Tolkningsuttalelse om betalinger til og fra nettobudsjetterte virksomheter

Uttalelsen gjelder hvordan regelverket skal forstås for betalinger til og fra nettobudsjetterte virksomheter.

Den henviser til rundskriv R-111 Bruk av belastningsfullmakter og betalinger mellom statlige virksomheter og rundskriv R-114 Bruk av de statlige regnskapsstandardene (SRS) i virksomhetsregnskapene.

Tolkningsuttalelse fra DFØ av 1.9.2023
Mottaker: Meteorologisk institutt
Vår referanse: 24/381
Publisert: 18.04.2024

Meteorologisk institutt (MET) har spørsmål om forståelse for nettobudsjetterte virksomheter av Finansdepartementets rundskriv R-111 Bruk av belastningsfullmakter og betalinger mellom statlige virksomheter (av 25.11.2013), og om sammenhenger mellom reguleringen i dette rundskrivet og henholdsvis standard kontoplan for statlige virksomheter og de statlige regnskapsstandardene (SRS), jf. rundskrivene R-102 og R-114 fra Finansdepartementet (FIN).

Svaret nedenfor er gitt på grunnlag av DFØs oppgave med å forvalte økonomiregelverket for staten, herunder de nevnte rundskrivene fra Finansdepartementet. I henvendelsen omtaler MET også andre regelverk, som reglementet for bidrags- og avgiftsfinansiert virksomhet og merverdiavgiftsloven. Vi omtaler i svaret noen sammenhenger mellom økonomiregelverket og disse lovene og reglene, men går ikke inn på hva som er korrekt forståelse av dem.

Generelt om rundskriv R-111 og betalinger til/fra nettobudsjetterte virksomheter

Spørsmålene som MET tar opp, gjelder hvordan rundskriv R-111 skal forstås for en nettobudsjettert virksomhet. Rundskrivet regulerer etter vår forståelse hvordan budsjettfullmakter skal gis internt i statsforvaltningen. Det omtales tre måter som budsjettmidler kan stilles til disposisjon mellom statlige virksomheter:

a. Tildeling, som skal brukes av departementene når de gir delegerte budsjettfullmakter til underliggende virksomheter (på grunnlag av Stortingets bevilgningsvedtak). Midler kan tildeles virksomheter både under eget og andre departementers budsjettområder.

b. Belastningsfullmakt, som kan brukes når bruttobudsjetterte virksomheter vil gi andre bruttobudsjetterte virksomheter fullmakt til å disponere deler av bevilgningen som de har fått tildelt. Belastningsfullmakt kan brukes både mellom departementer og mellom underliggende virksomheter.

  • FIN har i punkt 5 i rundskrivet presisert at belastningsfullmakt ikke skal brukes dersom det gjelder (vederlag for) tjenester som er avgiftspliktig etter merverdiavgiftsloven. I slike tilfeller skal det brukes betaling.

c. Betaling, som kan brukes mellom bruttobudsjetterte virksomheter som et alternativ til belastningsfullmakt. For de nettobudsjetterte virksomhetene fremgår det av punkt 3.1 i rundskrivet at overføring av budsjettmidler må skje ved betaling (til virksomhetens bankkonto, og betalingen skjer på vanlig måte over statens konsernkontoordning).

Budsjettmidler stilles altså til disposisjon internt i statsforvaltningen dels ved delegering fra departementene (tildeling) og dels mellom statlige virksomheter enten ved bruk av belastningsfullmakt (mellom bruttobudsjetterte virksomheter) eller ved betaling (til/fra nettobudsjetterte virksomheter og også som et alternativ mellom de bruttobudsjetterte).

Behovet for å gi budsjettfullmakter «på tvers» i staten mellom virksomheter har bakgrunn i organiseringen av statsforvaltningen med 15 departementer med ansvar for hver sine sektorer. For å kunne løse samfunnsoppdragene de har fått, er virksomhetene i mange tilfeller avhengig av å kunne samarbeide både med virksomheter under eget og andre departement.

I henvendelsen av 28. august skriver dere: «Rundskriv 111/2013 sier at overføring av budsjettmidler fra statlige organer skal anses som betaling. Antar at med dette menes betaling for tjenester (omsetning).»

Dette samsvarer ikke med vår forståelse av rundskrivet, som baserer seg på følgende for de nettobudsjetterte virksomhetene:

  • Rundskriv R-111 regulerer som nevnt hvordan budsjettfullmakter skal gis internt i statsforvaltningen.
  • Når det i punkt 3.1 i rundskrivet fremgår at overføring av budsjettmidler «må (…) skje ved betaling» for nettobudsjetterte virksomheter som MET, har dette en «teknisk» forklaring. Disse virksomhetene kan ikke få tilgang på bevilgningene på annen måte enn ved betaling, som å belaste kapittel og post i statsbudsjettet (i og med at de ikke rapporterer på dette til statsregnskapet). Budsjettfullmakter til nettobudsjettert virksomhet på grunnlag av Stortingets bevilgningsvedtak kan gis både fra departement (ved delegering) og fra andre virksomheter. Bruk av betaling til/fra en nettobudsjettert virksomhet vil i seg selv ikke si noe om hva betalingen gjelder.
  • Rundskrivet omhandler ikke spørsmålet om en betaling etter merverdiavgiftsloven kan være et vederlag for levering av varer og tjenester mellom virksomhetene, dvs. omsetning. Dette spørsmålet må vurderes av hver virksomhet ut fra kravene i merverdiavgiftsloven med forskrifter, herunder reguleringen av varer og tjenester som er unntatt fra loven etter §§ 3-2 til 3-20, blant annet unntakene i §§ 3-9 og 3-10 for hhv. offentlig myndighetsutøvelse og tjenester innen staten.

En kan ellers merke seg at det i omtalen av budsjettfullmakter i rundskrivet ikke er skilt mellom hvilke poster Stortinget har bevilget midlene på, dvs. artsinndelingen av utgiftene (med unntak av i punkt 6 om dekning av lønn av tilskuddsbevilgninger). Inndelingen av statsbudsjettet og statsregnskapet er regulert i Finansdepartementets rundskriv R-101 om statens kontoplan.

Forholdet mellom rundskriv R-111 og inndelingen i standard kontoplan

I henvendelsen opplyser dere at MET følger reglement for bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet, som er fastsatt av Kunnskapsdepartementet (KD) i rundskriv F-07-13. Dere henviser også til et dokument som er publisert på KDs nettsider med eksempler på klassifisering og forvaltning av bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet. Ifølge dette dokumentet skal en for bidragsfinansiert aktivitet følge SRS 10 Inntekt fra bevilgninger, tilskudd og overføringer til virksomheten, samt overføringer til og fra staten. Slik aktivitet skal inntektsføres i kontogruppe 34 Inntekt fra tilskudd og overføringer. Bidragsfinansiert aktivitet forstås etter KDs rundskriv som prosjekter hvor institusjonen henter støtte fra nasjonale og internasjonale finansieringskilder til sine egne aktiviteter, uten at det foreligger krav om motytelse fra institusjonen når avtale om støtte inngås.

Dere ber om forklaring om forholdet mellom kontogruppe 34 i standard kontoplan og det som står i rundskriv R-111/2013 om at nettobudsjetterte virksomheter ikke kan motta overføringer fra andre statlige enheter i annen form enn betaling. Dere spør om det er noen motsetninger her.

Etter vår forståelse står ikke reguleringen i rundskriv R-111 av hvordan budsjettmidler stilles til disposisjon for nettobudsjetterte virksomheter i motsetning til reguleringen i KDs reglement og de publiserte eksemplene for bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet. Vi viser til omtalen over om at rundskriv R-111 omhandler hvordan budsjettfullmakter skal gis internt i statsforvaltningen. Når overføring av midler til nettobudsjetterte virksomheter etter rundskrivet må skje ved betaling, gjenspeiler det at enhver overføring må skje til virksomhetens bankkonto (til forskjell fra de bruttobudsjetterte virksomhetene). Betaling til virksomhetens bankkonto må brukes både for tildelinger fra departementet (i henhold til tildelingsbrev), overføringer fra andre statlige virksomheter for eksempel ved samarbeid og tjenester innenfor staten, og ved godtgjørelser for varer og tjenester.

Omtalen i KDs dokument om bruk av kontogruppe 34, samsvarer for øvrig også med veiledning publisert på DFØs nettsider om behandling av inntekt fra bevilgninger, tilskudd og overføringer (SRS 10), jf. rundskriv R-114 Bruk av de statlige regnskapsstandardene (SRS) i virksomhetsregnskapene. Det fremgår der at det for inntekt fra tilskudd og overføringer etter SRS 10, skal benyttes kontogruppe 34 i standard kontoplan.

Dere har også et spørsmål om hva som er forskjellen mellom tilskudd og overføringer i kontogruppe 34:

  • Kontogruppe 34 er omtalt i DFØs veiledningsnotat til standard kontoplan(av mars 2023). I veiledningsnotatet for statlige virksomheter som fører regnskapet etter periodiseringsprinsippet i henhold til de statlige regnskapsstandardene (SRS) – som Meteorologisk institutt – fremgår det at kontogruppe 34 Inntekt fra tilskudd og overføringer benyttes ved inntektsføring av mottatte tilskudd og overføringer som virksomheten skal benytte til å finansiere aktiviteter som inngår i egen drift, eksempelvis som prosjektdeltaker.
  • Begrepet «tilskudd og overføringer» er brukt ganske gjennomgående i veiledningsnotatet i betydningen «tilskudd og andre overføringer». Bruken av begrepet «overføring» i standard kontoplan har likhetstrekk med bruken av begrepet i FINs rundskriv R-101 om statens kontoplan for statsbudsjettet og statsregnskapet. Overføringer brukes både om midler som går internt i staten til/fra (andre) statlige regnskaper, til/fra kommuneforvaltningen og til/fra andre (på utgiftssiden i statsbudsjettet betegnet tilskudd). Tilskudd er her altså brukt om visse typer overføringer.
  • For MET vil deler av midlene dere mottar fra andre statlige virksomheter for bidragsfinansiert aktivitet, stamme fra tilskuddsbevilgninger over statsbudsjettet (bevilgninger over postene 70–87). De vil normalt inngå i en tilskuddsordning og være lyst ut (for søknad) av tilskuddsforvalteren i tråd med krav i bestemmelser om økonomistyring i staten kapittel 6. Midlene MET mottar for slik bidragsfinansiert aktivitet kan også være bevilget over andre poster på statsbudsjettet, som en driftspost for en bruttobudsjettert virksomhet (normalt post 01 Driftsutgifter eller 21 Spesielle driftsutgifter) eller en 50-post for en nettobudsjettert virksomhet. Uavhengig av hvordan midlene er bevilget over statsbudsjettet til den virksomheten MET mottar bidrag fra, skal kontogruppe 34 Inntekt fra tilskudd og overføringer benyttes ved bokføringen hos MET.
Oppdatert: 19. april 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.