Denne veiledningen handler om innretning av internrevisjon.
Finansdepartementets rundskriv R-117 Internrevisjon i statlige virksomheter stiller krav til henholdsvis å vurdere bruk av internrevisjon (punkt 4) og innretning av internrevisjon for de som beslutter å etablere (punkt 5).
Formålet med veiledningen er å gi råd til virksomheter som skal etablere en internrevisjon med utgangspunkt i kravene i R-117. Målgruppa er primært virksomhetsledere og et eventuelt styre, samt ansatte i internrevisjonen og involverte personer i overordnet departement.
Denne veiledningen handler for det første om å avklare formål, rammer og ressurser for internrevisjonen. Her gir vi råd og anbefalinger knyttet til punkt 5 i R-117. Videre kommer vi inn på at internrevisjonssjefen skal utarbeide retningslinjer og prosedyrer for hvordan internrevisjonens arbeid skal utføres. Disse retningslinjene og prosedyrene skal være basert på anerkjente standarder for internrevisjon.
I tillegg tar vi opp viktigheten av god kommunikasjon i virksomheten når en internrevisjon blir etablert.