Instruks, tildelingsbrev, årsrapport og styringsmøter er sentrale deler av styringsdialogen mellom departement og underliggende virksomhet. Hver av delene må enkeltvis ta høyde for ulike tidsperspektiver, men de vil også utfylle hverandre når ulike tidsperspektiver skal ivaretas av departementet og virksomheten.
Når er innholdet på denne siden nyttig?
På denne siden får du som jobber i et departement eller en virksomhet tips til hvordan ulike tidsperspektiv kan håndteres i de ulike delene av styringsdialogen.
For deg som jobber i en virksomhet
Innholdet er nyttig når du skal
- lese og forstå innholdet i tildelingsbrevet
- gi tilbakemeldinger på eventuelle utkast til tildelingsbrevet
- skrive årsrapport
- utvikle styringsinformasjon og kunnskapsgrunnlag for årsrapporten
- melde opp saker til styringsmøter med departementet
For deg som jobber i et departement
Innholdet er nyttig når du skal
- skrive tildelingsbrev og instruks
- lese årsrapporten og følge den opp overfor virksomheten
- sette agendaen for styringsmøter mellom departementet og virksomheten
Instruksen
Instruksen skal beskrive fordelingen av ansvar og delegering av myndighet mellom departementet og den underliggende virksomheten. Instruksen beskriver gjerne det som ligger fast over flere år, som formål, ansvarsområder, delegert myndighet, krav til virksomheten og rammene for styringsdialogen. Instruksen gir altså virksomheten en forutsigbarhet som legger grunnlaget for et langsiktig utgangspunkt i styringen.
Ting å tenke på i arbeidet med instruksen
Instruksen setter rammene for langsiktighet
Gjennom instruksen stiller departementet krav til virksomhetens interne styring. Disse kravene har betydning for hvordan virksomheten kan vektlegge ulike tidsperspektiver i styringen. Vekt på hyppig kontroll og avviksrapportering gir et kortsiktig utgangspunkt i styringen, mens vekt på strategi og kunnskapsutvikling gir et mer langsiktig utgangspunkt. I etatsstyringen er det behov for å kombinere begge perspektivene for å sikre både tilstrekkelig kontroll og nødvendig utvikling.
Departementet bør involvere virksomheten når instruksen skal utformes
Departementet må tilpasse innholdet i instruksen til sektorens og virksomhetens egenart, risiko og vesentlighet. En prosess som involverer virksomheten i utforming av instruksen vil hjelpe departementet å tilpasse innholdet.
Tildelingsbrevet
Tildelingsbrevet er et årlig dokument der departementet formidler føringer til den underliggende virksomheten. Tildelingsbrevet uttrykker målene og prioriteringene for virksomheten, og det er her departementet stiller budsjettmidler til disposisjon for virksomheten i tråd med Stortingets vedtak.
Økonomiregelverket sier at tildelingsbrevet blant annet skal angi strategiske utfordringer og satsingsområder, i tillegg til styringsinformasjon som er mest mulig stabil over tid. Like fullt gjelder bevilgningene og mange av føringene i tildelingsbrevet for ett år av gangen. Derfor har tildelingsbrevet både et ettårig og et flerårig perspektiv
Ting å tenke på i arbeidet med tildelingsbrevet
Departementet må finne rett tidsperspektiv
Hvor mye tildelingsbrevet skal vektlegge det langsiktige, kan variere både på tvers av virksomheter og innenfor en virksomhet – og det kan endre seg over tid. Mål settes gjerne for det som skal oppnås på lengre sikt, og som står seg over tid. Oppdrag, prioriteringer og lignende brukes gjerne for det som har en kortere tidshorisont og er mer konkret. Et tildelingsbrev skal inneholde begge deler, tilpasset til saksområdenes egenart, risiko og vesentlighet.
Virksomheten bør belyse konsekvensene av kortsiktige oppdrag
Når departementet gir kortsiktige føringer, påvirker det hvordan virksomheten kan jobbe med de mer langsiktige prioriteringene. Derfor bør departementet legge oppdrag fram for virksomheten før de gis. Da får virksomheten mulighet til å beskrive konsekvensene prioriteringene har for de langsiktige planene.
Tildelingsbrevet bør ha et langsiktig utgangspunkt
Tildelingsbrevet skal angi de strategiske utfordringene og prioriteringene for virksomheten. Denne beskrivelsen har gjerne et langsiktig perspektiv, og den er et godt utgangspunkt å henge mer kortsiktige oppdrag og ettårige bevilgninger på. Omtalen bidrar til et felles bilde av utfordringer og prioriteringer, og til at dette bildet kommuniseres til offentligheten.
Departementet bør være tydelig på hvilken tidshorisont som gjelder hvor
Det kan være uklart for virksomheten hvilke mål og oppdrag som gjelder i et flerårig perspektiv, og hvilke som gjelder for året. Mål og oppdrag kan ha ulike tidsperspektiv i ett og samme tildelingsbrev, uten at det er klart hvilken tidshorisont som gjelder. Departementet bør derfor forklare hvilken tidshorisont som ligger til grunn for mål og føringer i tildelingsbrevet.
Dette gir virksomheten klarhet i hvilket tidsperspektiv den kan legge til grunn i sin interne planlegging. Mål som ligger fast over tid gir forutsigbarhet for virksomhetens planlegging, men det er viktig at virksomheten forstår at målene kan bli endret fra år til år på grunn av politiske prioriteringer.
Årsrapporten
Årsrapporten skal blant annet gi et dekkende bilde av virksomhetens resultater for året, som måloppnåelse og ressursbruken sett opp mot denne. Årsrapporten utarbeides av virksomheten, og den skal følge en fastsatt inndeling som er gitt i bestemmelsene om økonomistyring i staten (kap. 1.6.1).
Selv om årsrapporten i del 3 skal omtale årets resultater, må disse sees i et lengre tidsperspektiv. Mange av målene til statlige virksomheter har et langsiktig perspektiv, og det kan ta tid før det går an å se effektene av virksomhetens innsats. Årsrapportens del 5 om fremtidsutsikter gjør det nødvendig å ha et langsiktig perspektiv.
Ting å tenke på i arbeidet med årsrapporten
Virksomheten kan vurdere hvor den er på vei – før den er i mål
Selv om et oppdrag eller mål ikke kan løses innenfor ett kalenderår, bør rapporteringen vise om fremdriften er som forventet. Det er viktig at virksomheten gir en «løypemelding» der den drøfter fremdriften opp mot planene og om aktivitetene bidrar til forventet måloppnåelse. Virksomheten bør også orientere om endringer i forutsetningene, slik at det blir mulig å justere det langsiktige målet/oppdraget ved behov.
Tidsserier kan hjelpe
En måte å omtale langsiktige effekter på, er å beskrive observerte resultater og utførte aktiviteter i tidsserier.
Slike tidsserier kan knyttes til effekter. For eksempel kan en virksomhet knytte en observert reduksjon i antall hendelser/ulykker til sine utførte sikringstiltak, og dermed si om innsatsen har ført til forventet reduksjon. Virksomheten kan også si noe om årets innsats og hvordan denne forventes å påvirke utviklingen videre.
Departementet bør være tålmodig
Selv om det er virksomheten som skal lage årsrapporten, skal departementet fastsette krav til innholdet i årsrapporten (jf. bestemmelser om økonomistyring i staten, kap. 1.5).
Det være vanskelig for virksomheten å forstå departementets informasjonsbehov, som gjerne er sammensatt av både det kortsiktige og langsiktige. Det er derfor lurt å ha en åpen diskusjon om hva som er departementets behov, og hva som er krevende for virksomheten å omtale.
Det er viktig at departementet er tålmodig når virksomheten jobber med å utvikle eller forbedre årsrapporten. Å omtale resultater er krevende – særlig i skjæringspunktet mellom det kortsiktige og det langsiktige. For eksempel når utgiftene til et nytt helsetilbud kommer i årets regnskap, men først gir utslag i helsestatistikken om flere år.
Årsrapporten bør ha kilder med ulike tidsperspektiv
Enkelte årsaksforhold er så krevende å avdekke at det ikke lar seg gjøre i et årlig perspektiv. Da er det viktig at årsrapporten sees i lys av sektorens og virksomhetens øvrige kunnskapsgrunnlag. Utredninger, evalueringer og andre egnede verktøy kan både supplere årsrapporten og være grunnlag til årsrapporten. Virksomheten kan vise til denne typen kunnskap og omtale årets aktiviteter og resultater i lys av den.
Styringsmøter
Departement og virksomhet bør sette av tid til å diskutere det langsiktige perspektivet. Det gjelder blant annet
- utviklingstrekk, kunnskap og faglige råd som kan påvirke prioriteringene fremover
- utfordringer og risiko det er behov for å være klar over eller ta tak i
- politiske prioriteringer som påvirker virksomhetens planer
- behov for samarbeid med andre virksomheter eller sektorer
I styringsmøtene opptrer departementet i rollen som etatsstyrende departement. Det vil si at det utøves etatsstyring i disse møtene, og at møtene skal dokumenteres.
For mange er det hensiktsmessig å også diskutere det langsiktige perspektivet gjennom en faglig dialog utenfor styringsmøtene. Det kan i praksis være glidende overganger mellom hva som er faglige møter og hva som er styringsmøter, men styringssignaler skal alltid dokumenteres skriftlig.
Enkelte departementer og virksomheter syns det er nyttig å ha egne møter (enten styringsmøter eller faglige møter) som omhandler det langsiktige og strategiske. På den måten er de sikre på at det er satt av tid til å ha en god dialog om dette.
Ting å tenke på i forbindelse med styringsmøtene
Noen ganger er det nyttig å løfte det langsiktige til styringsmøtene
Det kan være nyttig å løfte det langsiktige inn i styringsmøtene, blant annet gjennom å
- ha dialog om virksomhetens langsiktige kunnskapsarbeid eller prioriteringer
- avklare retningsvalg som påvirker det langsiktige perspektivet
- koordinere behov for samarbeid mellom ulike sektorer og virksomheter
Styringsdokumentene (instruks, tildelingsbrev og årsrapport) er et naturlig grunnlag for styringsmøtene.
Vær bevisst på skillet mellom styringsmøter og faglige møter
For både departementet og virksomheten er det en fordel å avklare forskjellen på ulike møter, ved å være tydelige på hva som er styring og styringssignaler. Det kan jo i praksis være glidende overganger mellom hva som er faglige møter og hva som er styringsmøter.
Det som hører inn under en styringsdialog skal dokumenteres skriftlig. I de tilfellene der tema som tilhører styringsdialogen omtales i faglige møter, kan dette løses ved at det enten referatføres eller at det sendes et brev i etterkant, fra departement til underliggende virksomhet, som dokumenterer møtets styringsrelaterte innhold.
Mer om tidsperspektivet i den faglige dialogen mellom departementet og virksomheten
Departementet må vurdere forholdet sitt til virksomhetens planer
Departementet må vurdere hvilket forhold de skal ha til virksomhetenes langsiktige strategier og/eller planer. Noen departementer får tilstrekkelig forankring gjennom den faglige dialogen, mens andre departementer trenger å få forelagt strategier og planer til godkjenning. Dette avhenger blant annet av saksområdets kompleksitet, politiske interesse og samordningsbehov.
Departementet bør også tenke over hvordan dette påvirker virksomhetens handlingsrom og departementets mulighet til å holde virksomheten ansvarlig for egne retningsvalg.
Behov for mer formell godkjenning av planer kan også komme fra virksomheten selv, for eksempel ved særlig krevende retningsvalg. Da kan departementets godkjenning både gi trygghet i veivalg og gjøre det mulig å forsvare veivalg internt i virksomheten og mot andre interessenter.
Gå tilbake til hovedsiden