Vi opplever at kunder med grunntjeneste på NAV-refusjoner sender inntektsmelding via nav.no etter purring fra NAV. Vi minner derfor om arbeidsfordelingen vedrørende digital inntektsmelding ved å republisere følgende kundenotat fra september 2023. Det er fortsatt DFØ som ivaretar innsending av inntektsmeldinger for kunder med tjenestemodell grunntjeneste.
NAV informerte 11. september 2023 om ny digital inntektsmelding til bruk for arbeidsgivere som ikke sender inntektsmelding via lønns- og personalsystemer. DFØs kunder skal i utgangspunktet ikke bruke løsningen på nav.no, men benytte SAP som før.
DFØ har fått tilbakemelding fra kunder som tyder på at NAV sender ut varsel om manglende inntektsmelding fra nav.no med forslag til forhåndsutfylt inntektsmelding. Inntektsmeldinger innsendt fra nav.no blir ikke tilgjengelig i SAP eller arbeidsgivers innboks i Altinn. Dette kan skape en uoversiktlig situasjon og medføre risiko for at inntektsmeldinger blir sendt dobbelt til NAV.
Kunder med grunntjeneste ("fullservicekunder") fra DFØ kan se bort fra disse varslene på nav.no. DFØ ivaretar innsending av inntektsmeldinger som før.
DFØ anbefaler at basiskunder fortsetter å følge sine interne rutiner, og sender inntektsmeldinger fra SAP så langt det er mulig.