Behandling i Unit4 ERP: Leverandør med betalingsmottaker

Hensikten med rutinen er å sikre at alle innkommende fakturaer blir behandlet og registrert i regnskapet innenfor de fastsatte tidsfrister og at opplysningene i leverandørregisteret legges inn fullstendig og korrekt.

Utløsende hendelse: Mottar faktura fra ny leverandør

Hvilke roller som deltar og har ansvar for å utføre rutinen: Rolle 1: DFØ. Rolle 2: Virksomhet

Utføres av Oppgave – handling
Rolle 2

Opprett ny leverandør med betalingsmottaker i Unit4 ERP

Ved opprettelse av leverandører med betalingsmottaker må du huske på 2 ting

  1. Leverandører med betalingsmottaker skal ha konto 00000000019 og de skal ha organisasjonsnummer.
  2. Alle leverandører med konto 00000000019 skal ha organisasjonsnummer.
Rolle 2

Generelt om leverandører i Unit4 ERP

Hvert kontonummer skal kun eksistere 1 gang.

Dersom vi i en virksomhet har flere leverandører med samme kontonummer (se bort fra de med konto 00000000019) så vil fakturaen stoppe i forkontroll i Contempus.Invoice og rett leverandør må velges.

Det er derfor ønskelig at leverandørregisteret vaskes slik at det kun er en åpen leverandør igjen pr kontonummer. Det vil resultere i at færre fakturaer stopper i forkontroll.

Rolle 1

Automatisk overføring av leverandør opplysninger

Sørge for at det blir satt opp nattlig kjøring av jobb T100 som overfører, fra Unit4 ERP til Contempus.Invoice, alle leverandører det har vært endringer på dagen før.

Rolle 1

Manuell overføring av leverandør opplysninger

Det er også mulig å starte denne jobben manuelt om dagen. Det gjøres ved å starte følgende rapport i Unit4 ERP: Egne menyer/ DFØs System spesialrapporter/ Contempus Felles/ T100 – eksport av leverandører.

  1. Trykk F12 for å starte rapporten.
  2. Deretter må man i Contempus.Invoice gå til Innstillinger/ Dataoverføringer/ T100 – Import leverandører FIL.
  3. Trykk på ”Kjør nå” knappen.
Oppdatert: 25. november 2020

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.