D4 Spesifikasjon arbeidsgiverlån

Veiledningen skal sikre at utbetalt arbeidsgiverlån trekkes inn etter avtale og at mellomværende med ansatte blir avstemt og dokumentert.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

Aktuelt regelverk

Økonomireglementet §14 og bestemmelsene 4.4.6.

Bokføringslovens § 11, bokføringsforskriftens kapittel 6 og NBS 5.

Framgangsmåte og arbeidsdeling

GrunntjenesteDelserviceOppgave - handlingReferanse
DFØDFØKjør rapport i SAP for aktuell måned.SAP transaksjonskode:

S_AHR_61015638 – oversikt over arbeidsgiverlån
DFØDFØFyll inn i skjemaet: ansattnummer, navn, startdato lån og Nyttlån/IB, deretter avdraget per måned.
DFØDFØBruk spørring i Unit4 ERP og lim inn i kolonne Unit4 ERPSpørring i Unit4 ERP:

DFØRPA D04 Spes.arb.giverlån
DFØDFØVed differanse mellom SAP og Unit4 ERP må det forklares og tiltak angis dersom avvik ikke korrigeres før perioden lukkes.
KundeKundeFølger opp dersom trekket ikke starter som avtalt med ansatt, eller om det plutselig blir stopp i trekk.
DFØDFØGå til fane «Konti og status». DFØ setter konto til «Klargjort av DFØ» når kontoen er sjekket og klar for overlevering til kunde. Det legges inn dato for utarbeidelse i felt for «Klargjort dato DFØ».

Dersom det er oppdaget feil eller mangler vil dette bli kommentert i tabellen for “Oppsummering og forklaring til avvik”. Legg også inn en kort og informativ melding i «Kommentar til Konti og status» i fanen.
KundeKundeSjekk “Kommentarer/oppfølgingspunkter til kunde” i Konti og status, og “Oppsummering og forklaring til avvik” i fanen.

Gjør nødvendige vurderinger og legg til relevant dokumentasjon. I fanen er det henvist til rapporter vedlagt i perioden fra DFØ, her må også kunde legge til henvisning til egen dokumentasjon. Dette gjøres ved å legge til linjer i tabellen.

Gå til fane «Konti og status» og fyll inn kolonnene:
• Godkjent av kunde
• Godkjent dato kunde
• Kundens egne kommentarer
Oppdatert: 31. januar 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.