Statsansatteundersøkelsen blir gjennomført hvert tredje år, og er en representativ undersøkelse blant statens ansatte. Høsten 2021 ble undersøkelsen gjennomført for sjette gang siden 2007.
Hovedfunn i undersøkelsen
Det er utarbeidet fem temahefter som presenterer hovedresultatene fra undersøkelsen. Temaheftene tar opp temaer som Staten som arbeidsplass, Ledelse i staten, Kompetanse, Endring og omstilling samt Arbeidssituasjonen nå og fremover. Dette er fem tema som vil være viktig å ha med seg i arbeidet med å utvikle den statlige arbeidsgiverpolitikken. Temaene reflekterer også departementets prioriterte strategiske mål i statens arbeidsgiverstrategi.
Les mer om hovedfunnene i temaheftene
Les pressemelding om undersøkelsen
Send en henvendelse til
Se opptak fra webinaret «Yngre statsansatte - forventninger, erfaringer og lærdommer»
I dette webinaret satte vi søkelyset på hvordan statlige virksomheter kan rekruttere, utvikle og beholde kompetente medarbeidere - denne gangen fra de yngre statsansattes perspektiv.
Om undersøkelsen
Høsten 2021 gjennomførte Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet undersøkelsen for sjette gang siden 2007. Undersøkelsen forteller oss om hvordan ansatte opplever ulike sider ved sin arbeidssituasjon i tillegg til opplevelsen av jobbengasjement og gjennomføringsevne. Undersøkelsen ble sendt ut til totalt 8 292 ansatte, og det kom inn svar fra 4 136 medarbeidere og 769 topp- og mellomledere.
I gjennomføringen har DFØ hatt et samarbeid med både Statistisk sentralbyrå (SSB), som har vært ansvarlig for å trekke utvalget og sende ut undersøkelsen, og med Rambøll Management Consulting, som har mottatt svarene og bistått med analysene i rapportene.
Hvordan brukes resultatene?
Resultatene brukes som kunnskapsgrunnlag til å videreutvikle den statlige arbeidsgiverpolitikken, som i arbeidet med arbeidsgiverstrategien for 2020–23, og for å forbedre lederutviklingen i staten. I etterkant kommer større satsinger, og kurs, e-læring og ledertiltak blir utviklet.
Metode for undersøkelsen?
SSB står for utsendelsen av undersøkelsen fordi de har tilgang til alle statsansatte gjennom listene i A-ordningen. Rambøll bistår i innsamlingen av svar. Det er bare SSB som er i kontakt med vanlige ikke-personsensitive opplysninger. Respondentene mottar melding med invitasjon fra SSB med lenke med adresse til SurveyXact (innsamlingsverktøyet til Rambøll).
Resultatene er vektet med hensyn til departementsområder og leder/medarbeider, og gir representative tall for staten som helhet.