Adra - nytt periodeavslutningsverktøy

DFØ har anskaffet et nytt verktøy for periodeavslutning, Adra. Anskaffelsen kommer som følge av behovet om å modernisere tilbudet vi har for periodeavslutning, og etter en grundig vurdering av våre eksisterende systemer.

Bakgrunn for anskaffelsen

Vi har gjort en grundig analyse og identifisert områder der vi ønsker å videreutvikle periodeavslutningsprosessen til å oppfylle de stadig økende kravene til effektivitet og funksjonalitet. Adra representerer et betydelig skritt framover, med funksjoner som er laget for å forbedre prosessene knyttet til periodeavslutningen. Dette er igjen med på å sikre økt kvalitet og effektivitet.

Gevinster

De viktigste gevinstene ved bruk av Adra er at brukerne vil få bedre oversikt og kontroll over regnskapet, dokumentasjonen og arbeidsoppgavene, fordi det er mulig å gjennomføre hele periodeavslutningsprosessen i samme løsning. Verktøyet vil også bidra til mer tydelig arbeidsdeling mellom kundene og DFØ, og til effektivisering i form av automatisk avstemming og kommunikasjon direkte i løsningen. I tillegg vil verktøyet forenkle revisjonen ved at all dokumentasjonen er samlet på ett sted.

Hvem er dette aktuelt for?

Vi vil tilby Adra som en betalbar tilleggstjeneste til alle våre regnskapskunder. Kunder som ikke tar i bruk løsningen, vil fortsette med avstemmingsmappen.

Ønsker dere informasjon om priser, ber vi om at dere sender oss en henvendelse via Kundesenter på nett.

Implementering

DFØ har siden anskaffelsen jobbet tett med leverandøren for å implementere løsningen. Vi har i tillegg gjennomført en pilotering mot en av våre kunder. Perioden med testing og tilpasning har vært avgjørende for å sikre at løsningen oppfyller nødvendige krav til funksjonalitet og ytelse. Vi er derfor klare til å rulle ut Adra fra og med høsten 2024.

Når vil din virksomhet få muligheten til å ta i bruk løsningen?

Utrullingen av Adra vil skje i puljevis, og planen vår er å starte opptaket av den første puljen i august 2024. Størrelsen på hver pulje vil avhenge av omfang og kapasitet.

Vi oppfordrer alle interesserte virksomheter til å ta kontakt via Kundesenter på nett for å melde interesse.

Om løsningen

Adra er et verktøy som skal forenkle og forbedre prosessen for periodeavslutning. Løsningen består av tre moduler:

  • Matcher for transaksjonsavstemming
  • Balancer for balanseavstemming
  • Task manager for oppgavebehandling.

Matcher og Balancer er integrert med Unit4 ERP, slik at transaksjoner og saldoer blir oppdatert daglig. Konti og oppgaver blir tildelt til brukere og roller, slik at brukerne får god oversikt over oppgaver de skal gjennomføre.

Matcher - Transaksjonsavstemming

Adra Matcher er et verktøy for automatisert transaksjonsavstemming. Der blir transaksjoner avstemt post-mot post, en-til-en, mange-til-en, eller mange-til-mange. Eksempler på kontoer som blir avstemt er bankkontoer, der brukeren avstemmer hovedbok mot bank, eller interimskontoer der brukeren avstemmer debet, kredit og samme konto.

I denne løsningen vil data bli importert automatisk. Når dataene er importert, vil systemet automatisk avstemme transaksjonen basert på forhåndsdefinerte regler for ulike typer konti. I de fleste situasjoner ser vi at graden av automatisert avstemming er svært høy, og ofte så høy som 95 til 100 prosent.

Her kan dere se en introduksjonsvideo for Adra Matcher:

Balancer - Balanseavstemming

Adra Balancer er et verktøy for å systematisere og effektivisere innsamling av balansedokumentasjonen som er en lovpålagt rutine.

Her kan dere se en introduksjonsvideo for Adra Balancer:

Task Manager - Oppgavebehandling

Adra Task Manager er et verktøy for å holde oversikt over alle oppgaver som skal utføres i ulike prosesser, deriblant periodeavslutningen. Alle oppgaver i prosessen er tildelt et team eller enkeltmedarbeidere som skal utføre oppgaven og med frist for når oppgaven skal være utført. På denne måten får man god oversikt over hvem som skal gjøre hva og når oppgaven skal være utført. Dette vil blant annet gi en tydelig ansvarsinndeling mellom DFØ og kunde og hvilke oppgaver som utføres av hvem. De som skal følge opp prosessene får en god oversikt over status og fremdrift.

Her kan dere se en introduksjonsvideo for Adra Task Manager:

Denne siden vil bli oppdatert med mer informasjon etter hvert.

Oppdatert: 24. april 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.