Kontroll av hull i bilagsserien

Formålet med kontrollen er å avdekke og dokumentere hull i bilagsrekkefølgen i virksomhetsregnskapet.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

Hull i bilagsserier bør følges opp og dokumenteres umiddelbart når de oppstår eller når man blir kjent med feilen.

Aktuelt regelverk

Regelverk vedrørende oppbevaring av bilag i nummerrekkefølge per periode:
Reglement § 14
Bestemmelsene pkt 4.4.3, 1 pkt a, b m.fl.
Bokføringslovens § 6, 2 ledd
Bokføringsforskriften § 3-1, 1 ledd pkt 1, 2 m.fl.
NBS 2 pkt 2.3b

Arbeidsdeling og framgangsmåte

GrunntjenesteDelserviceOppgave - handlingReferanse
DFØDFØKontroll av bilagsnummerrekkefølge:

Ta ut rapport AG08 - Brukte bilagsnummer i Unit4 ERP for periode 00-12. Rapporten viser alle bokførte bilag i hovedbok (virksomhetsregnskapet).

Ta ut rapport XHBSERIE – Hull i bilagsserie i Unit4 ERP for aktuelt år. Rapporten viser alle bilag som utgjør hull i en bilagsserie i inneværende år, med forklaring på hvor bilaget ligger, eller om det faktisk mangler i Unit4 ERP.

Spørring DFØRPA Hull i bilagsserie kan kjøres for å se kun bilag som faktisk mangler. Merk at rapport XHBSERIE må kjøres før spørringen, for å få riktig resultat.

For bilag som mangler i Unit4 ERP, skal det utarbeides dokumentasjon per bilag/hull som forklarer årsaken. Logg som viser årsak til at det har oppstått feil skal legges ved. Kort oppsummering av årsaken bør også legges inn i avstemmingsmappa.
Rapport i Unit4 ERP:

AG08 – Brukte bilagsnummer

XHBSERIE – Hull i bilagsserie

Spørring i Unit4 ERP:

DFØRPA Hull i bilagsserie
KundeKundeDokumentasjon med forklaring på hvorfor det mangler bilag må oppbevares sammen med øvrige bilag i nummerrekkefølge. Det vil si at dokumentasjonen må nummereres med det bilagsnummeret som mangler. Oppbevares bilagene elektronisk, må filen navngis med nummeret på bilaget slik at det lagres i riktig rekkefølge.
Oppdatert: 2. september 2025

Kontakt

kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.