du i stillingskartet søke både på stillingsnummer og person.

Skjermbilde av hvor du søker etter stillingen du vil endre på.

Merk stillingen du vil endre og klikk på kortet Vis Stilling.

Skjermbilde av hvor du ser stillingsdetaljer.

Du får nå opp en oversikt over all informasjon som er registrert på stillingen.

Trykk rediger i høyre hjørne av oversiktsbilde for å gjøre endring på stillingen. Angi dato for endring og klikk Fortsett.

Du får opp oversiktsbildet i redigeringsmodus. Angi årsak for endring, endre ønskede felter og trykk Lagre når du er ferdig.

Data som nå er lagret vil bli synkronisert ned til stillingens innehavers personprofil ved at det opprettes en ny post i blokken Stillingsdetaljer med samme dato. Posten får hendelsesårsak Endring i stillingsinformasjon (S2-36).

Merk: Endrer man stillingskode til/fra en stilling på stige må du også opprette en post i Blokken stillingsdetaljer på innehavers ansattprofil for at endringen skal kunne ivaretas i de relevante infotyper i SAP der det ikke er direkte replikering.

Deaktivere stilling

For å deaktivere en tom stilling må du velge årsak "stilling deaktivert", status "inaktiv" og i feltet skal besettes "nei"

Stillingen er nå ikke synlig i stillingskart

For å se stillingen i stillingskartet kan du huke av for "vis inaktive stillinger" under visningsalternativer som du finner til høyre i øvre del av skjermbildet

Gjelder fra og medDatofelt for opprettelse eller endring av stillingen.
KodeBlir automatisk generert av systemet.
EndringsårsakÅrsaken til at stillingen blir endret eller opprettet.

Nedtrekksmeny:
- Ny stilling
- Andre stillingsendringer
- Flytt stilling
- Ny stilling, skal utlyses
- Ny stillingskode
- Stilling deaktivert
- Stillingsendring
- Stillingsendring, skal utlyses

Merk at årsakskodene kan ha ulik arbeidsflyt.
StatusAngir om organisasjonsenheten er aktiv eller inaktiv.

Nedtrekksmeny:
- Aktiv
- Inaktiv

Standardverdi er satt til aktiv.
Skal besettesAngir om stillingen skal besettes av en person.

Nedtrekksmeny:

- Ja
- Nei

Standardverdi er satt til Ja.
MassestillingAngir om det skal være mulig å knytte flere personer til stillingen.

Nedtrekksmeny:
- Ja
- Nei

Standardverdi er satt til Nei.
Merk at det ikke er anbefalt å ha flere personer i samme stilling, med unntak av eksterne.
JobbdetaljerVerdien "Uten jobbfunksjon" registreres i feltet "Jobbfunksjon" for virksomheter som ikke har tatt i bruk Jobbprofilbygger.
StillingskodeStillingskode i henhold til hovedtariffavtalene i staten.
Kortnavn stillingUtledes automatisk av stillingskoden, men kan overskrives. Maks 12 tegn.
StillingstittelUtledes automatisk av stillingskoden, men kan overskrives. Maks 40 tegn.
YrkeskodeYrkeskoder fra SSB.
ArbeidsavtaleAngir hvilken type arbeidsavtale du knytter til stillingen.

Nedtrekksmeny:
- Fast
- Midlertidig
- Midlertidig med hjemmel
HjemmelAngir hvilken type hjemmel du knytter til arbeidsavtalen.

Nedtrekksmeny med ulike variabler knyttet til de ulike arbeidsavtalene.
- For fast arbeidsavtale er det bare fast som er tilgjengelig.
- For midlertidig er det ulike varianter av midlertidige stillinger.
- For midlertidig med hjemmel er det referanse til lovverket/paragraf.
ÅrsverkAngir hvor mange årsverk stillingen(e) antas å fylle.
Overordnet stillingArves automatisk. Angir hvilken stilling som denne stillingen rapporterer til. Ikke redigerbar.
VirksomhetVirksomhetens navn.
Organisasjonsnivå 2Virksomhetens 2. organisasjonsnivå.
Organisasjonsnivå 3Virksomhetens 3. organisasjonsnivå.
OrganisasjonsenhetOrganisasjonsenheten stillingen skal være knyttet til.
KostnadsstedOrganisasjonsenhetens kostnadssted
LokasjonAngir hvor stillingen faktisk befinner seg (hvor personen som eier stillingen jobber fra).

Lokasjon arves fra overliggende stilling, men kan redigeres.

Tilsvarer personaldelområde i lønnssystemet.
AdministrasjonsområdeOmråder ulike roller skal ha tilgang til, for eksempel HR.
MatrisetilknytningType tilknytning. Foreløpig er mulige valg «HR Partner» og «Matriseleder».
Relatert stillingStillingen som skal fungere som «HR partner» eller «matriseleder» til den aktuelle stillingen.
Avvikende kostnadsstedHer angis avvikende kostnadssted. Feltet skal kun fylles ut om kostnadssted på stilling skal avvike fra hovedkostnadssted.
Feltbeskrivelse

Ved bruk av avvikende kostandssted på stilling, må grunntjeneste kunder sende sak i Kundesenter på nett der de oppgir hele kostnads strengen som skal registreres i mappekortet "kostnadsfordeling" i PPOSE (SAP)

Oppdatert: 29. februar 2024

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.