D2 Spesifikasjon av andre balansekonti

Hensikt med rutinen er å bekrefte gyldighet og fullstendighet av saldo på andre konti. Rutinen omfatter alle balansekonti som ikke er avstemt i andre faner eller på annen måte av kunden.

Interims- og gjennomgangskonti som ikke gjelder lønn (jf. fane D1) inngår også i denne avstemmingen.

Ved årets slutt skal det foreligge dokumentasjon for alle balanseposter. Omfang av dokumentasjon (avstemming) for øvrige perioder fastsettes ut fra vesentlighet og risiko.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

Aktuelt regelverk

Jf.  reglement §14 og bestemmelsene 4.4.6, se også 4.4.5.

Bokføringslovens § 11, bokføringsforskriftens kapittel 6 og NBS 5.

Definisjoner

Interimskonti og gjennomgangskonti

I denne veiledningen er interimskonti og gjennomgangskonti balansekonti hvor ut- og innbetalinger posteres midlertidig. En interimskonti benyttes når man trenger tid til å finne ut hvor posten egentlig skal føres. Postene overføres senere til endelige kontoer.

Framgangsmåte og arbeidsdeling

GrunntjenesteDelserviceOppgave - handlingReferanse
DFØ/KundeKundeBruk avstemming interimskonti i Unit4 ERP for å avstemme hver balansekonto som inngår i fanen. Dokumenter åpne poster per konto i spesifikasjonstabellene.

Dokumentasjonen kan eventuelt ivaretas ved hjelp av egne vedlegg. Benyttes egne vedlegg så legg inn sum fra vedlegg (per konto), og henvisning til underliggende dokumentasjon i spesifikasjonstabellene.
DFØ/KundeKundeEldre poster følges opp særskilt.
DFØDFØGå til fane «Konti og status».
DFØ setter konto til «Klargjort av DFØ» når kontoen er sjekket og klar for overlevering til kunde. Det legges inn dato for utarbeidelse i felt for «Klargjort dato DFØ».

Dersom det er oppdaget feil eller mangler vil dette bli kommentert i tabellen for «Oppsummering og forklaring til avvik». Legg også inn en kort og informativ melding i feltet «Kommentar til Konti og status» i fanen.
KundeKundeSjekk "Kommentarer/oppfølgingspunkter til kunde" og «Oppsummering og forklaring til avvik» i fanen Konti og status.

Gjør nødvendige vurderinger og legg til relevant dokumentasjon. I fanen er det henvist til rapporter vedlagt i perioden fra DFØ, her må også kunde legge til henvisning til egen dokumentasjon. Dette gjøres ved å legge til linjer i tabellen.

Gå til fane Konti og status og fyll inn kolonnene:
• Godkjent av kunde
• Godkjent dato kunde
• Kundens egne kommentarer
Oppdatert: 31. januar 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.