Behandle søknader, skrive tilskuddsbrev og utbetale

Her finner du veiledning om å behandle søknader om tilskudd, gjøre enkeltvedtak og skrive tilskuddsbrev til mottakerne. Du får også lære om å utøve budsjettdisponeringsmyndighet og om å registrere vedtaket, bokføre og attestere før utbetaling.

Dette er tilskuddsforvalterens oppgaver. Rammene for søknadsbehandlingen blir lagt i utformingen av tilskuddsordningen.

Forvaltningsloven gjelder for søknadsbehandlingen

Ved søknadsbehandling av tilskudd gjelder forvaltningsloven.   

Forvaltningsloven har generelle krav til saksbehandling der følgende er særlig relevante i tilskuddsforvaltningen:

  • krav til habilitet
  • skriftlig saksbehandling
  • veiledningsplikt
  • saksbehandlingstid og foreløpig svar.

Taushetsplikten kan også være aktuell. 

I tillegg har forvaltningsloven krav som gjelder når det gjøres enkeltvedtak:

  • utrednings- og informasjonsplikt
  • begrunnelsesplikt
  • klagerett

Les mer om forvaltningslovens krav til søknadsbehandlingen i veiledningsnotatet Om forvaltningslovens og økonomiregelverkets krav til utformingen og forvaltningen av statlige tilskuddsordninger (heretter veiledningsnotatet):

Motta og kontrollere søknadene

Tilskuddsforvalteren skal registrere søknadene som kommer inn og gi dem et journalnummer. Det følger av arkivloven og arkivforskriften. Det er god forvaltningsskikk å bekrefte overfor søkeren at søknaden er mottatt. Forvaltningsloven stiller krav til foreløpig svar hvis det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, se § 11 i loven. I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

Kontroll av søknadene er viktig for å sikre at tilskuddsmidlene tildeles de beste søkerne, og legger dermed et godt grunnlag for at målene for ordningen nås.  

§ Fra bestemmelsene om økonomistyring i staten

6.3.8.2 Kontroll av informasjon fra tilskuddsmottakere
Tilskuddsforvalteren skal kontrollere informasjonen mottakeren sender inn som har betydning for søknadsbehandlingen. Tilskuddsforvalteren skal videre kontrollere rapporter som tilskuddsmottakeren senere sender inn om måloppnåelsen, jf. pkt. 6.3.6. Gjennomførte kontrolltiltak skal dokumenteres på en tilfredsstillende måte.

Kontrollen skal tilpasses den enkelte tilskuddsordningen og målet med den. Kontrollen skal ha et rimelig omfang i forhold til nytten og kostnadene ved kontrollen.

Tilskuddsforvalteren skal kartlegge henholdsvis risiko for at det oppstår feil på grunn av problemer med fortolkning av tilskuddsvilkårene og risiko for uregelmessigheter. Ut fra en vurdering av det samlede risikonivået og hva som er de vesentligste risikomomentene, skal det fastsettes hvilke kontrollpunkter som er mest aktuelle, og hvem som skal foreta kontrollen.

Eksempel på kontrollhandlinger

Hvilke opplysninger som skal kontrolleres i søknadene, følger av tildelingskriteriene som er utformet for ordningen. Tildelingskriteriene er grunnlaget for å vurdere hvem som er aktuelle mottakere, hva tilskuddet kan brukes til og hvordan tilskuddsbeløpet skal fastsettes.

I mange tilskuddsordninger må også noen formelle krav være oppfylt for at søknaden skal vurderes.  Slike krav kan være

  • at søknaden er levert innen fristen
  • at søknader må signeres av en person med en type myndighet eller rolle
  • at søknaden skal inneholde nødvendig informasjon eller dokumentasjon  

Dere må også kontrollere at innholdet i søknaden virker rimelig og kan ligge til grunn for vedtak om tildeling. Denne kontrollen vil som regel være tett knyttet til vurderingen av søknadene.

Informasjon i søknader kan i noen tilfeller være kontrollert av revisor.

Tilskuddsforvalteren skal dokumentere gjennomførte kontrolltiltak på en tilfredsstillende måte, jamfør bestemmelsene punkt 6.3.8.2.

Kontrollen kan føre til at søknader avvises og ikke behandles videre. Hvis mangelfulle søknader skal kunne avvises, må kravene til søknaden være fastsatt i regelverket for ordningen. Se mer om å avvise søknader i veiledningsnotatet:

Vurdere og prioritere søknadene

Hvis tilskuddsordningen kun har kvantitative beregningsregler for tildeling av tilskudd, er det i liten grad behov for skjønn i vurderingen av søknadene. De fleste ordninger har imidlertid en kombinasjon av kvantitative og kvalitative kriterier, der det kreves skjønn for å vurdere og prioritere søknadene. Tilskuddsforvalter kan da først vurdere om innholdet virker rimelig og om det er godt samsvar mellom de ulike delene av søknaden. En typisk vurdering er om budsjett og framdriftsplan samsvarer og virker realistiske, slik at de planlagt aktiviteter lar seg gjennomføre.

Med utgangspunkt i mål og kriterier i regelverket for tilskuddsordningen, vurderer dere hvilke av søknadene som i størst grad kan bidra til måloppnåelse for ordningen. Flere enn én person bør delta i vurderingen av søknadene.

Eksempel på vurderinger og prioritering av søknadene:

  • Treffer noen tiltak bedre eller en større del av målgruppen enn andre?
  • Er noen tiltak mer relevante for måloppnåelsen enn andre?
  • Er noen tiltak mer kostnadseffektive enn andre?

Hvis skjønnsbaserte tildelingskriterier brukes, bør regelverket for tilskuddsordningen beskrive hva som vektlegges i skjønnsvurderingen. Dette vil gi nyttig informasjon til den som skal søke, og det gir tilskuddsforvalter støtte i søknadsbehandlingen.

Tilskuddsforvalteren må kunne begrunne bruken av skjønn som ligger til grunn for en tildeling, for eksempel hvis det kommer en klage på en avslått søknad. For noen ordninger kan det være aktuelt å innhente informasjon om søkeren også mottar andre statlige tilskudd eller om tildelingen kan være omfattet av reglene om offentlig støtte. Les mer om dette:

Tenk gjennom

  • Er mange søknader mangelfulle? Kan det tyde på at regelverket eller utlysningen er uklar?
  • Kan et standardisert (digitalt) søknadsskjema med veiledning øke kvaliteten på søknadene og effektivisere søknadsbehandlingen?
  • Er det vanskelig å vurdere hvilke søknader som skal innvilges eller avslås, eller å fastsette tilskuddsbeløp? Vurder om tildelingskriteriene bør justeres.

Gjøre enkeltvedtak og skrive tilskuddsbrev

Som hovedregel gjør tilskuddsforvalteren enkeltvedtak når tilskudd blir tildelt. Utfallet av søknadsbehandlingen vil som hovedregel være et vedtak rettet til «bestemte private personer» og er ifølge forvaltningsloven et enkeltvedtak:

§ Fra forvaltningsloven

§ 2. (definisjoner).

I denne lov menes med:

a. vedtak, en avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til private personer (enkeltpersoner eller andre private rettssubjekter);

b. enkeltvedtak, et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer;

Et forvaltningsorgan likestilles med privat rettssubjekt ved anvendelse av første ledd dersom organet har samme interesse eller stilling i saken som private parter kan ha.

I de tilskuddsordningene der kommuner søker på lik linje med private, skal de behandles på samme måte som private. Avgjørelsen vil i slike tilfeller være et enkeltvedtak også overfor kommunene, med de rettighetene det gir (klageadgang og rett på begrunnelse). Bakgrunnen er at et forvaltningsorgan (for eksempel en kommune) likestilles med private dersom organet har samme interesse eller stilling i saken som enkeltpersoner eller andre private rettssubjekter kan ha, se forvaltningsloven § 2, fjerde ledd gjengitt over. Les mer i veiledningsnotatet:

I behandling av søknader om tilskudd er det flere mulige utfall. Søknadene kan

  • innvilges helt eller delvis
  • avslås helt eller delvis– innebærer at søknaden er behandlet, men søkeren har ikke fått innvilget (hele) det omsøkte beløpet
  • avvises – innebærer at søknaden ikke realitetsbehandles

Tilskuddsforvalteren skal meddele vedtaket til søkeren i et vedtaksbrev som svar på søknaden.

Hvis søknaden innvilges helt eller delvis, vil vedtaksbrevet være et tilskuddsbrev. Bestemmelsene regulerer ikke avslag eller avvisning, men stiller krav til tilskuddsbrevet og hva det skal inneholde.

§ Fra bestemmelsene om økonomistyring i staten

6.3.3 Tilskuddsbrev
Vedtak om å tildele tilskudd skal meddeles søkeren i et tilskuddsbrev. Tildelingen er som hovedregel et enkeltvedtak etter forvaltningsloven, jf. forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav b.

Tilskuddsbrev skal sendes hver enkelt mottaker, eller til en instans som er legitimert til å formidle opplysninger om vedtaket videre.

Tilskuddsbrevet med eventuelle vedlegg skal blant annet beskrive
− hva mottakeren får tilskudd til
− tilskuddsbeløp
− utbetalingsordning, herunder om tilskuddet utbetales før, under eller etter tiltaket, samt antall utbetalinger og tidspunkt for utbetalingene
− eventuelle vilkår for bruken av midlene, krav til rapportering og kontrolltiltak som kan bli iverksatt
− reaksjoner ved brudd på betingelser og vilkår for tilskuddet.

Tilskuddsbrev skal hos statlige tilskuddsforvaltere normalt signeres av en ansatt med budsjettdisponeringsmyndighet for den aktuelle tilskuddsbevilgningen, jf. pkt. 2.5. Hvis et kollegialt styre, råd eller tilsvarende har budsjettdisponeringsmyndighet, kan brevet signeres av andre med myndighet til dette.

TilskuddsbrevEnkeltvedtak
Hva mottakeren får tilskudd tilUtfallet av saken, herunder hva mottaker får tilskudd til
Sentrale betingelser som vedtaket bygger på
TilskuddsbeløpetTilskuddsbeløpet
UtbetalingsordningUtbetalingsordning
VilkårTyngende vilkår som stilles i vedtaket
Kontrolltiltak
Reaksjoner på brudd på betingelser og vilkårReaksjoner på brudd på betingelser og vilkår
 Begrunnelse
 Klageadgang

Tabellen viser at bestemmelsene om økonomistyring i staten og forvaltningsloven i stor grad har sammenfallende krav til utforming av tilskuddsbrev og enkeltvedtak. Bestemmelsene regulerer ikke begrunnelse eller klageadgang, men det følger av forvaltningsloven at enkeltvedtak skal grunngis og at enkeltvedtak kan påklages.

Les om klageadgang og klagebehandling og om innholdet i tilskuddsbrevet i veiledningsnotatet:

Regelverket og tilskuddsbrevet virker sammen

Det er viktig å se regelverket for tilskuddsordningen og tilskuddsbrevet i sammenheng, slik at vilkårene som skal gjelde for tilskuddsmottakerne, plasseres på en hensiktsmessig måte. Generelt bør vilkår som gjelder før tildeling, for eksempel krav til søknadene, plasseres i regelverket. Vilkår som gjelder etter tildeling kan stå i regelverket som generell informasjon, men skal stå i tilskuddsbrevet.

Departementet og tilskuddsforvalteren må vurdere hvor vilkårene skal fastsettes for å gi tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag for oppfølging og kontroll.  Se mer om dette i veiledningsnotatet:

Tenk gjennom

  • Er det klar sammenheng mellom tilskuddsbrevet og regelverket for ordningen?
  • Er det tydelig i tilskuddsbrevet hvilke konsekvenser det vil få hvis mottakeren bryter med vilkårene for tilskuddet?
  • Kommer det mange klager på avslag eller delvis innvilgelse? Kan det gi grunnlag for å vurdere endringer, for eksempel i tildelingskriteriene, i bruken av skjønn eller i utformingen av tilskuddsbrevene?

Vedtak om å tildele tilskudd innebærer budsjettdisponering

Vedtak om å tildele tilskudd innebærer en økonomisk forpliktelse for staten. Det er en disposisjon som skal bekreftes av en ansatt som har budsjettdisponeringsmyndighet, jamfør punkt 2.5.2.1 i bestemmelsene. I tilskuddsforvaltningen ivaretas dette normalt ved at tilskuddsbrevet signeres av en ansatt med slik myndighet for den aktuelle tilskuddsbevilgningen, i tråd med punkt 6.3.3 i bestemmelsene (eventuelt av andre med myndighet til å signere dersom budsjettdisponeringsmyndigheten ligger hos et kollegialt styre, råd eller tilsvarende). Les mer om signering av tilskuddsbrev i DFØs:

Før en ansatt med budsjettdisponeringsmyndighet bekrefter tildeling av tilskudd (ved å signere tilskuddsbrev), skal vedkommende i tråd med bestemmelsene punkt 2.5.2.1 påse at 

  • det er hjemmel for disposisjonen i stortingsvedtak, tildelingsbrev eller andre vedtak og at disposisjonen ellers er i overensstemmelse med gjeldende lover og regler 
  • det er budsjettmessig dekning for utbetalingen
  • disposisjonen er økonomisk forsvarlig 

Kommentar til første kulepunkt:
«Hjemmel for disposisjonen» er tildelt beløp til formålet som vil framgå av tildelingsbrevet til virksomheten, med tilhørende forutsetninger fra Stortinget og prioriteringer fra departementet. Internt i virksomheten vil dette ofte bli formidlet til ansvarlige enheter i årlige disponeringsskriv.

Når det gjelder å påse at «disposisjonen ellers er i overensstemmelse med gjeldende lover og regler, innebærer det å påse at blant annet regelverket for ordningen og forvaltningsloven blir overholdt.

For øvrig skal registrering og endringer av opplysninger om betalingsmottakere skal utføres av andre enn den som har budsjettdisponeringsmyndighet, jf. bestemmelsene punkt 6.3.8.1. 

Les mer om kravene til utøvelse og dokumentasjon av budsjettdisponeringsmyndighet og om delegering av slik myndighet. 

Registrere vedtaket, bokføre og attestere før utbetaling

Vedtak om å innvilge tilskudd skal registreres for å holde oversikt over inngåtte forpliktelser, men bestemmelsene regulerer ikke hvordan. Tilskuddsforvalteren kan bruke andre systemer enn økonomisystemet til å registrere og holde oversikt over vedtak og tilsagn om tilskudd som ennå ikke er utbetalt til mottakerne. Det samme gjelder for beløp som tilskuddsforvalteren har utestående hos tilskuddsmottakerne ved vedtak om tilbakebetaling.

Bokføring (registrering i regnskapssystemet) av tilskudd kan tidligst skje ved tidspunktet for vedtaket, og skal senest skje ved utbetalingstidspunktet. Dersom bokføring skjer ved vedtakstidspunktet, vil forvalteren kunne ha oversikt over både vedtak og tilsagn i økonomisystemet. Les mer i DFØs:

Alle tilskuddsbeløp skal være attestert før de utbetales. Den som attesterer, skal bekrefte at utbetalingen skjer på korrekt grunnlag, det vil si i tråd med vedtaket. Det innebærer som regel å kontrollere at beløp, tidspunkt for utbetaling (i tråd med utbetalingsordningen) og mottaker er riktig, samt om eventuelle vilkår for utbetalingen er oppfylt – eksempelvis om tilskuddsmottaker har sendt rapport om framdrift mm. Den som attesterer, vil ofte være en saksbehandler som kjenner vedtaket. Attestasjonen skal utføres av en annen enn den som har budsjettdisponeringsmyndighet og har bekreftet disposisjonen. 

§ Fra bestemmelsene om økonomistyring i staten

6.3.4 Registrering av vedtak om tilskudd 
Vedtak om innvilgelse av tilskudd skal registreres slik at tilskuddsforvalteren har oversikt over inngåtte forpliktelser. 

Tilskuddsforvaltere innenfor statsforvaltningen skal følge bestemmelsene om bokføring og økonomisystem i kap. 4. Øvrige tilskuddsforvaltere skal følge krav til bokføring, dokumentasjon og oppbevaring som vedkommende departement har fastsatt i avtale, oppdragsbrev eller på annen måte. 

6.3.3 Tilskuddsbrev 
… 
Alle tilskuddsbeløp skal være attestert før utbetaling kan skje, jf. pkt. 2.5. Den som attesterer, skal kontrollere at utbetalingsforslaget stemmer med vedtaket om tilskudd (tilskuddsbrevet), og at tilskuddsmottakeren har sendt inn dokumentasjon dersom det er stilt vilkår om det. 

Internkontroll hos tilskuddsforvalteren

For å sikre korrekt saksbehandling når søknadene behandles, må tilskuddsforvalteren ha god internkontroll. Dette vil gjelde også når forvaltningen er delegert, jamfør § 15 i reglementet for økonomistyring i staten.

Departementet skal utforme opplegget for oppfølging og kontroll, og dette skal også inngå i regelverket som departementet skal fastsette for ordningen. Innenfor disse rammene vil det som regel være behov for at tilskuddsforvalteren selv etablerer mer konkrete rutiner for forvaltningen av tilskuddsordningen, herunder behandlingen av søknadene.

§ Fra bestemmelsene om økonomistyring i staten

6.3.8.1 Internkontroll hos tilskuddsforvalteren
For å sikre korrekt saksbehandling, skal tilskuddsforvalteren ha etablert systemer, rutiner og tiltak som blant annet har til hensikt å forebygge, avdekke og korrigere feil og mangler, jf. pkt. 2.4 om internkontroll.

Tiltakene skal bidra til å sikre korrekt
− registrering av faste data
− søknadsbehandling, herunder dokumentasjon av fastsettelse av tilskuddsbeløp
− registrering av vedtak om tilskudd
− utbetaling av tilskudd til rett mottaker og til rett tid
− registrering i regnskapet
− behandling av dokumentasjon fra tilskuddsmottakeren

Registrering og endring av opplysninger om betalingsmottakere skal utføres av andre enn den som utøver budsjettdisponeringsmyndighet.

Oppdatert: 14. januar 2025

Kontakt

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om innholdet på denne siden, send en e-post til tilskudd@dfo.no

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.