Å sette mål innebærer å gjøre vurderinger, for målene skal ikke dekke alt. Ofte må du avveie motstridende hensyn. Én av vurderingene du må gjennom er målenes tidsperspektiv: skal målet gi kortsiktig eller langsiktig retning?
Når er innholdet på denne siden nyttig?
På denne siden får du som jobber i et departement eller en virksomhet tips til hvordan du kan avveie ulike tidsperspektiv i arbeidet med å lage mål.
For deg som jobber i en virksomhet
Innholdet er nyttig når du skal
- gi innspill til departementet om mål for virksomheten
- sette interne mål for virksomheten
For deg som jobber i et departement
Innholdet er nyttig når du skal sette mål for virksomheten.
Spør: «Hva vil vi oppnå med målet?»
For å vurdere et måls tidsperspektiv, må du først vurdere hva dere vil oppnå med målet. Skal målet sette en langsiktig retning for virksomheten, eller skal det beskrive en ønsket tilstand for et prosjekt som skal være ferdig om kort tid?
Det finnes ingen fasit på hva som er riktig tidshorisont – det må tilpasses til virksomhetens og saksområdets egenart, risiko og vesentlighet.
Mange virksomheter bruker arbeidet med en virksomhetsstrategi for å utvikle interne mål. Se veiledning om hvordan du kan utarbeide en virksomhetsstrategi.
Ikke tåkelegg langsiktige mål
Mål er et kraftfullt verktøy. Hvis departementet eller virksomhetsledelsen setter klare mål, vil det effektivt kommunisere prioriteringer og retning.
På lang sikt kan det være lurt å rette fokuset mot det som er aller viktigst å prioritere for å lykkes med de største utfordringene. Når det er for mange, uklare eller overordnede langsiktige mål, kan kortsiktige mål og føringer ta oppmerksomheten bort fra det langsiktige.
For noen virksomheter kan det likevel være viktigere at de langsiktige målene er samlende eller kulturbyggende, for eksempel når virksomhetene har vært gjennom en stor organisasjonsendring. Da kan det være behov for å sette mål som vektlegger andre hensikter enn å peke ut veien for å løse de største utfordringene.
Bryt langsiktige mål ned i noe mer håndgripelig
Et langsiktig mål beskriver noe det skal jobbes med over flere år. I slike mål kan det være vanskelig å finne konkret retning til det kortsiktige – eller å rapportere styringsinformasjon som er nyttig for den som har satt målet.
Det er lurt å vurdere om målet bør brytes ned i noe som har et kortere tidsperspektiv. Delmål kan synliggjøre «etapper» på veien mot målet, og gjør det enklere å vurdere måloppnåelsen underveis.
Vær tydelig på hensikten med målet
Dersom målet er satt av en annen enn den som skal oppnå det, må den som har satt det kommunisere hensikten med målet. Det gjelder for eksempel mål for en virksomhet som er satt av departementet. Det er viktig å avklare om målet er en ambisjon å strekke seg etter, eller en klar forventning som skal innfris. Der den som setter målet har konkrete forventninger om innfrielsen av et mål, bør det være kommunisert når det forventes at det skal innfris.
Målet står sjelden alene
Det er summen av mål og føringer – ikke ett enkelt mål – som bestemmer hva virksomheten vektlegger og prioriterer. Virksomheten må prioritere hvor den retter oppmerksomheten sin. Ofte blir det mot det som haster mest og får størst plass i styringen.
Det er derfor viktig å se målene i sammenheng med andre føringer, og være bevisst på hvilke tidsperspektiver føringene har. Faglig dialog om prioriteringer mellom de ulike nivåene i styringsrelasjonene bidrar til å belyse ulike behov i styringen og konsekvensene av ulike målformuleringer. Slik fagdialog bør finne sted både mellom departement og virksomhet, og mellom ledernivåene i virksomheten.
Gå tilbake til hovedsiden