Statlige virksomheter etterspør administrative fellestjenester som bidrar til mindre ressursbruk og bedre kvalitet på oppgavene. Behovet er størst for de mindre virksomhetene hvor fellestjenester avlaster ved å redusere behovet for egen fagkompetanse til å drifte og/eller anskaffe komplekse tjenester knyttet til eksempelvis IT, dokumentforvaltning og arkiv.
For store virksomheter er ikke gevinstene ved å ta i bruk fellestjenester like åpenbare. Vi ser imidlertid at store brukere har en positiv effekt for videreutvikling av tjenestene.
DFØs anbefalinger:
- Fellestjenestene bør bli bedre på brukertilpasning, informasjon og brukerinvolvering rettet mot små og mellomstore virksomheter spesielt.
- Virksomhetene bør fortsatt ha driftsansvaret for arbeidsgiverfunksjonen. DFØ kan likevel utvikle videre sin støtte til virksomhetenes forvaltning av dette området.
- Det bør innhentes mer kunnskap om effektiviseringspotensial ved økt samordning og digitalisering av arkiv- og dokumentforvaltingen i statlige virksomheter.