Om medarbeiderundersøkelsen i staten 2016

Formålet med medarbeiderundersøkelsen er å gi et kunnskapsgrunnlag om hvordan ansatte i staten vurderer ulike sider ved sin arbeidssituasjon, samt hvordan disse forholdene henger sammen med viktige mål som engasjerte medarbeidere og virksomheter med evne til å gjennomføre sitt mandat.

Kartleggingen og analysen skal være et viktig bidrag til videreutvikling av statens sentrale personal- og ledelsespolitikk som skal bidra til effektiv oppgaveløsning og styrke staten som en attraktiv arbeidsgiver.

Tema og innhold

Tema og innhold i undersøkelsen er utviklet og tilpasset i et samarbeid mellom KMD, Difi og Rambøll. Siden undersøkelsen har vært gjennomført flere ganger tidligere, har det vært et mål å bevare nok av innhold og innretning til å kunne sammenligne resultatene over tid. Samtidig var bestillingen denne gangen også å ta inn en egen del til ledere samt å innhente kunnskap som er nyttig for Program for bedre styring og ledelse.

KMD har vært opptatt av at undersøkelsen skal være nyttig for statlige virksomheter.

3899 ansatte i staten har besvart spørsmål om
  • Jobbinnhold
  • Kompetanseutvikling
  • Medarbeidersamtalen
  • Nærmeste leder
  • Toppledelse
  • Styringsmål og gjennomføringsevne i egen virksomhet
  • Kultur
  • Endringsprosesser
  • Samspill og medvirkning
  • Arbeidsmiljø
  • Mangfold
  • Digitalisering
  • Etikk
  • Eget arbeid alt i alt
Oppdatert: 2. januar 2020

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.