S7 Spesifikasjon av konto 216, 217 og 218

Formålet med kontrollen er å dokumentere mottatte bevilgninger, hva de er brukt til, samt hva som gjenstår som ubrukt av mottatte midler og hva gjenstående midler kan benyttes til.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

Aktuelt regelverk

SRS 10 Inntekt fra bevilgninger, tilskudd og overføringer til virksomheten, samt overføring til og fra staten

Bakgrunn

Konto 2170 Ikke inntektsført bevilgning skal brukes til å føre innbetalte bevilgninger som ikke er benyttet.

Konto 2180 Ikke inntektsført tilskudd og overføringer brukes til tilskudd og overføringer som er mottatt på forskudd og ennå ikke benyttet.

Konto 2160 Avregning bevilgningsfinansiert virksomhet brukes til å avregne resultatet dersom det er et resultat fra den bevilgningsfinansierte virksomheten. Dette kan benyttes til å dekke eventuelle merforbruk i framtidige år.

Arbeidsdeling og framgangsmåte

Tilleggstjeneste SRSIkke tilleggstjeneste SRSOppgave - handlingReferanse
DFØKundeKjør browserspørringen DFØRPA S07 Spesifikasjon av konto 216-218
og overfør beløpene til avstemmingsmappen.
Spørring i Unit4 ERP:

DFØRPA S07 Spesifikasjon av konto 216-218
KundeKundeVirksomheten må kunne dokumentere mottatte bevilgninger, hva de er brukt til, samt hva som gjenstår som ubrukt av mottatte midler og hva gjenstående midler kan benyttes til.
DFØKundeSpesifikasjon bør settes opp slik at den kan benyttes som underlag ved utarbeidelse av note 17 Ikke inntektsført bevilgning og note 18 Ikke inntektsført tilskudd og overføringer (begge nettobudsjetterte virksomheter).
DFØIkke aktueltGå til fane «Konti og status». DFØ setter konto til «Klargjort av DFØ» når kontoen er sjekket og klar for overlevering til kunde. Det legges inn dato for utarbeidelse i felt for «Klargjort dato DFØ».

Dersom det er oppdaget feil eller mangler vil dette bli kommentert i tabellen for “Oppsummering og forklaring til avvik”. Legg også inn en kort og informativ melding i «Kommentar til Konti og status» i fanen.
KundeIkke aktueltSjekk “Kommentarer/oppfølgingspunkter til kunde” i Konti og status, og “Oppsummering og forklaring til avvik” i fanen.
KundeKundeGjør nødvendige vurderinger og legg til relevant dokumentasjon. I fanen er det henvist til rapporter vedlagt i perioden fra DFØ dersom kunde har grunntjeneste. Her må også kunde legge til henvisning til egen dokumentasjon. Dette gjøres ved å legge til linjer i tabellen.

Gå til fane «Konti og status» og fyll inn kolonnene:
• Godkjent av kunde
• Godkjent dato kunde
• Kundens egne kommentarer

Henvisninger

Oppdatert: 12. februar 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.