Påminnelse om ny folkeregisterløsning og kommende DFØ HR-integrasjon

Vi ønsker å minne dere om overgangen til den nye folkeregister-integrasjonen og gi dere oppdatert informasjon om DFØ HR-integrasjonen, som vil bli lansert mot slutten av oktober 2024. Så langt har 81 virksomheter gått over til den nye folkeregister-løsningen. Dette kundenotatet er for de resterende som ikke har delegert rettigheter i Altinn og inneholder informasjon om prosessen for å delegere tilgang til DFØ.

Ny folkeregisterløsning – Ikke delegert rettighet ennå?

Med den nye integrasjonen vil DFØ hente oppdateringer fra Folkeregisteret flere ganger daglig på vegne av våre kunder. For å sikre at dere kan bruke den nye løsningen fullt ut og unngå avbrudd i oppdateringene, må dere delegere tilgang til DFØ så snart som mulig.

Dette gjelder både for SAP- og DFØ HR-integrasjonen som kommer. Uten delegert tilgang vil vi ikke kunne utføre automatiske oppdateringer av ansattdata på deres vegne. Den eksisterende folkeregister-integrasjonen knyttet til Det Sentrale Folkeregister (DSF) ble stengt 29. juni 2024.

Det er frivillig å ta i bruk ny løsning, men vær oppmerksom på at vi ikke vil kunne utføre automatisk vasking av data på deres vegne hvis dere velger å ikke benytte den. Se fremgangsmåte lenger nede.

DFØ HR-integrasjonen – Klar for lansering i oktober

Vi er i sluttfasen av testing av DFØ HR-integrasjonen, som fungerer på samme måte som den allerede etablerte SAP-løsningen. Denne nye integrasjonen vil bli lansert 31. oktober 2024. Når løsningen er på plass, vil navn og bostedsadresser automatisk bli oppdatert i sanntid fra Folkeregisteret direkte inn i DFØ HR-systemet. Dette vil forbedre kvaliteten på ansattdata og redusere manuelle prosesser.

For å ta i bruk DFØ HR-integrasjonen, må deres virksomhet delegere rettighet til DFØ i Altinn, akkurat som for SAP-løsningen. Kunder vil bli satt i produksjon puljevis basert på hvem som først har delegert rettigheter.

Hva dere må gjøre for å ta i bruk den nye løsningen

Dere må ha egen tilgang til det moderniserte Folkeregisteret og delegere rettigheter til DFØ i Altinn for å ta i bruk den nye løsningen for SAP og DFØ-HR.

Tilgang til folkeregisteropplysninger

For å kunne delegere rettighet må virksomheten deres ha egen tilgang til det moderniserte Folkeregisteret.

Det kan søkes tilgang her hvis dere ikke har tilgang fra før:

Delegering av rettighetet i Altinn – Samme prosess for SAP og DFØ HR

Delegering av rettigheter i Altinn gir muligheten til å gi andre virksomheter autorisasjon til å handle på vegne av din organisasjon.

Dere må logge inn på Altinn.no og delegere rettigheter til DFØ. Slik delegeres rettighetene til DFØ:

  1. Logg inn i Altinn: Besøk Altinn-nettsiden og logg inn med din brukerkonto.
  2. Velg ditt firma: Etter innlogging, velg ditt firma fra oversikten. Pass på å velge hovednummeret og ikke en underenhet.
  3. Gå til menyen "Profil": Klikk på menyen som heter "Profil". Denne er vanligvis plassert øverst på siden.
  4. Velg "Tilgang til programmeringsgrensesnitt - API": Under profilmenyen, finn alternativet som heter "Tilgang til programmeringsgrensesnitt - API" og klikk på det.
  5. Velg "Gi og fjerne API tilganger": Inne i API-tilgangsmenyen, velg alternativet som sier "Gi og fjerne API tilganger".
  6. Velg "Deleger nytt API": Når du har åpnet "Gi og fjerne API tilganger", se etter alternativet som sier "Deleger nytt API" og klikk på det.
  7. Søk etter "Folkeregisteret" og velg pakken fra Skatteetaten: På neste side, bruk søkefeltet for å søke etter "Folkeregisteret". Du bør se en pakke fra Skatteetaten med beskrivelsen "Offentlig virksomhet uten hjemmel – På vegne av". Klikk på den tilhørende "+"-knappen for å legge til denne pakken.
  8. Søk opp og legg til DFØ: Når du har lagt til folkeregister-pakken, søk etter DFØ ved å skrive inn org.nr. 986 252 932 i søkefeltet. Klikk på "+"-knappen ved siden av DFØ for å legge til dem.
  9. Bekreft tilgang: På denne siden, bekreft tilgangen ved å velge alternativet som sier "Bekreft".

Etter at delegering er utført ber vi dere varsle oss via Kundesenter på nett for å informere om dette.

OBS: Husk at en må ha administrator rolle i Altinn for å delegere rettigheter. Ofte er det daglig leder eller direktør som har en administrator rolle.

Veileder med bilder

Under er en lenke til en pdf-fil med steg for steg veiledning til de ulike trinnene.

Altinn brukerservice

Dersom dere opplever problemer med å delegere tilgang i Altinn, vennligst kontakt Altinn brukerservice.

Dere kan ringe dem på telefonnummer 75 00 60 00 eller sende en e-post til support@altinn.no.

Publisert: 19. september 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.