Endringer i Unit4 ERP ved oppgradering til versjon 7.14

Her er en oversikt over de endringene du som bruker vil merke når du tar i bruk versjon 7.14 av Unit4 ERP. Vi oppdaterer siden fortløpende.

Generelt

Forhåndsutfylt fordeling ved periodisering

I skjermbilder som viser Periodisering er Fordeling forhåndsutfylt med “Ingen”. Dette gjelder skjermbilder for registrering og godkjenning i både desktop og i web-versjonen. For Mottaksregistrering av hovedbokstransaksjoner i desktop er dette uendret.

Web

Registrer inngående faktura og Mottaksregistrering av hovedbokstransaksjoner:

Viser Registrer inngående faktura og Mottaksregistrering av hovedbokstransaksjoner:

Godkjenning av inngående faktura og Godkjenning av hovedbokstransaksjoner:

Viser Godkjenning av inngående faktura og Godkjenning av hovedbokstransaksjoner

Desktop

Godkjenning av hovedbokstransaksjoner:

Viser Godkjenning av hovedbokstransaksjoner

Ny søkefunksjon ved manuell distribusjon i Poster til oppfølging

I den nye søkefunksjonen ved manuell distribusjon er det ikke behov for å legge inn jokertegn (*) foran og/eller etter søkeordet ditt. Her kan du søke på deler av navn og bruker-ID for å begrense lista ved valg av tilgjengelige brukere.

Anleggsverdiregnskap

Retting av feil ved kjøring av AT40 Bytt posteringsdimensjonsverdier

Etter forrige oppgradering av Unit4 ERP kunne det i enkelte tilfeller oppstå feilmelding ved kjøring av rapporten AT40 Bytt posteringsdimensjonsverdier. Feilmeldingen viste følgende informasjon:

Feilkolonne: Trans.dato anlegg
Feilkode: Avskrivningsboken er ikke avskrevet for alle tidligere perioder

Etter oppgradering til 7.14 vil denne feilmeldingen ikke vises ved kjøring av AT40 for anlegg som er avskrevet frem til transaksjonsdato.

Innkjøp og faktura

Bruttobeløp XP002

Når du i tidligere versjoner markerte flere ordrelinjer og deretter gikk inn i én av linjene og endret avgiftssats gjeldende for alle linjer, ble ikke Sum bruttobeløp oppdatert med korrekt beløp.

I eksempelet under har alle linjer i utgangspunktet avgiftskode 7A. Om du markerer alle linjer for så å gå inn i den øverste og endre avgiftskode til X2 for alle linjer, kan du se at det kun er linjen du gikk inn på som får endret bruttobeløp og bruttovalutabeløp, i tillegg til at Sum bruttobeløp ikke oppdateres korrekt.

I versjon 7.12 var det sånn:

Før mva-endring
Før mva-endring
Etter mva-endring i 7.12
Etter mva-endring

I versjon 7.14 blir dette løst:

Før mva-endring i versjon 7.14
Før mva-endring
Etter mva-endring i versjon 7.14
Etter mva-endring

Endringer på enkelte spørringer

På grunn av en endring i tilganger i versjon 7.14, som ville gitt tilganger på tvers i virksomheten for brukere som ikke skal ha det, må vi endre på enkelte spørringer.  

Tilgang til arbeidsflytkartet blir derfor fjernet fra disse spørringene:

  • Mine behandlede faktura 
  • Mine behandlede faktura siste 12 mnd(Dashbord attestanter) 
  • Mine forfalte faktura på flyt (Dashbord attestanter) 
  • Mine rekvisisjoner på flyt (Dashbord rekvirenter) 

Endring av mva-kode i Innkurv regnskap i DFØ-appen

Feilen knyttet til endring av mva-kode er nå rettet. Tidligere var det ikke mulig å endre mva-kode i appen i tilfeller hvor konteringsregelen var satt opp med "må utfylles" og hadde et verdiforslag. Nå som feilen er rettet, er det mulig å endre mva-kode selv om det allerede finnes et verdiforslag.

Planlegger

Endring i logikk for henting av begrepsbeskrivelser

Beskrivelsen til begreper som benyttes i transaksjonsregistrering og som utvalgskriterier i Planlegger hentes i 7.14 fra beskrivelsen til språkkoden til bruker, og ikke fra beskrivelsen som ligger direkte på begrepet i begrepsregisteret som den gjorde i tidligere versjoner av Unit4 ERP.

For brukere av Planlegger vil dette si at noen begrepsverdier i utvalgskriterier og transaksjonsregisteringsskjermbilde har endret navn, og nå er skrevet med stor skrift.

Se eksempel på sammenligning før og etter oppgradering her:

Før oppgradering til 7.14
Før oppgradering til 7.14
Etter oppgradering til 7.14
Etter oppgradering til 7.14

Hvis endringen skaper problemer for din virksomhet, ber vi om at dere tar kontakt med oss via Kundesenter på nett.

Ikonet for hjelp - feilen er rettet

I forrige oppgradering var det en feil med ikonet for hjelp. Dette er rettet i versjon 7.14. For mer informasjon om feilen, se avsnittet under om Endringer ved tidligere oppgraderinger.

Endringer ved tidligere oppgraderinger

Endringer i Unit4 ERP versjon M7.12

Ikonet for hjelp

Lyspære-ikon

For deg som bruker ikonet for hjelp har vi avdekket en feil. Denne ser i M7.12 både ut som før, men kan også se slik ut:

Tomt ikon fordi lyspæra mangler

Dette er meldt til leverandør. Normalt vet du at du kan få hjelp på en side du er inne på hvis dette ikonet ser slik ut. Nå ser ikonet tilnærmet blankt ut når du er inne i ulike skjermbilder, men funksjonaliteten fungerer som normalt når du trykker på det. Oppfordringen er derfor å trykke på ikonet om du trenger hjelp for å sjekke om det ligger informasjon der.

Manuell utbetaling i web

For deg som har tilgang til funksjonaliteten for manuell utbetaling i web, kan du i oppgradert løsning laste opp vedlegg i skjermbildet Manuell utbetaling i web. Binders-ikonet er tilgjengelig for å lagre vedlegg ved registering av en manuell betaling.

Innkjøp

I dagens versjon av Unit4 ERP har det vært utfordringer med å manuelt lagre automatisk genererte innkjøpslister fordi teller ikke ble oppdatert. Vi har ikke fått meldt inn dette som problem fra deg som kunde, men vi har testet at dette er rettet i M7.12.

Tidligere var det mulig å generere to identiske rekvisisjoner dersom man raskt trykket to ganger på “send til godkjenning”. Den feilen er rettet i M7.12.

Dersom en artikkel har blitt sperret, men før sperring lå i en innkjøpsliste, var det likevel mulig å bestille den gitte artikkelen ved bruk av innkjøpslisten. Denne feilen er dessverre ikke rettet i M7.12.

Faktura

Tidligere opplevde du feilmelding i skjermbildet Godkjenning av innkjøpsfaktura. Dette gjaldt kun i enkelte tilfeller ved delfakturering hvor ordren hadde beløpsartikkel. Dette er rettet i M7.12.

Tidligere ble varemottak registrert dobbelt dersom du behandlet oppgaven Manglende varemottak fra to ulike vinduer i nettleseren samtidig. Dette er ikke et problem som vi har fått meldt inn fra deg som kunde, men som har vært et problem som Unit4 har fått melding om. Dette er rettet i M7.12, og varemottak registreres kun én gang.

Tidligere opplevde vi at oppgaver ble lastet dobbelt når man gikk videre til neste oppgave i oppgavebehandlingen. Dette er rettet i M7.12.

Tidligere opplevde vi feilmeldinger når to brukere behandlet oppgaver samtidig. Dette er dessverre ikke rettet i M7.12, men feilmeldingen kommer ikke like ofte.

Mulig feilmelding ved kjøring av rapporten AT40 Bytt posteringsdimensjonsverdier i Anleggsverdiregnskapet

Etter oppgradering til M7.12 kan det i enkelte tilfeller oppstå en feilmelding ved kjøring av rapporten AT40 Bytt posteringsdimensjonsverdier.
Ved å angi anleggs-ID fra/til i rapporten kan dere få en feilliste med følgende informasjon:

Feilkolonne: Trans.dato anlegg
Feilkode: Avskrivningsboken er ikke avskrevet for alle tidligere perioder

Sjekk følgende hvis dere får feilmelding

Hvis anlegget ikke er avskrevet fram til transaksjonsdato dere forsøker å bytte posteringsdimensjonsverdier fra:

• Kontroller at det ikke ligger et avskrivningsforslag i Ajourhold avskrivningsforslag, eller andre transaksjoner i Ajourhold transaksjoner for dette anlegget. Slett eller bokfør transaksjoner.
• Hvis anlegget ikke er avskrevet, kjør avskrivningsforslag og avskrivningsbekreftelse.
• Kjør rapport AT40 på nytt.

Hvis anlegget er avskrevet fram til transaksjonsdato dere forsøker å bytte posteringsdimensjonsverdier fra:

• Kontroller at feillisten ikke viser andre feilkoder for anlegget.

Hvis dere har gjennomført kontrollene ovenfor og fremdeles får feilmelding, ta kontakt via Kundesenter på nett eller regnskap@dfo.no for bistand. Oppgi da anleggs-ID og best.nr. for AT40-rapporten som har feilliste.

Avvik ved bruk av "liste / ikke liste" som utvalgskriterie i browserspørringer

I forbindelse med oppgradering til Unit4 ERP M7.12 ble det avdekket et avvik i forbindelse med bruk av «liste / ikke liste» som utvalgskriterier i browserspørringer. Avviket oppstår kun ved bruk av browserspørringer på Unit4 ERP web, ikke desktop.

Når en spørring har et utvalgskriterie som er angitt som «liste» eller «ikke liste» er det mulig å trykke på en felthjelpsknapp i web som åpner et vindu hvor dere kan velge verdier. For eksempel kan dere velge verdier for koststed. Etter oppgraderingen er dette vinduet tomt, og det er ikke mulig å velge noe.

Det er fortsatt mulig å manuelt angi komma-separerte verdier uten bruk av felthjelpfunksjonen, og funksjonaliteten fungerer som tidligere i Unit4 ERP desktop.

Dette vil bli rettet 29. april.

Oppdatert: 4. november 2024

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.