Overgang fra enkeltstående tilskudd til tilskuddsordning

Her gir vi noen råd for en best mulig prosess for overgang fra enkeltstående tilskudd til tilskuddsordning, både når det gjelder involvering av de som blir omfattet av endringen og utforming av ny tilskuddsordning.

Enkeltstående tilskudd er et unntak i tilskuddsforvaltningen. Flere departementer arbeider nå med å legge om forvaltningen fra enkeltstående tilskudd til tilskuddsordninger. Overgangen kan innebære at tidligere mottakere ikke lenger har øremerket tilskudd, men må søke om tilskudd fra en tilskuddsordning på lik linje med andre.

Rådene under tar utgangspunkt i at departementet har besluttet å avvikle enkeltstående tilskudd og enten etablere en ny tilskuddsordning eller gjøre endring i en eksisterende tilskuddsordning.

Denne veiledningen kan være nyttig i arbeidet med en slik beslutning:

Ved en overgang fra enkeltstående tilskudd til tilskuddsordning, er det viktig at forvaltningen både planlegger for en god prosess for involvering av tilskuddsmottakerne, samtidig som de gjør de nødvendige vurderingene for utforming av tilskuddsordningen.    

Orientering og dialog

For tilskuddsmottakerne kan bortfall av øremerket tilskudd oppleves dramatisk. Tidlig involvering og orientering om formålet med endringene, planlagt prosess og mulighet for dialog kan skape forståelse og mer forutsigbarhet i prosessen. Det gir tilskuddsmottakerne mulighet for å planlegge for eventuell redusert finansiering. Ved slik dialog kan også forvaltningen få gode innspill til videre prosess.

Orientering i budsjettproposisjonen

En omlegging fra enkeltstående tilskudd til tilskuddsordning vil kunne ta mer enn ett budsjettår. Prosessen kan innebære både evaluering, forskriftsfesting av nytt tilskuddsregelverk og involvering av interessenter. Det kan være hensiktsmessig å orientere i budsjettproposisjonen om kommende prosess, f.eks. om planlagt evaluering og en kommende vurdering av innretningen av tilskudd på området.

Vurder behov for evaluering 

Hvis det er snakk om større omlegginger eller endring av praksis som er etablert over flere år, kan det være lurt å gjøre en evaluering i forkant av endringene. Gjennom dette kan tilskuddsmottakerne bli involvert og forvaltningen vil få innspill til et godt beslutningsgrunnlag. Vurder om det er en fordel å bruke eksterne ressurser i evalueringen.

Klargjør formål på overordnet nivå     

Ofte vil enkeltstående tilskudd ha målformuleringer som beskriver aktivitetene mottakerne skal utføre. Målet for en tilskuddsordning skal tydeliggjøre hva staten ønsker å oppnå med tilskuddsordningen og hvilken målgruppe ordningen tar sikte på. En overgang fra enkeltstående tilskudd til tilskuddsordning vil derfor kunne innebære å heve blikket fra mottaker og aktivitet til et mer overordnet mål på bruker- og samfunnsnivå.

Involver i arbeidet med ny tilskuddsordning 

Regelverket for en ny tilskuddsordning skal som regel fastsettes i forskrift og ifølge forvaltningsloven § 37 skal en forskrift ut på høring før den fastsettes. Dette er en anledning til å få innspill til utforming av tilskuddsordningen fra de som er mulige mottakere. Dette kan styrke opplevelsen av involvering og forutsigbarhet. Selv om regelverket ikke skal fastsettes som forskrift, vil det ofte være en fordel å involvere aktuelle mottakere i arbeidet med regelverket for en tilskuddsordning. 

Involvering kan noen ganger være hensiktsmessig før statsbudsjettet med presentasjon av ordningen og forslag til bevilgning fremmes for Stortinget. De som involveres bør da informeres på egnet måte om at videre prosess er avhengig av politiske beslutninger.

Forutsigbarhet i en tilskuddsordning  

I en tilskuddsordning vil det være konkurranse om midlene, og det er ikke sikkert tidligere navngitte mottakere når opp i konkurransen. Tildelingskriteriene i en ordning kan imidlertid utformes slik at de skaper forutsigbarhet når det gjelder hvem som kan motta midler: ikke i form av øremerking til navngitte tilskuddsmottakere, men i form av kriterier og kjennetegn som beskriver og avgrenser gruppen av aktuelle mottakere i tråd med målet for ordningen.   

Generelt kan en tilskuddsordning være mer forutsigbar for tilskuddsmottakere over tid, ved at det kan være høyere terskel for å avslutte en etablert tilskuddsordning enn et enkeltstående tilskudd.

Overgangsordning

Det kan vurderes overgangsordninger mellom enkeltstående tilskudd og tilskuddsordning. Det kan for eksempel innebære å utbetale tilskudd etter gammel innretning (enkeltstående tilskudd) første halvår og etter ny innretning (tilskuddsordning) andre halvår. Dette vil gi tidligere mottakere mer tid til å forberede seg på den endrede situasjonen. Å varsle endringen et år eller mer i forveien, vil gi enda bedre tid for tilskuddsmottakerne.

Ta høyde for økt ressursbruk i forvaltningen 

En tilskuddsordning kan kreve mer ressurser til søknadsbehandling og oppfølging enn forvaltning av enkeltstående tilskudd. Men god forvaltning og oppfølging av enkeltstående tilskudd kan også kreve mye ressurser, mens tydelig regelverk for en tilskuddsordning og gode rutiner kan effektivisere forvaltningen. Hensynet til kostnadseffektivitet skal ikke være et selvstendig argument for å velge enkeltstående tilskudd, hvis det går på bekostning av likebehandling, transparens, etterprøvbarhet og formålseffektivitet.

Oppdatert: 24. juni 2024

Kontakt

Har du spørsmål om innholdet på denne siden, send en e-post til postmottak [at] dfo.no (postmottak[at]dfo[dot]no).

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.