S16 Avstemming av påløpt reisekostnad fra SAP

Ved periodeavslutning skal det gjøres avsetninger av kostnader som har påløpt i perioden, men som ikke er bokført. Påløpt, ikke utbetalte reiseregninger skal kostnadsføres og avsettes som påløpt reisekostnad frem til utbetalingstidspunktet.

Avstemmingen skal kontrollere at påløpt reisekostnad er avsatt med tilsvarende beløp i balansen. I denne kontrollen vil eventuelle feilposteringer på aktuelle konti avdekkes.

For virksomheter som benytter DFØs systemløsninger for avsetninger fra SAP skal avsetningene avstemmes mot grunnlaget i SAP. Avstemmingen bør gjøres minimum hvert tertial.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

Aktuelt regelverk

SRS 1 Presentasjon av virksomhetsregnskapet
Bokføringsforskriften § 6-4

Framgangsmåte og arbeidsdeling

Tilleggstjeneste SRSIkke tilleggstjeneste SRSOppgave - handlingReferanse
DFØKundeTabell S16A – Avstemming av påløpt reisekostnad SAP

Legg inn tall for inngående balanse på konto for påløpte reisekostnader (2916).

Kjør spørring i Unit4 ERP for periode 00 og overfør tallene til avstemmingsmappen.

Kjør spørring i Unit4 ERP for aktuell avstemmingsperiode og overfør tallene til avstemmingsmappen.

Kontroller at sum konto 713x har tilsvarende saldo med motsatt fortegn på konto 2916.

Dersom differanse mellom avsatt i balansen og kostnadsført, må differanse undersøkes og forklares:
• Er det for eksempel bokført transaksjoner på feil artskonto?
Spørring Unit4 ERP
DFØRPA S16A Avstemming påløpt reisekostnad fra SAP
For virksomheter som benytter DFØs systemløsninger for avsetninger i SAP
DFØKundeTabell S16B – Kontroll av påløpt reisekostnad fra SAP

Kjør spørring i Unit4 ERP for perioden som skal kontrolleres, og overfør tallene til avstemmingsmappen.

Legg først inn tall for avsetning påløpte reisekostnader – endring i perioden (kolonne B). Beløpet hentes fra sumlinjen for konto 2916.

Legg deretter inn tall for reversering av påløpte reisekostnader i perioden (kolonne D). Beløpet hentes fra bilaget i spørringen som har “Reversering” i tekstfeltet.
Spørring Unit4 ERP DFØRPA S16B Kontroll av påløpt reisekostnad SAP
DFØKundeNoter kjørenummer for avsetningen i perioden fra spørring S16B. Kjørenummeret finnes i tekstfeltet “Avsetning reisekost 0000xxx”.

Gå til transaksjonskode YPT_BUDSJ_LOG i SAP, og kjør rapport for aktuelt kjørenummer. Huk av for “HR-data" og overfør totalsum for avsetning på konto 2916 til avstemmingsmappen (kolonne C).

Merk at dette tallet skal legges inn med samme fortegn som rapporten viser i SAP (normalt pluss), og ikke fortegn slik det vises i spørringen i Unit4 ERP.

Ved avstemming av periode 1 kjør i tillegg rapporten for avsetningen i periode 12 foregående år, og overfør totalsum for avsetning 2916 i kolonne C.

Dersom virksomheten har manuelle avsetninger på konto 2916 pr. 31.12 foregående år, legges dette inn i kolonne H.

Differansekolonnen (kolonne E) kontrollerer om det er differanse mellom avsetning og reversering i den aktuelle perioden.

Til slutt er det en kontroll av om det er forskjell mellom utgående saldo i regnskapet og avsetningene fra SAP (kolonne H). For virksomheter som har null i denne kolonnen så viser saldo på konto 2916 kun avsetning fra SAP.

Dersom det er en forskjell mellom saldo i Unit4 ERP og avsetninger fra SAP så tyder det på at det er foretatt manuelle avsetninger på konto 2916. Ved 1. år SRS kan differanse skyldes åpningsbalanse i periode 202x00. Differansen spesifiseres i avstemmingsmappe.
DFØIkke aktueltGå til fane «Konti og status». DFØ setter konto til «Klargjort av DFØ» når kontoen er sjekket og klar for overlevering til kunde. Det legges inn dato for utarbeidelse i felt for «Klargjort dato DFØ».

Dersom det er oppdaget feil eller mangler vil dette bli kommentert i tabellen for “Oppsummering og forklaring til avvik”. Legg også inn en kort og informativ melding i «Kommentar til Konti og status» i fanen.
KundeIkke aktueltSjekk “Kommentarer/oppfølgingspunkter til kunde” i Konti og status, og “Oppsummering og forklaring til avvik” i fanen.
KundeKundeGjør nødvendige vurderinger og legg til relevant dokumentasjon. I fanen er det henvist til rapporter vedlagt i perioden fra DFØ dersom man har grunntjeneste. Her må også kunde legge til henvisning til egen dokumentasjon. Dette gjøres ved å legge til linjer i tabellen.

Gå til fane «Konti og status» og fyll inn kolonnene:
• Godkjent av kunde
• Godkjent dato kunde
• Kundens egne kommentarer

Henvisninger

Oppdatert: 13. februar 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.