S10 Kontroll av avsetning av påløpte refusjoner fra NAV

Denne avstemmingen kontrollerer avsetningen av påløpte refusjoner fra NAV.

Lønnsrefusjoner fra NAV skal bokføres som kostnadsreduksjon i takt med at kravet oppstår. De påløpte lønnsrefusjonene bokføres i samme periode som den tilhørende lønnen. I praksis skjer dette på det tidspunktet kravet er sendes til NAV og ikke i henhold til faktisk fravær (sykefravær, permisjon).

Grunnlag for avsetning er kontoene 1575-1578 som viser krav sendt til NAV som det ikke er mottatt refusjon for.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

Aktuelt regelverk

SRS 25 ytelser til ansatte

Arbeidsdeling og framgangsmåte

Tilleggstjeneste SRSIkke tilleggstjeneste SRSOppgave - handlingReferanse
DFØKundeKjør spørring DFØRPA S10A Kontroll av påløpte refusjoner fra NAV i Unit 4 ERP og overfør beløp til avstemmingsmappen.

Kjør spørring DFØRPA S10B Kontroll av påløpte refusjoner fra NAV og overfør beløp til avstemmingsmappen.

Beløpene legges inn i tabellen i avstemmingsmappa..
Spørring i Unit4 ERP:

DFØRPA S10A
Kontroll av påløpte refusjoner fra NAV

DFØRPA S10B

Kontroll av påløpte refusjoner fra NAV
DFØKundeKontroller at konto 5801 Påløpt refusjon av sykepenger og 5811 Påløpt refusjon av foreldrepenger har tilsvarende saldo med motsatt fortegn på konto 1579 Avsetning påløpte refusjoner
DFØKundeKontroller at avsetningen har tilsvarende saldo med motsatt fortegn på gjennomgangskontoene.

Differanser skal følges opp og korrigeres. Årsaken til differanser som ikke blir korrigert innenfor regnskapsperioden forklares. I tillegg må det angis hva som blir gjort, av hvem for å følge opp feil, mangler og så videre.
DFØKundeSaldo på gjennomgangskonto 1579 spesifiseres med refusjonsavstemmingsrapport i SAP.

Refusjonsavstemmingsrapport tas ut minimum årlig for alle kunder med grunntjeneste. For kunder som fører periodisert regnskap tas rapporten i tillegg ut ved delårsrapportering.

Se SAP-biblioteket for veiledning til rapporten.
Transaksjonskode
i SAP:
PC00_M20_RMB
_RECON (refusjons-
avtemmings-rapport)
KundeKundeI henhold til SRS 25 punkt 23 er det anledning til å unnlate periodisering av påløpte refusjoner som det ikke er sendt inn krav på. Dette gjelder også om slike krav er betydelig. Det anbefales likevel å foreta en vesentlighetsvurdering, samt vurdere om en slik løsning kan øke risikoen for at fravær ikke blir registrert og krav framsatt tidsnok.
DFØIkke aktueltGå til fane «Konti og status». DFØ setter konto til «Klargjort av DFØ» når kontoen er sjekket og klar for overlevering til kunde. Det legges inn dato for utarbeidelse i felt for «Klargjort dato DFØ».

Dersom det er oppdaget feil eller mangler vil dette bli kommentert i tabellen for “Oppsummering og forklaring til avvik”. Legg også inn en kort og informativ melding i «Kommentar til Konti og status» i fanen.
KundeIkke aktueltSjekk “Kommentarer/oppfølgingspunkter til kunde” i Konti og status, og “Oppsummering og forklaring til avvik” i fanen.
KundeKundeGjør nødvendige vurderinger og legg til relevant dokumentasjon. I fanen er det henvist til rapporter vedlagt i perioden fra DFØ dersom man har grunntjeneste. Her må også kunde legge til henvisning til egen dokumentasjon. Dette gjøres ved å legge til linjer i tabellen.

Gå til fane «Konti og status» og fyll inn kolonnene:
• Godkjent av kunde
• Godkjent dato kunde
• Kundens egne kommentarer

Henvisninger

Oppdatert: 13. februar 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.