Tolkningsuttalelse om fullstendighetsprinsippets betydning for innholdet i note 8 i årsregnskapet

Uttalelsen gjelder betydningen av fullstendighetsprinsippet i bevilgningsreglementet for innholdet i note 8 i årsregnskapet om sammenhengen mellom avregning med statskassen og mellomværende med statskassen. Uttalelsen gjelder virksomheter som fører regnskapet etter kontantprinsippet. Den henviser til bestemmelsene punkt 3.4.2 og til rundskriv R-115.

Tolkningsuttalelse fra DFØ av 19. februar 2021 (jf. punkt III.A i brevet)
Mottaker: Riksrevisjonen
Vår referanse: 20/1492
Publisert: 8. april 2022

Note 8 er en del av årsregnskapet, jf. rundskriv R-115, og årsregnskapet skal utarbeides i samsvar med fullstendighetsprinsippet, jf. bestemmelsene [bestemmelser om økonomistyring i staten] punkt 3.4.2. Har dette betydning for den bokføring som må gjøres i kontospesifikasjonen ved utarbeidelsen av årsregnskapet? 

En problemstilling knyttet til gjeld og utgifter som kan illustrere spørsmålet, er at innkjøp av tjenester ikke er fakturert av leverandør slik det skal etter bokføringsforskriften (kjøp som skulle vært fakturert i 2020, blir ikke fakturert av leverandør før i 2021). 

Fullstendighetsprinsippet sier at regnskapet skal inneholde alle utgifter og inntekter for regnskapsåret. Note 8 gir ikke informasjon om utgifter og inntekter, bare om eiendeler og gjeld. Sammenhengene i regnskapet er imidlertid slik at dersom inntekter er fullstendige, vil også eiendeler være fullstendige, og at dersom utgifter er fullstendige, vil også gjeld være fullstendig. En ordlydsfortolkning sammen med denne kunnskapen om sammenhengene i regnskapet vil føre til ja på spørsmålet om fullstendighetsprinsippet har betydning for den bokføringen som må gjøres i kontospesifikasjonen. Denne tolkningen ville medføre behov for bokføring av periodiseringer som ikke oppfattes å være en del av bokføringen som blir gjort av virksomheter som utarbeider sitt årsregnskap etter kontantprinsippet i dag. For eksempel blir det behov for oppfølging av om det er mottatt faktura på alle mottatte leveranser i regnskapsåret, og for å følge opp om det på grunn av kravet til bokføring av faktura etter fakturadato er balanseført leverandørgjeld for kjøp der det ikke har skjedd leveranse i regnskapsåret.  

Det er vår vurdering at det grunnleggende prinsippet for utarbeidelse av årsregnskapet om fullstendighet ikke skal tolkes slik at det innebærer behov for periodiseringer for at eiendeler og gjeld i kontospesifikasjonen og i note 8 skal være fullstendige i betydningen alt som vedrører året er med og med riktig beløp. Kravet om en note 8 i årsregnskapet som viser bokførte tall var aldri ment å introdusere andre krav til periodisering enn de som følger av den detaljerte reguleringen av den løpende bokføringen og eventuelt av tolkningen av de grunnleggende bokføringsforutsetningene. Vi oppfatter det slik at note 8 skal legge til rette for å vise de kundefordringer og den leverandørgjeld som det er krav om å bokføre i kontospesifikasjonen også i årsregnskapet, fordi dette innebærer deling av informasjon fra kontospesifikasjonen som sier noe om bindinger på neste års bevilgning eller påplussinger i forhold til neste års bevilgning. Dette synes også som en naturlig forståelse sett i lys av at de grunnleggende prinsippene for utarbeidelse av årsregnskapet er de samme som de grunnleggende prinsippene for utarbeidelse av statsbudsjettet, altså at fullstendighetsprinsippet ved utarbeidelsen av årsregnskapet har sammenheng med kontantprinsippet for rapportering til statsregnskapet.  

Brev sendt Riksrevisjonen
pdf 378.99 KB
Oppdatert: 22. januar 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.