Tolkningsuttalelse om delegering av budsjettfullmakt

Uttalelsen gjelder om et departement kan delegere budsjettfullmakt til en virksomhet under et annet departement. Den henviser til bestemmelsene punkt 1.5 og 3.2, og til rundskriv R-111.

Tolkningsuttalelse fra DFØ av 25. november 2020

Mottaker: Justis- og beredskapsdepartementet
Vår referanse
: 20/1513-2
Publisert
: 30. juli 2021

Vi forstår problemstillingen slik at Barne- og familiedepartementet (BFD) årlig gir Statens sivilrettsforvaltning (SRF) fullmakt til å belaste kap. 854, post 22 for å ivareta sekretariatsfunksjonen for Barnesakkyndig kommisjon. Justis- og beredskapsdepartementet (JD) er etatsstyrende departement for SRF og formidler driftsbevilgning til SRF i årlige tildelingsbrev. BFD har tidligere sendt eget tildelingsbrev til SRF, men både BFD og JD ønsker nå at budsjettmidlene til SRF fra BFDs budsjettpost skal formidles i tildelingsbrevet fra JD.

Ifølge bestemmelser for økonomistyring i staten punkt 1.5, skal det departementet som har det overordnede administrative ansvaret for en virksomhet, samordne styringssignalene når virksomheten mottar bevilgninger fra flere departementer. De øvrige departementene skal da oversende nødvendig informasjon om bevilgningene til dette departementet. Det vil dermed være i tråd med bestemmelsene at JD i dette tilfellet samordner styringssignalene og gir informasjon om bevilgningene til SRF.

Rundskriv R-111 beskriver ulike måter bevilgninger kan stilles til disposisjon for virksomheter på. Uttrykket «delegering av budsjettfullmakt» beskriver delegeringen som skjer fra et departement direkte til underliggende virksomheter, både til egne underliggende og til virksomheter under andre departementer. Departementene har fått sine budsjettfullmakter fra Stortinget. «Belastningsfullmakt» beskriver forholdet der en underliggende virksomhet gir en annen underliggende virksomhet (begge må være bruttobudsjetterte) fullmakt til å belaste en statskonto de selv har fått delegert budsjettfullmakt til å belaste. Betaling er en tredje måte å stille midler til disposisjon på.

Vi er enige i at rundskriv R-111 ikke beskriver forholdet der et departement samordner styringssignaler og formidler budsjettfullmakter fra flere departementer. Vi oppfatter imidlertid at slik samordning og formidling av budsjettfullmakt kan gjøres i tråd med bestemmelsene punkt 1.5, og at det bør gjøres når det bidrar til mer effektiv og samordnet styring. Vi vil vurdere å foreslå å klargjøre dette i kommende revisjoner av rundskriv R-111.

BFD kan imidlertid ikke delegere sin budsjettfullmakt til JD slik at JD selv delegerer denne budsjettfullmakten, siden hvert departement er ansvarlig for de budsjettkapitlene og -postene som Stortinget har stilt til disposisjon for departementet på det aktuelle politikkområdet. BFD vil også være ansvarlig for å føre kontroll med SRFs disposisjon av bevilgningen. Se bestemmelser om økonomistyring i staten punkt 3.2.1, siste avsnitt.

Hvis styringssignaler og delegering av budsjettfullmakt fra BFD til SRF formidles via et samordnet tildelingsbrev fra JD, må det dermed være årlig kontakt mellom JD og BFD på grunnlag av Stortingets budsjettvedtak, der BFD gir JD nødvendig informasjon om bevilgningen som kapittel, post, beløp som stilles til disposisjon, hva midlene skal benyttes til, krav til rapportering og eventuelle styringssignaler.

Oppdatert: 22. januar 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.