Rask teknologisk utvikling gir nye utfordringer for personvernet, og det er behov for både å styrke Datatilsynet ressursmessig og effektivisere arbeidet tilsynet gjør, skriver Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) i en ny rapport.
Setter personvern på dagsorden
Rapporten konkluderer med at Datatilsynet oppnår mye med knappe ressurser. Datatilsynet er en liten virksomhet som er faglig uavhengig i sin myndighetsutøvelse, og som setter et klart spor etter seg. Datatilsynet er tydelig og synlig i media og setter personvern på dagsorden i ulike kanaler. De er svært aktive internasjonalt, både inn mot EU og ved å føre saker mot internasjonale teknologiselskaper som Meta.
Behov for mer dialogbasert arbeidsform
Evalueringen viser at både offentlige og private virksomheter etterlyser klarere råd om hvordan de mer konkret kan ivareta personvernreglene i en gitt situasjon. Den regulatoriske sandkassa som Datatilsynet har ansvar for, trekkes av mange fram som en form for løsningsorientert veiledning som bør brukes enda mer.
Divisjonsdirektør Hilde Nakken sier at Datatilsynet bør etterstrebe en mer dialogbasert arbeidsform både i tilsyn og veiledning.
– Dersom Datatilsynet skal gå mer i dialog med den enkelte virksomhet om mulige løsninger, vil det stille nye krav til kapasitet, kompetanse og rollebevissthet. Medarbeiderne må være trygge nok til å gi råd, og samtidig formulere rådene slik at det ikke binder dem opp ved senere tilsyn, sier hun.
Mange små saker tar for mye tid
Det har vært en sterk økning i saksmengden til Datatilsynet etter at personvernforordningen (GDPR) ble innført. Dette har ført til at saksbehandlingstiden på klager til Datatilsynet er svært lang. Den store saksmengden og kravet om at Datatilsynet må fatte vedtak i alle klagesaker fører også til at tilsynet ikke får frigjort ressurser til mer strategiske oppgaver.
DFØ mener at det er behov for å styrke Datatilsynet ressursmessig. Dette er nødvendig for å møte behovet for å styrke tilsynsvirksomheten og bidra med konstruktiv og kritisk veiledning på mange ulike samfunnssektorer. Men DFØ peker også på at det er behov for å effektivisere arbeidet gjennom tydeligere prioriteringer, styring og ledelse og bruk av digitale støttesystemer.
Datatilsynet bør ta en tydeligere faglig rolle
– Datatilsynets rolle som et sterkt og troverdig fagorgan er viktigere enn noen gang. For å håndtere de store utfordringene som kommer med digitalisering, må de være aktive faglige medspillere både opp mot departementene og på de ulike sektorområdene som blir berørt, sier Hilde Nakken.
DFØ anbefaler derfor at ombudsrollen bør fjernes fra instruksen for Datatilsynet og at det heller legges vekt på den faglige rollen som premissgiver overfor departementene og faglig rådgiver til forvaltningen og allmennheten.
Personvern er ikke bare et spørsmål om juss, men også om politikk
I rapporten peker DFØ på at det er behov for at departementene løfter spørsmål om personvern til en offentlig og politisk diskusjon.
– Med den raske teknologiske utviklingen, vil det oppstå behov for deling av data på stadig nye områder og med nye formål. Når det oppstår et behov for deling av personopplysninger på kritiske områder, trenger vi en balansert og opplyst debatt om hvordan personvern som verdi skal avveies og balanseres mot det som eventuelt går tapt hvis man ikke får mulighet til å dele data, sier Hilde Nakken.