Anskaffelseskonferansen er en av de viktigste møteplassene for deg som tilhører innkjøps-Norge – hold av 4. november i kalenderen og bli med!
Anskaffelseskonferansen er et årlig arrangement for alle som arbeider med offentlige anskaffelser. Konferansen samler innkjøpere i offentlig sektor, leverandører og andre fagpersoner for å diskutere aktuelle temaer og utfordringer på anskaffelsesfeltet.

På konferansen kan du forvente innsiktsfulle plenumsforedrag fra politiske profiler og eksperter i anskaffelsesmiljøet, i tillegg til parallellsesjoner som gir mulighet til å fordype seg i spesifikke temaer og mulighet for nettverksbygging med fagfolk fra hele anskaffelsesfeltet.
På programmet står også utdeling av Anskaffelsesprisen, som deles ut for ellevte gang.
Praktisk informasjon
Du kan delta enten fysisk eller digitalt. Det koster 2.795 for fysisk deltakelse og 1.795 for digital deltakelse.
For de som skal delta fysisk ønsker vi deg velkommen på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo. Du kan registrere deg fra klokken 8.00, programmet starter klokken 9.00.
Utstillerplass
En utstillerplass på Anskaffelseskonferansen koster kr. 17.600. Utstillerplassen inkluderer et område på 2x2 meter, skolebord, hvit duk, to stoler og tilgang til strømuttak. Prisen inkluderer en standplass og en konferansedeltaker. Stand-deltakere utover dette må melde seg på og betale ordinær pris på kr. 2.795 per person.
Dersom din virksomhet trenger spesialtilpasninger som fører til merkostnader fra hotellet. Dette beløpet vil legges til faktura som sendes i etterkant av konferansen.
Kontakt mail til ans-konferansen@dfo.no for spørsmål eller tilpasninger ut over det som er inkludert i i utstillerpakken.
Program
Det ønskes velkommen fra scenen
Detaljer kommer.
Hva er Regjeringens viktigste prioriteringer på anskaffelsesområdet?
Detaljer kommer.
Endringstakten på anskaffelsesområdet er økende og utfordringene mer komplekse – hva gjør DFØ for å støtte anskaffelses-Norge?
Detaljer kommer.
Innovative offentlige anskaffelser i 15 år: Ferdig med de 15 første. Hva med de 15 neste?
Detaljer kommer.
PAUSE – Tjenestetorg og mingling
Revised OECD Recommendation on Public Procurement – What are the implications?
Detaljer kommer.
Hva betyr bedre tilgang til innkjøpsdata og kunstig intelligens for innkjøpsledelse?
Detaljer kommer.
Hva mener leverandørsiden skal til for at offentlig sektor blir en mer attraktiv kunde?
Detaljer kommer.
«Handlingsplan for økt andel klima- og miljøvennlige offentlige anskaffelser og grønn innovasjon» er revidert – hva betyr det i praksis?
Detaljer kommer.
Utdeling av Anskaffelsesprisen 2025
Detaljer kommer.
12.00 LUNSJ
Etter lunsj blir det satt opp tre parallellsesjoner med totalt seks ulike foredrag å velge mellom. Du kan blant annet få med deg:
- Praktisk rettet informasjon om anskaffelsesregelverk
- Innkjøpssamarbeid – ny veileder
- Innkjøpsledelse og datadrevne anskaffelser
- Miljø og menneskerettigheter: Hvordan får du kontroll på leverandørkjedene dine?
- Den grønneste anskaffelsen er den du ikke gjør – hvorfor ses ikke påstander om offentlig sløseri og grønn omstilling i sammenheng?
Har du ønsker eller forslag til tema som bør behandles i en parallellsesjon på årets anskaffelseskonferanse ta kontakt med oss på ans-konferansen@dfo.no.
Detaljert program kommer til høsten.
Tidligere konferanser
Anskaffelseskonferansen 2024
Vinner av Anskaffelsesprisen 2024: Statens vegvesen og Trondheim kommune
Presentasjoner fra konferansen
Nytt fra EU
30 prosent vekting av miljø i offentlige anskaffelser
Digital lommebok ved Rune Kjørlaug og Ellen Schive
Gjensyn med finalistene til Anskaffelsesprisen 2023 ved Odd Olaf Schei
Datadrevne bærekraftige anskaffelser – datakvalitet for god styring
Anskaffelseskonferansen 2023
Vinner av Anskaffelsesprisen 2023
Presentasjoner fra konferansen
OECD work on Public Procurement ved Dag Strømsnes
Dag Strømsnes er divisjonsdirektør i DFØ og hospiterer for tiden i OECD i Paris.
Hva skjer nasjonalt? ved Gunnar Wessel Thomassen
Gunnar Wessel Thomassen fungerende divisjonsdirektør i DFØ presenter siste nytt på anskaffelsesområdet.
Nye Doffin og eForms ved Charlotte Kolle, Rune Kjørlaug og Arnhild Dordi Gjønnes
Startskuddet for å ta i bruk eForms har gått og nye Doffin er her! Hva er egentlig eForms og hvorfor har vi utviklet en ny Doffin? Få høre hvorfor eForms er, og fortsatt vil være, aktuelt for deg som innkjøper og som leverandør. Få en innføring i nye Doffin når vi lanserer både eForms og nye Doffin.
Innlegg fra Arnhild Dordi Gjønnes advokat i næringspolitisk avdeling i NHO, fagleder Charlotte Kolle, rådgiver Linda Wetter, virksomhetsarkitekt Rune Kjørlaug i DFØ.
Norgesmodellen – nye kontrollplikter ved Anne Cathrine Jacobsen
Regjeringen har innført strengere seriøsitetsbestemmelser i renholdsbransjen og i bygge- og anleggsnæringen som et ledd av Norgesmodellen. Dette innebærer nye kontrollplikter. Hva betyr dette for offentlige oppdragsgivere og leverandører til det offentlige?
Nye klima- og miljøkrav, Sarah Sinnathamby, Ingjerd Dahl og Tobias Løkken Amundsen
Fra og med 1.januar 2024 vil en ny forskriftsendring skjerpe kravene for å ivareta klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Endringene innebærer at klima- og miljøhensyn som hovedregel skal vektes med minimum tretti prosent, men åpner for unntak etter gitte bestemmelser.
Beste praksis i kontraktsoppfølging ved Barbro Bottheim og Anne Cathrine Jacobsen
God kontraktsoppfølging er avgjørende for å oppnå ønsket effekt av innføringen av seriøsitetskrav i forbindelse med Norgesmodellen. Hvordan kan offentlige oppdragsgivere følge opp slike krav?
Innlegg fra Ullensaker kommune og Statsbygg, Anne Cathrine Jacobsen og Barbro Bottheim i DFØ,
Markedsplass for skytjenester (MPS) – hva skjer innenfor cyber security? ved André Årnes og Per Jakobsen
I denne sesjonen vil vi fortelle om status for skykontrakter og utdype hvordan MPS vil forenkle anskaffelsen av skytjenester, og sikre solide sikkerhetskrav.
Markedsplass for skytjenester (MPS) bidrar til styrking av cybersikkerhet i det offentlige Norge gjennom veiledning, skykontrakter og cybersikkerhet. MPS forbereder en portefølje av nødvendige verktøy og tjenester innen cybersikkerhet og personvern som gjør virksomhetene bedre i stand til å heve egen sikkerhet gjennom strategisk og operativ bruk.
Vi presenterer hvordan MPS går fram for å etablere flere skykontrakter innen cybersikkerhet som offentlige virksomheter kan gjøre avrop på. Avslutningsvis går vi gjennom resultatene fra vår utprøving av en cyber risk score tjeneste med eksempler, samt utprøvinger innen trusseletterretning og personvern i leverandørkjeden.
Nye Doffin er lansert - hva nå? ved Rune Kjørlaug og Charlotte Kolle
Nye Doffin og kunngjøringsskjemaer (eForms) er her - hvordan gikk det og hva nå? Hva er EUs ambisjoner for datadrevne anskaffelser og hva kan vi få til med nye Doffin? I parallellsesjonen ser vi nærmere på hvordan og hvorfor eForms vil være aktuelt fremover og vi plukker opp tråden fra fellessesjonen og ser på hvordan dette vil påvirke deg som offentlig innkjøper.
Nye Doffin er lansert, men hva kan vi egentlig få til med Doffin fremover? Kan Doffin på sikt spille en enda viktigere rolle i å koble sammen offentlige oppdragsgivere og potensielle leverandører til det offentlige?
Hvordan utvide leverandørhorisonten? Johan Engelund, Tanje Huse Fagerlie, Tanje Huse Fagerlie og Ingrid Gjerdevik
Leverandørutvikling handler om hvordan innkjøpsfunksjonen kan samarbeide slik at de lager bedre produkter og tjenester. Men hva betyr dette i praksis? I denne sesjonen vil vi utforske leverandørutvikling på både strategisk og praktisk nivå.
På sesjonen vil DFØ diskutere dette med følgende eksperter og emner:
- Tanje Huse Fagerlie vil dele hvordan innkjøp kan ses i sammenheng med næringsutvikling – og hvordan dette kan kommuniseres til toppledelsen/kommuneledelsen
- Robert Grande fra Trondheim kommune vil vise hvordan vi kan utvikle anskaffelsesstrategier gjennom nært samarbeid med næringslivet.
- Ingrid Gjerdevik fra Sopra Steria vil dele metoder for å nå ut til spennende nye selskaper, som for eksempel oppstartsselskaper, i offentlige anskaffelser.
Hvordan bli en bedre innkjøpsleder? ved Siv Helen Gjerstad, Jonas Karstensen, Bjørn Børseth og Elisabeth Østrem
Strategi og formidling er gode bidrag for å skape endring i din virksomhet. Men hvordan kan du utvikle innkjøpslederrollen din i samspill med resten av organisasjonen? Siv Helen Gjerstad og Jonas Karstensen (DFØ) forteller om datadrevne beslutninger og utvikling av innkjøpslederrollen. Hør også erfaringer fra mentorprogrammet i DFØ.
- Min reise som leder, Bjørn Børseth, mentor og direktør kontrakt og marked, Nye veier
- Bli en kløktig innkjøpsleder med verktøy fra organisasjonspsykologien, Elisabeth Østrem, organisasjonspsykolog og foreleser på Mentorprogrammet, Vissa AS
Se opptak
Anskaffelseskonferansen 2022
Vinner av Anskaffelsesprisen 2022
Presentasjoner fra konferansen
Halvard Ingebrigtsen, Regjeringens politikk på anskaffelsesområdet

statssekretær
Nærings- og fiskeridepartementet
Status for offentlige anskaffelser

divisjonsdirektør
Anskaffelser DFØ
Dag Strømsnes, divisjonsdirektør i DFØ tar for seg status for offentlige anskaffelser etter Anskaffelsesundersøkelsen 2022, og hva som skjer videre.
Utfordringer og fallgruver for offentlige innkjøpere sett fra KOFA

seksjonssjef
KOFA

seniorrådgiver
KOFA
Norgesmodellen og bruk av seriøsitetskrav
Regjeringen har i Hurdalsplattformen besluttet å lage en Norgesmodell med nasjonale seriøsitetskrav for å sikre sunnere konkurranse og et mer seriøst arbeidsliv. Bygg og anlegg og renhold har vært først ute, og vi stiller spørsmålet:
- Hvordan lykkes vi med bruk av seriøsitetskrav for å bekjempe og forhindre arbeidslivskriminalitet?
- Hva skal til for å følge opp dette?
DFØ vil sammen med innkjøpere presentere suksesskriterier og dele erfaringer.

innkjøpssjef
Ålesund kommune

innkjøpssjef
Oslo kommune

seniorrådgiver
Anskaffelser DFØ
Datadreven anskaffelsesfunksjon – hva er det og hvordan får vi det til?
DFØ orienterer om hvordan gjøre innkjøpsdata om til styringsinformasjon. Kommuner og statlige virksomheter viser eksempler på hvordan de bruker data fra sine digitale verktøy. Du får også høre mer om hvordan nye Doffin vil gi oss enda bedre innkjøpsdata.
- Jostein Engen, avdelingsdirektør, Tolletaten
- Anna Katrine Asprem Hvardal, avdelingsdirektør, DFØ
- Karin Nordal, anskaffelsessjef, Fredrikstad kommune

avdelingsdirektør
Tolletaten

avdelingsdirektør
DFØ
Innovative anskaffelser – finn løsninger

CTO
Stargate Media

Daglig leder
LUP

CEO
Qvisten Animation
Erfaringer fra prestasjonsbaserte anskaffelser
Best Value Procurement (BVP) er en metode for prosjektstyring og innkjøp som vektlegger leverandørens kompetanse og prestasjon. BVP er basert på teorien Best Value Approach (BVA). Gjennom flere pilotprosjekter har DFØ sammen med oppdragsgivere og leverandører testet metoden. Hvilke anbefalinger har vi til dere som vurderer denne metoden for tjenestekjøp?
Dette vil du få svaret på i samtale mellom Allend Bamerni, prosjektleder i Stavanger kommune, Ari Soilammi, viseadministrerende direktør i Rådgivende Ingeniørers Forening, og Cecilie Blytt, prosjektleder for DFØ sitt pilotprosjekt for BVP.

prosjektleder
Stavanger kommune

viseadministrerende direktør Rådgivende Ingeniørers Forening

prosjektleder
Anskaffelser DFØ
Vil du vite mer om BVP? Se anskaffelser.no og tidligere webinar.
Se opptak
Video-opptak av Sissel Hoel om StartOff

programdirektør
StartOff
Anskaffelseskonferansen 2021
Ta kontakt med kurs@dfo.no