Formålet med medarbeiderundersøkelsen er å gi et kunnskapsgrunnlag om hvordan ansatte i staten vurderer ulike sider ved sin arbeidssituasjon, samt hvordan disse forholdene henger sammen med viktige mål som engasjerte medarbeidere og virksomheter med evne til å gjennomføre sitt mandat.
Kartleggingen og analysen skal være et viktig bidrag til videreutvikling av statens sentrale personal- og ledelsespolitikk som skal bidra til effektiv oppgaveløsning og styrke staten som en attraktiv arbeidsgiver.
Tema og innhold
Tema og innhold i undersøkelsen er utviklet og tilpasset i et samarbeid mellom KMD, Difi og Rambøll. Siden undersøkelsen har vært gjennomført flere ganger tidligere, har det vært et mål å bevare nok av innhold og innretning til å kunne sammenligne resultatene over tid. Samtidig var bestillingen denne gangen også å ta inn en egen del til ledere samt å innhente kunnskap som er nyttig for Program for bedre styring og ledelse.
KMD har vært opptatt av at undersøkelsen skal være nyttig for statlige virksomheter.
- Jobbinnhold
- Kompetanseutvikling
- Medarbeidersamtalen
- Nærmeste leder
- Toppledelse
- Styringsmål og gjennomføringsevne i egen virksomhet
- Kultur
- Endringsprosesser
- Samspill og medvirkning
- Arbeidsmiljø
- Mangfold
- Digitalisering
- Etikk
- Eget arbeid alt i alt