Veiledning for kjøp og salg av aksjer

Veiledningen gjelder for kapitalposteringer i Unit4 ERP.

Kapitalregnskapet

Kapitalregnskapet er en oppstilling av statens balanse. Ettersom staten benytter kontantprinsippet, er det i utgangspunktet bare finansielle eiendeler (kontantbeholdninger) som inngår i kapitalregnskapet. Hovedfokus er derfor på kontantbeholdninger, fond, verdipapirer, stiftelseskapital og kapital i statsforetak og kapitaltilskudd til statsbedriftene, utlån, fordringer og statsgjeld.

I følge Bestemmelsene om økonomistyring i staten punkt 3.5.3 skal kapitalposter fremgå som eiendeler eller forpliktelser i virksomhetens kontospesifikasjon. Videre sier bestemmelsen at eiendeler skal føres etter kostpris på transaksjonstidspunkt og omvurderinger foretas normalt ikke.

Eksempler på posteringer i Unit4 ERP ved kjøp og salg av aksjer

Eksempel 1: Kjøp av aksjer

Virksomheten kjøper 2 000 aksjer til kr 10 pr aksje, samlet kjøpesum kr 20 000.

Vi forutsetter at kjøpesummen er belastet arbeidskonto ut (1941) og at virksomheten har automatpostering mellom konto 1941 og konto 1949.

Kjøpesummen krediteres konto 1941 og debiteres konto 1350. For postering på konto 1350 brukes utgiftskapittel og post 96 som verdi i dim 4.

Her er eksempelet illustrert i en tabell:

Postering nr Konto Kontotekst Beløp Bilagsart Dim 4
1 Kredit 1941 Arbeidskonto ut -20.000 HB eller tilsvarende Mellomværende, 7XXXXX
1 Debet 1941 Arbeidskonto ut
20.000 Automat- postering, utløst av postering mot 1941
Mellomværende, 7XXXXX
1 Kredit 1949 Oppgjørskonto ut -20.000 Automat- postering, utløst av postering mot 1941
60XXXX
1 Debet 1350 Investering i aksjer og andeler
20.000 HB eller tilsvarende
Utgiftskapittel og post 96

Bruk tekstfeltet godt ved kontering til å få med informasjon som dere anser som nyttig, for eksempel hvilket selskap posteringene gjelder og antall aksjer som er kjøpt.

Eksempel 2: Salg av aksjer med gevinst

Aksjene i eksempel 1 selges til kr 12,5 pr aksje, samlet salgssum kr 25.000 med gevinst på kr 5 000. Vi forutsetter at salgssummen er godskrevet arbeidskonto inn (1931) og at virksomheten har automatpostering mellom konto 1931 og konto 1939.

Salgssummen føres debet konto 1931 og krediteres konto 8020. For postering på konto 8020 brukes inntektskapittel og post 96 som verdi i dim 4.

Deretter debiteres hele salgssummen konto 8020, gevinsten krediteres konto 8090 og kostprisen for aksjene krediteres konto 1350. Det er viktig at beløpet konto 1350 krediteres med er kostpris/bokført verdi og ikke salgssummen ved eventuell gevinst/tap. Disse posteringene skal ikke påvirke kontantregnskapet og føres derfor med bilagsart for memorialposteringer.

Her er eksempelet illustrert i en tabell:

Postering nr Konto Kontotekst Beløp Bilagsart Dim 4
1 Debet 1931 Arbeidskonto inn
25.000 HB eller tilsvarende
Mellomværende, 7XXXXXX
1 Kredit 1931 Arbeidskonto inn
-25.000 Automat – postering, utløst av postering mot 1931
Mellomværende, 7XXXXXX
1 Debet 1939 Oppgjørskonto inn
25.000 Automat – postering, utløst av postering mot 1931
60XXXX
1 Kredit 8020 Salgssum realisasjon av verdipapirer
-25.000 HB eller tilsvarende
Inntektskapittel og post 96
2 Debet 8020 Salgssum ved realisasjon av verdipapirer
25.000 Memorial - postering
Inntektskapittel og post 96
2 Kredit 8090 Annen finansinntekt
-5.000 Memorial - postering
Inntektskapittel og post 96
2 Kredit 1350 Investering i aksjer og andeler
-20.000 Memorial - postering
Samme dimensjonsverdi som aksjene ble postert mot ved anskaffelse

Bruk tekstfeltet godt ved kontering til å få med informasjon som dere anser som nyttig, for eksempel hvilket selskap posteringene gjelder og antall aksjer som er solgt.

Dersom aksjene er innkjøpt aksjer til ulik kostpris, er det gjennomsnittlig anskaffelseskostnad som skal brukes for å beregne gevinst/tap ved salg.

Eksempel 3: Salg av aksjer med tap

Aksjene i eksempel 1 selges til kr 9 pr aksje, samlet salgssum kr 18.000 med tap på kr 2 000.

Vi forutsetter at salgssummen er godskrevet arbeidskonto inn (1931) og at virksomheten har automatpostering mellom konto 1931 og konto 1939.

Salgssummen debiteres konto 1931 og krediteres konto 8020. For postering på konto 8020 brukes inntektskapittel og post 96 som verdi i dim 4.

Salgssummen debiteres deretter konto 8020, tapet debiteres konto 8190 og kostprisen på aksjene krediteres konto 1350. Det er viktig at beløpet konto 1350 krediteres med er kostpris/bokført verdi og ikke salgssummen ved eventuell gevinst/tap. Disse posteringene skal ikke påvirke kontantregnskapet og føres derfor med bilagsart for memorialposteringer.

Her er eksempelet illustrert i en tabell:

Postering nr Konto Kontotekst Beløp Bilagsart Dim 4
1 Debet 1931 Arbeidskonto inn
18.000 HB eller tilsvarende
Mellomværende, 7XXXXX
1 Kredit 1931 Arbeidskonto inn
-18.000 Automat- postering, utløst av postering mot 1931
Mellomværende, 7XXXXX
1 Debet 1939 Oppgjørskonto inn
18.000 Automat-postering, utløst av postering mot 1931
6XXXXX
1 Kredit 8020 Salgssum ved realisasjon av verdipapirer
-18.000 HB eller tilsvarende
Inntektskapittel og post 96
2 Debet 8020 Salgssum ved realisasjon av verdipapirer
18.000 Memorial- postering
Inntektskapittel og post 96
2 Debet 8190 Annen finanskostnad
2.000 Memorial- postering
Inntektskapittel og post 96
2 Kredit 1350 Investering i aksjer og andeler
-20.000 Memorial- postering
Samme dimensjonsverdi som aksjene ble postert mot ved anskaffelse

Bruk tekstfeltet godt ved kontering til å få med informasjon som dere anser som nyttig, for eksempel hvilket selskap posteringene gjelder og antall aksjer som er solgt.

Dersom aksjene er innkjøpt aksjer til ulik kostpris, er det gjennomsnittlig anskaffelseskostnad som skal brukes for å beregne gevinst/tap ved salg.

Eksempel 4: Salg av deler av beholdningen

Virksomheten selger halvparten av aksjene som er kjøpt i eksempel 1 til kr 12 pr aksje, samlet salgssum kr 12 000 med gevinst på kr 2 000. Vi forutsetter at salgssummen er godskrevet arbeidskonto inn (1931) og at virksomheten har automatpostering mellom konto 1931 og konto 1939.

Salgssummen debiteres konto 1931 og krediteres konto 8020. For postering på konto 8020 brukes inntektskapittel og post 96 som verdi i dim 4.

Deretter debiteres hele salgssummen konto 8020, gevinsten krediteres konto 8090 og kostprisen for aksjene krediteres konto 1350. Det er viktig at beløpet konto 1350 krediteres med er kostpris/bokført verdi for de aksjene som er solgt og ikke salgssummen ved eventuell gevinst/tap. Disse posteringene skal ikke påvirke kontantregnskapet og føres derfor med bilagsart for memorialposteringer.

Her er eksempelet illustrert i en tabell:

Postering nr Konto Kontotekst Beløp Bilagsart Dim 4
1 Debet 1931 1931 Arbeidskonto inn
12.000 HB eller tilsvarende
Mellomværende, 7XXXXX
1 Kredit 1931 1931 Arbeidskonto inn
-12.000 Automat- postering, utløst av postering mot 1931
Mellomværende, 7XXXXX
1 Debet 1939 Oppgjørskonto inn
12.000 Automat- postering, utløst av postering mot 1931
6XXXXX
1 Kredit 8020 Salgssum ved realisasjon av verdipapirer
-12.000 Memorial- postering
Inntektskapittel og post 96
2 Debet 8020 Salgssum ved realisasjon av verdipapirer
12.000 Memorial- postering
Inntektskapittel og post 96
2 Kredit 8090 Annen finansinntekt
-2.000 Memorial- postering
Inntektskapittel og post 96
2 Kredit 1350 Investering i aksjer og andeler
-10.000 Memorial- postering
Samme dimensjonsverdi som aksjene ble postert mot ved anskaffelse

Bruk tekstfeltet godt ved kontering til å få med informasjon som dere anser som nyttig, for eksempel hvilket selskap posteringene gjelder og antall aksjer som er solgt.

Hvis kjøpet i eksempel 1 og salget i dette eksempelet er alle transaksjoner som virksomheten har foretatt, vil saldoen på konto 1350 være kr 10 000. Dette vil da være kostpris på transaksjonstidspunkt for de aksjene som ikke er solgt.

Dersom aksjene er innkjøpt aksjer til ulik kostpris, er det gjennomsnittlig anskaffelseskostnad som skal brukes for å beregne gevinst/tap ved salg.

Oppdatert: 28. oktober 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.