Små og mellomstore virksomheter har redusert utgiftene til IKT-konsulenttjenester de siste årene. De har fortsatt behov for støtte på områder der de mangler kompetanse. Dette går frem av en ny kartlegging fra DFØ.
– Spisskompetanse og senior IKT-kompetanse er vanskelig å rekruttere. Derfor kjøper mange statlige virksomheter IKT-konsulenttjenester, sier divisjonsdirektør Hilde Nakken.
Utfordrende å rekruttere IKT-kompetanse
I 2024 har over 60 prosent av små og 80 prosent av mellomstore statlige virksomheter opplevd problemer med rekrutteringen av IKT-spesialister. Dette gjelder senior IKT-roller i tillegg til kompetanse innen IKT-utvikling, IKT-sikkerhet, IKT-arkitektur, og nettverk og skytjenester. Virksomhetene ønsker seg økt intern IKT-kompetanse for å ha eierskap til arbeidsprosessene og behov for kompetanse på viktige ansvarsområder.
Kjøper spisskompetanse
Små og mellomstore virksomheter står for om lag en femtedel av IKT-konsulentbruken i staten. De små virksomhetene oppgir at de ofte ikke har økonomisk handlingsrom til å ha egne IKT-ansatte, og derfor kjøper konsulenttjenester for å dekke behovene sine.
De mellomstore virksomhetene oppgir derimot at de i større grad kan ivareta IKT-funksjoner selv, og svarer derfor at de har høyere potensial til å redusere sin konsulentbruk. Både de små og mellomstore virksomhetene opplever konsulentbruken som fordelaktig når tiden er knapp, behovene er tidsavgrenset, eller for å dekke behov for spisskompetanse.
DFØs spørreundersøkelse viser at sju av ti små og mellomstore virksomheter mener at økt budsjettmessig og økonomisk handlingsrom, og styrket intern styring av kompetanse og ressurser, vil kunne bidra til å redusere IKT-konsulentbruk.
Rapporten viser at særlig små virksomheter uttrykker et ønske om at staten tar mer ansvar for deres IKT-behov og deriblant IKT-sikkerhet.
– Det er viktig å sikre en mer effektiv utnyttelse av statens samlede ressurser og tilgang på kompetanse. Da vil det være sentralt å avveie den enkelte virksomhets behov for spesifikke løsninger og kompetanse, opp mot helhetlige og felles tjenester, sier divisjonsdirektør Hilde Nakken.
Kartleggingen ble utført på oppdrag fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD), og er basert på intervjuer, en spørreundersøkelse og bearbeidede data og statistikk fra statsregnskapet og Statistisk sentralbyrå (SSB).