Har du fått en feilmelding i DFØ-appen? Se i oversikten under hva du kan gjøre for å komme videre.
Mangler gyldig bruker
Kontakt din arbeidsgiver eller oppdragsgiver, slik at de kan sørge for at du har riktig tilgang.
Må logge på via ID-porten hver gang
Hvis du opplever å måtte logge på via ID-porten hver gang du skal inn i appen kan du forsøke dette:
Android: Gå inn på Innstillinger -> Apper -> DFØ -> Lagring -> Tøm data.
Forsøk så å logge inn på ny.
iPhone: Slett appen og installer den på ny.
Tjenesten er for tiden ikke tilgjengelig
Android:
Sjekk hvilken nettleser som er standard på telefonen. Hvis det er telefonens innebygde nettleser, forsøk å sette Google Chrome som standard i stedet.
Sette Google Chrome som standard nettleser:
1. Gå inn på innstillinger
2. Velg Apper
3. Gå til Standardapper
4. Velg Chrome under Nettleserapp
iPhone:
1. Slett appen
2. Gå til innstillinger -> Safari -> Scroll ned til Avansert -> Sjekk at Javascript er slått på
3. Sjekk også at Safari tillater infokapsler: Innstillinger -> Safari -> Blokker alle infokapsler (skal ikke være grønn)
4. Slå av og på telefonen og last ned appen på nytt
Transaksjon sperret av bruker
Sperren skyldes at du er logget inn i flere løsninger samtidig.
Forsøk å logge ut av enten appen eller selvbetjeningsportalen hvis begge kjører samtidig.
Forsøk å logge inn igjen etter 30 minutter.
Sperret bruker eller innlogging
Hvis du får beskjed om at innloggingen eller brukeren din er sperret, forsøk å logge inn igjen om 30 minutter.
Sperren blir opphevet etter 30 minutter.
SAML-2-tjeneste kan ikke nås
Når du har fått denne feilmeldingen kan løsningen være å slette informasjonskapsler fra nettleseren på telefonen:
Det kan også hjelpe å slette appdata:
Android
Gå inn på Innstillinger -> Apper -> DFØ -> Lagring -> Tøm data.
Forsøk å logge inn på ny.
iPhone
1. Slett appen
2. Gå til innstillinger -> Safari -> Scroll ned til Avansert -> Sjekk at Javascript er slått på
3. Sjekk også at Safari tillater infokapsler: Innstillinger -> Safari -> "Blokker alle infokapsler" <- (Denne skal ikke være grønn)
4. Slå gjerne av og på telefonen og last ned appen på nytt.
Vennligst vent, forespørselen tar lengre tid enn forventet
Når du ikke kommer videre etter at du har logget på via ID-porten kan en løsning være å slette nettleserdata på telefonen din:
Feil 01: Manglende data eller feil i konfigurasjonen
Kontakt din arbeidsgiver eller oppdragsgiver, slik at de kan sørge for at du har riktig tilgang.
Feil 02: Oppstod under førstegangspålogging
Android: Gå inn på Innstillinger -> Apper -> DFØ -> Lagring -> Tøm data.
Forsøk så å logge inn på ny.
iPhone: Slett appen og installer den på ny.
Det kan også hjelpe å slette nettleserdata på telefonen din. Slik går du frem:
Feil 03: Førstegangspåloggingsdata fra server er ugyldig
Sjekk om du har siste versjon av appen. Hvis ikke du har siste versjon kan du oppdatere appen og forsøke å logge inn på ny.
Hvis du har siste versjon av appen kan du forsøke dette:
Android: Gå inn på Innstillinger -> Apper -> DFØ -> Lagring -> Tøm data.
Forsøk så å logge inn på ny.
iPhone: Innstillinger -> Safari -> «Tøm logg og nettsteddata»
Slett appen og installer den på ny.
Feil 06: Kunne ikke kommunisere med SAP-systemene
Android
Gå inn på Innstillinger -> Apper -> DFØ -> Lagring -> Tøm data.
Forsøk så å logge inn på ny.
iPhone
Sjekk om mobildata er tillatt for DFØ-appen: Innstillinger -> Scroll ned til du finner DFØ app -> Slå på "Mobildata" hvis den ikke er grønn. Hvis dette ikke løser problemet: slett appen og installer på ny.
Feil 07: Feil ved oppretting av brukere i appen
Sjekk om du har siste versjon av appen. Hvis ikke du har siste versjon kan du oppdatere appen og forsøke å logge inn på ny.
Dersom du har siste versjon av appen, kan du forsøke dette:
Android
Gå inn på Innstillinger -> Apper -> DFØ -> Lagring -> Tøm data.
Forsøk så å logge inn på ny.
iPhone
Innstillinger -> Safari -> Tøm logg og nettsteddata
Slett appen og installer den på ny.
Feil 08: Feil ved oppretting av brukere i appen
Sjekk om du har siste versjon av appen. Hvis ikke du har siste versjon kan du oppdatere appen og forsøke å logge inn på ny.
Hvis du har siste versjon av appen kan du forsøke dette:
Android
Gå inn på Innstillinger -> Apper -> DFØ -> Lagring -> Tøm data.
Forsøk så å logge inn på ny.
iPhone
Innstillinger -> Safari -> «Tøm logg og nettsteddata»
Slett appen og installer den på ny.
Feil 08b: Feil ved bruk av SAML token
Du kan forsøke på nytt ved å trykke på "Forsøk igjen".
Hvis feilmeldingen vedvarer må du ta kontakt med din arbeidsgiver eller oppdragsgiver, slik at de kan sørge for at du har riktig tilgang.
Feil 11: Bruker er ikke lenger gyldig i SAP system for mobilitet
Sjekk om du har siste versjon av appen. Hvis ikke du har siste versjon kan du oppdatere appen og forsøke å logge inn på ny.
Hvis du har siste versjon av appen, kontroller også at du har stabil tilgang til internett på telefonen. Du kan også forsøke å bytte til annet nettverk.
Feil 13: Bruker får ikke logget på
Denne feilmeldingen får du når du bruker appen to steder samtidig (for eksempel både mobil og nettbrett).
Hvis du vil velge å være logget inn på denne enheten kan du trykke på "Reautentiser enheten" i feilmeldingen.
Feil 90: Ugyldig påloggingssertifikat
Android
Gå inn på Innstillinger -> Apper -> DFØ -> Lagring -> Tøm data.
Forsøk så å logge inn på ny.
iPhone
Slett appen og installer den på ny.
Hvis du får en annen feil eller feilmelding enn de som står i denne oversikten kan du sjekke om du har nyeste versjon av appen. Det kan ofte hjelpe å oppdatere til siste versjon.
Du kan laste ned en oppdatert versjon av appen fra Google Play (Android) eller App Store (iPhone).