Uttalelsen gjelder om et departement kan delegere budsjettfullmakt til en virksomhet under et annet departement. Den henviser til bestemmelsene punkt 1.5 og 3.2, og til rundskriv R-111.
Tolkningsuttalelse fra DFØ av 25. november 2020
Mottaker: Justis- og
beredskapsdepartementet
Vår referanse: 20/1513-2
Publisert: 30. juli 2021
Vi forstår problemstillingen slik at Barne- og
familiedepartementet (BFD) årlig gir Statens sivilrettsforvaltning
(SRF) fullmakt til å belaste kap. 854, post 22 for å ivareta
sekretariatsfunksjonen for Barnesakkyndig kommisjon. Justis- og
beredskapsdepartementet (JD) er etatsstyrende departement for SRF
og formidler driftsbevilgning til SRF i årlige tildelingsbrev. BFD
har tidligere sendt eget tildelingsbrev til SRF, men både BFD og JD
ønsker nå at budsjettmidlene til SRF fra BFDs budsjettpost skal
formidles i tildelingsbrevet fra JD.
Ifølge bestemmelser for økonomistyring i staten punkt 1.5, skal det
departementet som har det overordnede administrative ansvaret for
en virksomhet, samordne styringssignalene når virksomheten mottar
bevilgninger fra flere departementer. De øvrige departementene skal
da oversende nødvendig informasjon om bevilgningene til dette
departementet. Det vil dermed være i tråd med bestemmelsene at JD i
dette tilfellet samordner styringssignalene og gir informasjon om
bevilgningene til SRF.
Rundskriv R-111 beskriver ulike måter bevilgninger kan stilles til
disposisjon for virksomheter på. Uttrykket «delegering av
budsjettfullmakt» beskriver delegeringen som skjer fra et
departement direkte til underliggende virksomheter, både til egne
underliggende og til virksomheter under andre departementer.
Departementene har fått sine budsjettfullmakter fra Stortinget.
«Belastningsfullmakt» beskriver forholdet der en underliggende
virksomhet gir en annen underliggende virksomhet (begge må være
bruttobudsjetterte) fullmakt til å belaste en statskonto de selv
har fått delegert budsjettfullmakt til å belaste. Betaling er
en tredje måte å stille midler til disposisjon på.
Vi er enige i at rundskriv R-111 ikke beskriver forholdet der et
departement samordner styringssignaler og formidler
budsjettfullmakter fra flere departementer. Vi oppfatter imidlertid
at slik samordning og formidling av budsjettfullmakt kan gjøres i
tråd med bestemmelsene punkt 1.5, og at det bør gjøres når det
bidrar til mer effektiv og samordnet styring. Vi vil vurdere å
foreslå å klargjøre dette i kommende revisjoner av rundskriv
R-111.
BFD kan imidlertid ikke delegere sin budsjettfullmakt til JD slik
at JD selv delegerer denne budsjettfullmakten, siden hvert
departement er ansvarlig for de budsjettkapitlene og -postene som
Stortinget har stilt til disposisjon for departementet på det
aktuelle politikkområdet. BFD vil også være ansvarlig for å føre
kontroll med SRFs disposisjon av bevilgningen. Se bestemmelser om
økonomistyring i staten punkt 3.2.1, siste avsnitt.
Hvis styringssignaler og delegering av budsjettfullmakt fra BFD til
SRF formidles via et samordnet tildelingsbrev fra JD, må det dermed
være årlig kontakt mellom JD og BFD på grunnlag av Stortingets
budsjettvedtak, der BFD gir JD nødvendig informasjon om
bevilgningen som kapittel, post, beløp som stilles til disposisjon,
hva midlene skal benyttes til, krav til rapportering og eventuelle
styringssignaler.