Status for utvikling av og innholdet i statlige virksomheters årsrapport til departementene

En evaluering av innholdet i et utvalg årsrapporter for årene 2014, 2015 og 2016 sammenliknet med årsrapporter for 2012.

DFØ-rapport 2018:1
Styring

Hensikten med evalueringen er å se om de endrete kravene til årsrapporter som ble innført i 2013 har hatt effekt.

DFØ har gjennomgått 69 årsrapporter for årene 2014,2015 og 2016. Videre har vi gjennom en spørreundersøkelse innhentet brukererfaringer og synspunkter fra et bredt utvalg av respondenter i departementene og underliggende virksomheter. Vi har også hatt fagsamtaler med et utvalg nøkkelpersoner i departementene. Disse funnene og faktaene er sammenlignet med funn fra nullpunktsanalysen som ble gjennomført i 2014.

Hovedfunnet ved dokumentgjennomgangen er at resultatrapporteringen fremdeles inneholder mest aktivitetsredegjørelser og omtale av produkt- og tjenesteleveranser. Utviklingen er imidlertid positiv i den forstand at rapporteringen inneholder flere resultatvurderinger enn 2012-rapportene. Samtidig er det fremdeles få som redegjør for og vurderer viktige forhold som egen ressursbruk, virkemiddelbruk eller effekter. I spørreundersøkelsen er det stor grad av samsvar mellom svarene fra departementer og virksomheter, særlig at de nye kravene har økt årsrapportens nytteverdi.

Oppdatert: 22. mai 2020

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.