Uttalelsen gjelder føring av merverdiavgift på nettoføringsordningen for representasjonsutgifter. Den henviser til rundskriv R-116.
Tolkningsuttalelse fra DFØ av 1.9.2023
Mottaker: Riksantikvaren
Vår referanse: 23/1190
Publisert: 18.04.2024
Vi viser til henvendelse med spørsmål om begrensninger for føring av merverdiavgift på nettoføringsordningen, nærmere bestemt begrensningene i rundskriv R-116 punkt 4.2.3. I rundskrivet henvises det til begrensninger i fradragsrett etter merverdiavgiftsloven (mval.) § 8-3 bokstav e og f:
Ǥ 8-3. Andre begrensninger i fradragsretten
(1) Fradragsretten omfatter ikke inngående merverdiavgift på
(…)
e. representasjon
f. gaver og varer og tjenester til utdeling i reklameøyemed når verdien ikke er bagatellmessig, likevel slik at det er fradragsrett for varer dersom de utføres til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet
(…)»
I henvendelsen deres har dere spørsmål knyttet til to forskjellige områder:
- Riksantikvarens merverdiavgiftsmessige behandling av utgifter knyttet til innkjøp av markedsmateriell (t-skjorter for bruk av virksomheten, bannere, flyers osv.) og utdeling av reklame i forbindelse med informasjonsvirksomhet og arrangementer, sett opp mot mval. § 8-3 (1) bokstav f.
- Riksantikvarens merverdiavgiftsmessige behandling av utgifter knyttet til eksterne personer i forbindelse med arrangementer, sett opp mot begrepet «representasjon» i mval. § 8-3 (1) bokstav e. Eksempler på slik representasjon vil kunne være kostnader for at en statsråd eller en kommunerepresentant deltar på en avduking eller minnesmarkering, eller dekking av kostnader for en privatperson som reiser dit fordi de er tidsvitne til et krigsminnesmerke.
Det følger av rundskriv R-116 punkt 4.2.3 at begrensninger i fradragsretten etter mval. § 8-3 gjelder tilsvarende for nettoføringsordningen. Dersom utgiftene på spørsmål 1 og 2 faller innunder begrensningene oppført i mval. § 8-3 vil det derfor ikke være anledning til å føre de på nettoføringsordningen.
Vår vurdering av spørsmål 1, basert på deres opplysninger, er at innkjøp av reklamemateriell går til synliggjøring av Riksantikvarens virksomhet og samfunnsoppdrag under arrangementer. Innkjøpene er derfor til bruk i Riksantikvarens virksomhet, jf. R-116 punkt 4.2. Materiell som kjøpes inn til informasjonsvirksomhet og beholdes av Riksantikvaren (f.eks. t-skjorter og bannere) kan derfor belastes nettoføringsordningen. Når det gjelder materiell Riksantikvaren deler ut på slike arrangementer, vil utgiften til disse varene kun være innenfor nettoføringsordningen dersom varene er av bagatellmessig verdi, jf. mval. § 8-3 (1) bokstav f. Dette er i merverdiavgiftsforskriften § 1-3-6 definert som 100 kroner eller mindre og ifølge Skatteetaten skal alminnelig omsetningsverdi inklusiv merverdiavgift legges til grunn ved utregning av varens verdi.
Når det gjelder spørsmål 2 om representasjonsutgifter, er ikke dette begrepet klart definert i rundskriv R-116 eller i merverdiavgiftsloven, men det eksisterer definisjoner i andre regelverk. I forskrift fastsatt av Skattedirektoratet til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven § 6-21-1 (2) er representasjon definert som «tiltak som henvender seg utad til personer, bedrifter mv. som ikke er knyttet til bedriften».
Vi oppfatter det slik at den eksterne deltakelsen i eksemplene dere nevner er av betydning for gjennomføring av arrangementene, og at arrangementene er av en slik art at de er en naturlig del av Riksantikvarens samfunnsoppdrag. I dette legger vi at de eksterne hovedsakelig inviteres av hensyn til arrangementene, samtidig som de i en eller annen grad vil ha en aktiv rolle under gjennomføringen av arrangementene. Dette gjør at den eksterne deltakelsen dermed vil kunne sees på som både naturlig og nødvendig for arrangementenes kvalitet.
DFØ mener derfor at utgifter knyttet til den eksterne deltakelsen i de eksemplene som nevnes i Riksantikvarens henvendelse vil være innenfor nettoføringsordningen, så lenge de ikke faller innunder de øvrige punktene i mval. § 8-3 (1). Et eksempel på dette vil være at utgifter for mat og drikke knyttet til ekstern deltakelse vil være utenfor nettoføringsordningen, selv om de øvrige utgiftene er innenfor nettoføringsordningen.