Betalingskort

Betalingskortet er for deg som skal få penger fra staten, men som ikke har en bankkonto.

Derfor har du fått et betalingskort

Det er Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) som har sendt deg betalingskortet.

Vi har sendt det til deg fordi du vi ikke har bankkontonummeret ditt.

Du vil få penger utbetalt til dette kortet, fra for eksempel NAV, Skatteetaten, Husbanken eller HELFO.

Det er bare statlige virksomheter som kan betale penger til dette kortet.

Har du en bankkonto?

Hvis du likevel har en bankkonto må du gi beskjed til de som betaler pengene til deg. Da kan du få utbetalinger til bankkontoen din i stedet. 

Se telefonnummer og annen kontaktinformasjon til: 

Slik kan du bruke betalingskortet

Du kan bruke kortet til å:

  • betale i de aller fleste butikker i Norge
  • ta ut kontanter gebyrfritt i butikker som tilbyr kontanttjenester
    • Butikker med kontanttjenester i butikk finner du på nettsiden her
  • Du kan ta ut kontanter i minibank.
    • Ved uttak i minibank kan eieren av minibanken belaste deg et gebyr fra 20.02.2024.

Dette kan du ikke bruke betalingskortet til:

  • handle på nettet
  • betale regninger
  • betale med Vipps
  • betale i utlandet
  • overføre penger til kortet
  • betale kontaktløst (tæppe) på en kortterminal

Du kan se saldoen på kortet i minibanker. Du kan også sjekke saldoen i appen Prepaid Saldo.

Se saldo i app på mobilen

I appen Prepaid Saldo kan du se en oversikt over saldo på kortet, innbetalinger og transaksjoner.

Denne appen kan du laste ned i App Store (hvis du har iPhone) eller Google Play (hvis du har en Android-telefon).

Du kan ikke bruke appen til å betale regninger eller overføre til andre kontoer.

Appen aktiverer du med ditt telefonnummer og nummeret som står på baksiden av kortet.

Viktig informasjon om PIN-kode

  • PIN-koden blir sendt til deg i et eget brev.
  • Du kan ikke velge PIN-koden selv.
  • Du bør ikke skrive ned PIN-koden din, men lære den utenat.
  • Du må ikke gi PIN-koden til andre.
  • Pass også på at ingen ser PIN-koden når du taster den inn.
  • Hvis du mister kortet eller PIN-koden må du ringe oss på telefonnummer 404 09 820. Da vil du få et nytt kort og en ny PIN-kode.

Mistet kort

Hvis du mister kortet må du ringe oss på telefonnummer 404 09 820.

Hvis du mister kortet og det blir misbrukt, vil du ikke få erstattet disse pengene. Derfor er det viktig at du ringer oss så snart du oppdager at du har mistet kortet.

Det koster ikke noe å få et nytt kort hvis du har mistet kortet ditt. Når du får det nye kortet får du også en ny PIN-kode i et eget brev.

Ta ut kontanter

Du kan ta ut penger fra betalingskortet i alle minibanker. Ved kontantuttak kan eieren av minibanken belaste deg et gebyr. Du ta ut 9900 kroner per gang. Det går an å ta ut samme beløpet flere ganger i samme minibank.

I tillegg kan du ta ut kontanter gebyrfritt i alle butikker som tilbyr kontanttjenester. Det gjelder alle Meny og Kiwi, nesten alle Spar og noen Joker-butikker. Se etter skilt med «Kontanttjenester i butikk», og si fra at du ønsker å ta ut penger. Der kan du ta ut inntil 10 000 kroner. Du trenger ikke handle noe for å bruke denne tjenesten.

Du kan også ta ut et mindre beløp i kontanter i forbindelse med at du kjøper noe i en butikk. Da er det opp til personalet i butikken om du kan ta ut kontanter og hvor mye. Vanligvis er det begrenset til noen hundrelapper.

Spørsmål om utbetalinger

Hvis du lurer på noe om betalinger du har fått på kortet må du kontakte de som betaler pengene til deg. Det kan for eksempel være spørsmål om:

  • hva betalingen gjelder
  • når du kan forvente å få pengene på kortet
  • beløpet er riktig

Se telefonnummer og annen kontaktinformasjon til:

Hvis du ikke vet hvem som har betalt pengene finner du dette i oversikten i appen Prepaid Saldo (les mer om appen lenger oppe på denne siden) eller ved å ringe 404 09 820. 

Her vil du også få hjelp til å finne kontaktinformasjon hvis du har fått en betaling fra andre enn de på listen over.

Spørsmål om kortet

Hvis du lurer på noe om betalingskortet kan du ta kontakt med oss på telefonnummer 404 09 820 eller e-post: betalingskortet@dfo.no.

Oppdatert: 21. september 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.