Behandling av sluttoppgjør - for feilretter

Et sluttoppgjørskjema som feiler ved postering, vil komme til behandling i Ny innkurv under fanen Feilretter.

Klikk på oppgaven for å få opp en forhåndsvisning av skjemaet.

Forhåndsvisningen av sluttoppgjørsskjema inneholder

  • navn på ansatt
  • skjemanummer
  • årsak til fratredelse
  • siste dag med lønn
  • tidspunkt for utbetaling av sluttoppgjør

I tillegg inneholder forhåndsvisningen et felt for merknader, hvor du vil kunne se årsak til at skjema har kommet til feilretting.

Nede til høyre i innkurven finner du flere knapper for behandling av skjema.

Klikk på knappen Reserver for å tilordne en oppgave til deg selv.

Klikk på knappen Frigi for å legge oppgaven tilbake i køen. Oppgaven vil da bli tilgjengelig igjen for andre med rollen feilretter.

Klikk på knappen Åpne oppgave for å starte behandling av skjema som er kommet til feilretting.

Utfør eventuell korrigering i SAP før du ferdigbehandler skjemaet.

For å ferdigbehandle et sluttoppgjørsskjema som er kommet til feilretting må du ta stilling til om skjemaet skal slettes eller godkjennes.

Dersom skjemaet er kontrollert og sluttoppgjør skal posteres i SAP velger du knappen Godkjenn. Bekreft innsendingen på nytt med knapp Godkjenn.

Et sluttoppgjørsskjema som har kommet til feilretting, men som er godkjent og ferdig postert i SAP, vil få status 600 Ferdig uten avvik.

I de tilfeller man ikke kan postere sluttoppgjør via skjema vil man kunne velge knappen Manuell behandling.

Skjema vil da avsluttes og status på skjemaet vil bli 522 Ferdig - Manuelt postert. Dersom ansatt likevel skal ha sluttoppgjør må dette registreres utenfor skjema, det vil si direkte i SAP/ PA30.

Dersom for eksempel fratredelsen slettes og sluttoppgjør ikke skal utbetales, kan du vurdere om du skal slette skjema ved å trykke på knappen Slett.

Legg inn obligatorisk melding i merknadsfeltet. Bekreft at du sletter skjemaet ved å trykke på knappen Slett igjen.

Et slettet sluttoppgjørsskjema vil få status 620 Slettet.

Velg knappen Avbryt for å komme tilbake til oversikten i innkurven.

Oppdatert: 9. september 2025

Kontakt

kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.