Her kan du lese om de ulike statusene som finnes i et lønnsoppgjør, og hvordan denne prosessflyten fungerer i systemløsningen Lokale lønnsforhandlinger.
Hvert lønnsoppgjør og hver forhandling kan ha ulike statuser, som vil påvirke hva man kan gjøre i systemløsningen. Hvilken status som er gjeldende, avhenger av hvor langt man har kommet i lønnsforhandlingsprosessen, og hvilke handlinger man har foretatt seg i systemløsningen.
Før oppstart
Før man starter på et lønnsoppgjør er kun Opprett lønnsoppgjør tilgjengelig. Tilgangene til de andre appene i systemløsningen avhenger av at man har opprettet og publisert et lønnsoppgjør.
Lønnsoppgjør opprettet
Når man har opprettet et lønnsoppgjør, er skjemaet redigerbart frem til publisering. Opprettelse av lønnsoppgjør er en manuell handling, ved at rollen Administrator trykker på +Lag ny i Opprett lønnsoppgjør og lagrer skjemaet.
Status på lønnsoppgjøret og forhandlingen er Utkast.
Man kan ha så mange utkast av lønnsoppgjør man ønsker, men man kan kun publisere ett lønnsoppgjør per tariffavtale. Før lønnsoppgjøret er publisert er ingen andre apper åpne.
Lønnsoppgjør publisert
Når et lønnsoppgjør er publisert, åpnes appene Kravskjema, Prioriteringsliste og Protokoll for bruk. Lønnsoppgjøret er redigerbart selv om det er publisert, foruten trinn 1 som bestemmer tariffavtalen lønnsoppgjøret gjelder.
Publisering av lønnsoppgjør er en manuell handling, ved at rollen Administrator trykker på Publiser i det aktuelle skjemaet i Opprett lønnsoppgjør.
Status på lønnsoppgjøret er Publisert.
Status på forhandlingen er Pågående.
Systemfrist kravskjema
Når systemfristen for innsending av kravskjema er passert, er det ikke lenger mulig å sende inn kravskjema. Kravskjema stenges automatisk når systemfristen er passert. Systemfristen registreres manuelt av rollen Administrator, i trinn 5 i Opprett lønnsoppgjør.
Systemfristen for kravskjema påvirker ikke statusene for lønnsoppgjøret eller forhandlingen.
Protokoll signert
Når protokollen er signert, er det ikke lenger mulig å opprette og sende prioriteringslister, eller å opprette og redigere protokoll. Lønnsoppgjøret kan redigeres i trinn 4 og 7, mens resten av trinnene er stengt for redigering.
Når protokollen er signert, åpnes appene Behandling av forhandlingsresultat og Registrer lønnsbrev for bruk.
Signering av protokoll er en manuell handling, ved at rollen Forhandlingsutvalg arbeidsgiver markerer protokollen som Avsluttet. For å markere protokollen som avsluttet, må man ha sendt minst ett tilbud i Prioriteringsliste, og en protokoll må være opprettet.
Status på lønnsoppgjøret er Publisert.
Status på forhandlingen er Signert.
Behandling av forhandlingsresultat avsluttet
Når behandling av forhandlingsresultatet er avsluttet, er det ikke lenger mulig å redigere forhandlingsresultat eller fremtidige lønns- og personalopplysninger. Lønnsoppgjøret kan redigeres i trinn 4 og 7, og knappen «Avslutt lønnsoppgjør» blir tilgjengelig i lønnsoppgjøret. Det er fremdeles mulig å opprette og sende lønnsbrev.
Avslutning av Behandling av forhandlingsresultat er en manuell handling, ved at rollen Medarbeider forhandlingsresultat markerer forhandlingsresultatet som Avsluttet.
Avslutning av Behandling av forhandlingsresultat påvirker ikke statusene for lønnsoppgjøret eller forhandlingen.
Lønnsoppgjør avsluttet
Når lønnsoppgjøret er avsluttet, er hele lønnsoppgjøret og alle tilhørende apper låst for redigering.
Avslutning av lønnsoppgjøret er en manuell handling, ved at rollen Administrator trykker på «Avslutt lønnsoppgjør» i skjemaet i Opprett lønnsoppgjør. Dette må ikke gjøres før alle lønnsbrev er sendt ut.
Status på lønnsoppgjøret er Avsluttet.
Status på forhandlingen er Avsluttet.
Kontakt
Kontakt kundesenter for lønn
- e-post: lonn [at] dfo.no (lonn[at]dfo[dot]no)
- Kundesenter på nett
- telefon: 406 34 021