Kontroll av hull i bilagsserien

Formålet med kontrollen er å avdekke og dokumentere hull i bilagsrekkefølgen i virksomhetsregnskapet.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

Hull i bilagsserier bør følges opp og dokumenteres umiddelbart når de oppstår eller når man blir kjent med feilen.

Aktuelt regelverk

Regelverk vedrørende oppbevaring av bilag i nummerrekkefølge per periode:
Reglement § 14. Bestemmelsene pkt 4.4.3, 1 pkt a, b m.fl.
Bokføringslovens § 6, 2 ledd, bokføringsforskriftens § 3-1, 1 ledd pkt 1, 2 m.fl. NBS 2 pkt 2.3

Arbeidsdeling og framgangsmåte

GrunntjenesteDelserviceOppgave - handlingReferanse
DFØDFØKontroll av bilagsnummerrekkefølge:

o Ta ut rapport AG08 i Unit4 ERP. Firma skal være den aktuelle kunden rapporten kjøres for.
o Fra periode 00 til avstemmingsmåned + neste måned.
o Avstemming periode desember brukes fra periode 00 til 12.
o Om det er hull i bilagsrekkefølgen, skal det utarbeides dokumentasjon per bilag/hull som forklarer årsaken. Logg som viser type og /eller årsak til at det har oppstått feil skal legges ved. Kort oppsummering av årsaken bør også legges inn i avstemmingsmappa.

Rapporten lagres på DFØ Fildel.

Dokumentasjon på årsak til hull i bilagsnummer lagres på DFØ Fildel for kundes oppfølging og oppbevaring.

I Unit4 ERP vil årsaken kunne være at bilaget er ført i en annen periode. Dette gjelder spesielt virksomheter som fører regnskap i henhold til SRS. Det må da i tillegg framgå av dokumentasjonen hvilken periode bilaget er bokført i.
Rapport i Unit4 ERP:

AG08 – Brukte bilagsnummer

XHBSERIE – Hull i bilagsserie

Spørring i Unit4 ERP:

DFØRPA Hull i bilagsserie
KundeKundeDokumentasjon med forklaring på hvorfor det mangler bilag må oppbevares sammen med øvrige bilag i nummerrekkefølge. Det vil si at dokumentasjonen må nummereres med det bilagsnummeret som mangler. Oppbevares bilagene elektronisk, må filen navngis med nummeret på bilaget slik at det lagres i riktig rekkefølge.
Oppdatert: 3. februar 2025

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.