Sommer og ferietid

Vi ønsker å informere om noen viktige punkter før sommerferien.

Remittering

Remittering blir utført som normalt gjennom hele sommeren. Hvis det er dager eller perioder i sommer dere ikke ønsker remittering må dere sende oss en sak på dette.

Til informasjon så vil vi i ukene 28-31 ha redusert kapasitet til å utføre hasteoppdrag i forbindelse med remittering.

Husk å angi vikar

Husk å angi vikar for attestering og godkjenning av fakturaer før du tar sommerferie.

Noen med rollen Endring fullmakter må definere hvilke vikarer den enkelte brukeren kan velge mellom. Se veiledning her:

Den enkelte brukeren setter selv inn vikar ved eget fravær. Se veiledning her:

Endringsstopp

I perioden 28. juni – 5. august blir det ikke gjennomført endringer i våre systemløsninger. Ferieavvikling gjør at færre ansatte er tilgjengelige, og vi ønsker derfor å minimere aktiviteter som innebærer endringer i våre løsninger. Kritiske hendelser blir håndtert.

Endringer knyttet til vanlig drift, for eksempel åpne og stenge perioder, opprette leverandører og lignende er ikke endring i systemløsningen, og blir dermed ikke påvirket.

Vi ber om at dere tar kontakt med oss hvis dere har planlagt aktiviteter som krever en endring i våre systemløsninger tett opp mot denne perioden. 

Svindelforsøk

Sommer og ferietid er dessverre også høytiden for svindelforsøk. De svindelforsøkene som går igjen er endring av kontonummer og direktørsvindel.

Endring av kontonummer

Det er viktig at dere tar kontakt med leverandøren hvis de ber om endring av kontonummer. Ring til leverandøren for å få bekreftet endringen. 

Hvis dere ønsker at DFØ skal endre kontonummer til en leverandør, må dere sende beskjed om dette via  kundesenter på nett.  Se veiledning for endring av kontonummer:

Direktørsvindel

Forsøk på direktørsvindel kan også skje oftere i forbindelse med ferier, og vi viser til mer informasjon om dette på Nettvett.no. 

Målet med direktørsvindel er å lure en økonomimedarbeider til å betale en faktura eller overføre penger til en konto, vanligvis i utlandet. Svindlere bruker litt ulike fremgangsmåter, men målet er penger og hovedprinsippene er de samme. Et nøkkelelement er at svindleren spiller på at ofrene er travle og at overføringer eller betalingen av penger må skje raskt

Nettvett.no

Vi ønsker dere en riktig god sommer!

Publisert: 17. juni 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.