Her finner dere fremgangsmåte for registreringer i SAP etter systemendringene 01.05.2025. DFØ Brukerdokumentasjon vil fra og med den 20. juni 2025 være oppdatert med tilsvarende informasjon.
Grunnlønn
Formål
Å registrere grunnlønn på en slik måte at utbetaling til den ansatte og innberetning til myndighetene blir korrekt.
Forutsetninger
Registrering av grunnlønn foregår gjennom saksgangene.
Transaksjonskode
PA40 - Saksbehandling
PA30 – Vedlikehold personalstamdata
Registrere grunnlønn
IT0000 Saksbehandling
Systemet vil foreslå tariffområde og tariffgruppe (stige /spenn) ut fra den stillingskoden som er oppgitt. For stillinger som ikke er knyttet til stillingskode foretas innplassering manuelt.
Valg av medarbeidergrupper og medarbeiderundergrupper har også betydning for forslagslønnarter i IT0008 grunnlønn.
Medarbeidergrupper:
Medarbeiderundergrupper under fast ansatte. Alternative medarbeiderundergrupper varierer etter hvilken medarbeidergruppe som er valgt.
IT0007 Planlagt arbeidstid
Arbeidstid i IT0007 må være registrert på alle som skal ha utbetaling fra systemet.
Ved første gangs registrering av IT0007 arves antall arbeidstimer per måned til IT0008.
Ved senere endringer i månedlig arbeidstid i IT0007, må dette endres i IT0008 manuelt.
Hvis den ansatte endrer stillingsprosent i IT0007, må dellønnsprosenten reduseres manuelt i IT0008.
IT0041 Datoangivelser
Datotype ST Stillingsansiennitet må registreres for ansatte på stige. I datofeltet skal alltid dato registres fra og med den første i måneden . Datoen styrer innplassering på korrekt år på stige for ansatte som er registrert med tarifftype 73, stige KORT år 0-10, stige LANG år 0-16 og STIGE2 år 0-4. Infotype 0008 feltet trinn blir automatisk endret ved endring i infotype 0041 for disse ansatte.
IT0008 grunnlønn
Lønnartene for grunnlønn i IT0008 Grunnlønn genereres på grunnlag av MG og MUG.
Varianter av grunnlønn:
Spenn – før ny HTA 01.05.2024
Spenn – etter ny HTA 01.05.2024
Dato før 01.05.2024:
Stige, tarifftype 71
Alle ansatte skal etter ny HTA 01.05.2024 registreres med tarifftype 73.
For stillinger som er plassert på stige og er registrert med tarifftype 71 foreslår systemet laveste år på stige. Hvis den ansatte er på et annet år på stigen må det overstyres i gruppefeltet.
Stige, tarifftype 73
Alle ansatte skal etter ny HTA 01.05.2024 registreres med tarifftype 73.
For ansatte som er registrert med tarifftype 73, vil systemet hente opp antall år på stige ut fra hvilken stillingsansiennitet som er registrert i infotype 0041 Datoangivelser.
Lederlønn
Personlig avlønning - Ikke i bruk etter ny HTA 01.05.2024
Hvis en ansatt ikke skal ha ansiennitetsopprykk, må tarifftype 74 brukes. Dette gjelder alle ansatte på stige.
Lønn etter avtale
Ved lønn etter avtale er det den avtalte lønnen som skal registreres. Det skal ikke trekkes for OU-fond.
Lærlinger
For lærlinger inneholder lønnstabellen prosent-beregnet lønn. Gruppebetegnelsen angir lærlingeavtale og tilhørende prosent. Lønnsopprykk skjer automatisk hvert halvår i henhold til spesifiserte opprykksregler i SAP.
For lærlinger skal OU-fondet registreres i IT0008 med lønnart 6110. Hvis lærlinger er registrert med individuell avlønning, se brukerdokumentasjonen Tilsetting av unge arbeidstakere/lærlinger for registrering av OU-fondet.
NB! For lærlinger må stillingsandelen i IT0007 være lik 100 %.
Unge arbeidstaker – før ny HTA 01.05.2024
Ansatte må ha en stilling knyttet til stillingskode 1138 Unge arbeidstakere. De må ha MG 1, 4, 5 eller 6 og MUG 01, 04, 11 eller 15 avhengig av kontrakt, og skal registreres med tarifftype 75, tariffområde 90 og gruppe UARB.
Lønnstrinn 01 eller 04 tildeles automatisk etter alder. Opprykk fra lønnstrinn 01 til 04 skjer automatisk ved fylte 17 år. Ved fylte 18 år, må personen ansettes i en annen stilling.
NB! For unge arbeidere skal datotype 91 i IT0041 ikke brukes.
Hvis det er gjort feil ved første registrering og det skal opprettes en ny forekomst av IT0008 med samme dato må Slett- knappen brukes på den forekomsten som er feil.
Unge arbeidstaker – etter ny HTA 01.05.2024
Ansatte må ha en stilling knyttet til stillingskode 1138 Unge arbeidstakere. De må ha MG 1, 4, 5 eller 6 og MUG 01, 04, 11 eller 15 avhengig av kontrakt, og skal registreres med tarifftype 73, tariffområde 91 og gruppe SPENN. Lønn legges inn på LA 107A avhengig av alder.
Når den ansatte fyller 17 år, må lønn oppdateres på den ansatte manuelt. Ved fylte 18 år, må personen ansettes i en annen stilling.
Pensjonistavlønning
Følgende grupperinger av MG brukes i kombinasjon av MUG 30 Pensjon. Pensjonistvilkår for ansatte på pensjonist avlønning:
4 Midlert./engasj. tjm
5 Ekstrahjelp
6 Vikarer
Lønnsopplysningene foreslås ut fra den stillingskode som er valgt i IT0001. Her må «Type» endres til 75, «Område» til 90 og «Gruppe» til PENSJAVT.
For ansatte med pensjonistavlønning må aktuell arbeidsplan velges under arbeidsplanregel. Følgende arbeidsplan skal vanligvis brukes: TIME37_5
For mer informasjon om registrering, se brukerdokumentasjonen Registrering av pensjonister med pensjonistavlønning.
IT 0001 – Plass i organisasjonen
Formål
I infotypen registreres og knyttes en person til bedriftsstruktur, personalstruktur og organisasjonsstruktur.
Bedriftsstrukturen består av firmakode, personalområde og personaldelområde. I tillegg inneholder strukturen informasjon om kostnadssted, K-element 5 og K-element 4.
Personalstrukturen består av medarbeidergruppe, medarbeiderundergruppe og lønnsavregningsgruppe.
Organisasjonsplan eller den interne organisasjonsstrukturen består av prosent, stilling, stillingskode og organisasjonsenhet.
Ved bruk av saksgang Tilsetting vil datafelt arves fra den interne organisasjonsstrukturen, dvs. fra organisasjonsenheten og/eller stillingen. Arvede datafelt er firmakode, personalområde og personaldelområde. Systemet varsler om at forslagsverdier arves. Konterings- og kostnadsfordelingsinformasjon registrert i den interne organisasjonsstrukturen vil også arves.
Forutsetninger
Det må være opprettet organisasjonsenhet og stilling med stillingskode før en kan tilsette i en stilling/endre en stilling på en person.
Registrering
Transaksjonskode PA40 for saksgang.
Transaksjonskode PA30 for infotyper.
Utfylling av skjermbildet

Gyldig (O)
Gyldig (dato fra).
Firmakode (O)
Datafeltet hentes fra organisasjonsenheten i ppome ved angivelse av det personalområdet personen er tilknyttet.
Pers.omr (O)
Datafeltet hentes fra organisasjonsenheten i OM. Personalområde er det samme som firmakoden for virksomhetene i løsningen vår.
Delomr. (O)
Datafeltet kan endres direkte i infotypen.
Legg inn personaldelområde (PDO).
PDO er en del av den juridiske strukturen. Det bestemmer blant annet hvordan ansatte rapporteres i terminrapporten. Se også brukerdokumentasjon Den juridiske strukturen.
Delområde som er nedlagt
Merk: Personaldelområder som er nedlagt, er prefikset med en X. Disse må ikke benyttes, da det vil medføre at ansatte knyttes til feil bedriftsnummer. Det er ikke mulig å avgrense personaldelområder i SAP. Det er nå lagt en gyldighetsperiode på delområder. Når du bruker F4 for å finne verdier, vil kun gyldige delområder synes. Hvis du forsøker å lagre med et utgått delområde, får du feilmelding.
Endre delområde på en ansatt
Det var tidligere strenge regler for når PDO kunne endres i forhold til terminrapporten. Terminrapporten forsvant med A-ordningen.
Dersom endring av personaldelområde vil føre til endring av sone for arbeidsgiveravgift tilbake i tid så vil det gis en gul informasjonsmelding. Årsaken er at det skaper avstemmingsdifferanser. Vær oppmerksom på at endring av PDO bakover i tid medfører rekalkulering.
Merk: Hvis du nettopp har bestilt et nytt delområde som skal gjelde fra for eksempel den 1. i neste måned, må du passe på følgende: Tast retur i skjermbilde før du henter opp gyldige delområder med F4. Dette vil oppdatere listen i forhold til startdatoen for infotypen. Du vil da få med de nye delområdene.
Kostn.st. (O)
Datafeltet hentes fra hovedkostnadsstedfor organisasjonsenheten eventuelt fra stillingen i ppome ved angivelse av den stillingen personen skal tilsettes i.
Det kan være behov for å overstyre denne verdien på et lavere nivå i organisasjonsstrukturen. Dette gjøres i IT0027.
Lønnskostnader knyttes kun til hovedkostnadsstedet for organisasjonsenheten eller stillingen i ppome hvis ikke annet kostnadssted er overstyrt i IT0027.
K-element 5 (O)
Feltet er obligatorisk og må fylles ut med en verdi. Det er opp til virksomheten å bestemme om datafeltet skal brukes. I tabellen er lagt inn en ”dummy” verdi = ”–” .
K-element 4 (O)
Feltet må fylles ut med en verdi for virksomheter som benytter kapittel og post i kontonummeret i økonomisystemet.
Medarb.grp. (O)
Datafeltet er en del av personalstrukturen og legges inn ved saksgang for tilsetting av en person, se brukerdokumentasjon IT 0000 – Saksbehandling.
M.undergrp.
Datafeltet er en del av personalstrukturen og legges inn ved saksgang for tilsetting av en person, se brukerdokumentasjon IT 0000 – Saksbehandling.
Avr.grp. (O)
Ved ansettelse foreslår systemet automatisk en lønnsavregningsgruppe. Denne benyttes til å styre lønnskjøringen, og skal normalt ikke endres.
Merk: Lønnsavregningsgruppe 99 betyr at den ansatte ikke blir med på lønnskjøring. Denne skal benyttes for medarbeidergruppe 9, men aldri for andre medarbeidergrupper. Hvis en person går til eller fra medarbeidergruppe 9, må altså lønnsavregningsgruppe endres. Endring av lønnsavregningsgruppe kan bare skje den 1. i hver måned. Hvis overgangen til/fra medarbeidergruppe 9 skjer midt i en måned, må det tas kopi av IT0001 fra den 1. i neste måned og lønnsavregningsgruppe endres på det tidspunkt.
Kontrakt
Feltet er valgfritt og kan benyttes til å registrere informasjon om kontraktsforhold eller midlertidighjemmel iht lovverk. på den ansatte.
Verdier som starter med bokstaver X er utgått og skal ikke brukes.
Prosent (O)
Prosent foreslås alltid til 100 %. Dette feltet angir hvor stor del av sin arbeidstid den ansatte bruker på den angitte stillingen.
For at konteringen ikke skal feile må 100 % alltid være utfylt.
Unntak er når det er flere stillinger. For hver stilling registreres en prosent, men totalt må disse prosentene utgjøre 100.
Prosent for hhv lønn og arbeidstid registres i andre infotyper.
Stilling (O)
Stillingen som ble registrert i IT0000 saksbehandling oppdaterer dette feltet.
Merk: På grunn av A-ordningen må alle stillinger (unntatt for de eksterne og for pensjonister) ha en yrkeskode. Hvis du registrerer en stilling som ikke har yrkeskode, får du feilmelding:
Åpne en ny sesjon (et nytt skjermbilde) og registrer yrkeskode enten via PPOME eller PO13, IT1051. Lagre og avslutt den sesjonen. Du kan nå lagre IT0001.
Still.gr./Stillingskode (O)
Hentes automatisk ved angivelse av stilling.
Ved opprettelse av en stilling i PPOME knytter brukeren aktuell stillingskode til stillingen. Stillingskoden angir den lønnsmessige innplassering av stillingen i henhold til hovedtariffavtalens lønnsplaner, eller lederlønnsregulativet.
Denne informasjonen oppdaterer IT 0008 Grunnlønn, og personens eksakte lønnstrinn i stillingskoden registreres i infotypen.
Org.enhet (O)
Hentes automatisk fra organisasjonsstrukturen ved angivelse av stilling.
Lønn / Akademikere
Nytt fra 01.05.2025:
Fra 01.05.2025 skal ikke feltet «Lønn/Akademiker» lenger ha verdi for ansatte som følger hovedtariffavtalen (feltet skal være blankt).
Fra og med 01.05.2025 skal denne informasjonen registreres i IT9008 Hovedsammenslutning. Det er ikke mulig å registrere verdi i IT9008 med startdato før 01.05.2025.
Nytt fra hovedtariffavtalen 01.05.2024:
Feltet fylles ut av alle som følger hovedtariffavtalen med unntak av lærlinger (de skal ha blankt i feltet).
Verdien du registrerer her, vil styre så lønnen blir korrekt satt opp i IT0008. Endring av tekst i valgene ble endret fra desember 2024, i tillegg er det kommet en ny verdi:
Årsaken til at det er behov for så mange valg er at det er ulike virkningspunkter.
- Akademikerne har virkningspunkt 02.06.2024
- Unio har virkningspunkt 05.06.2024
- LO/YS har virkningspunkt 01.05.2024
Uorganiserte skal ha virkningspunkt 01.05.2024. Stortinget vedtok den 17.12.2024 at uorganiserte ansatte per 1 mai 2024 følger det avtaleområdet som er størst i virksomheten.
Gjeldende for perioder før 01.05.2024:
Feltet fylles bare ut for personer som er/har vært medlem av Akademikerne (med unntak av unge arbeidere og lærlinger, disse skal ha blank).
Feltet er et resultat av lønnsforhandlinger med Akademikerne pr. 01.05.2016. Disse skal håndteres på egen lønnstabell. Verdien du registrerer her, vil styre så lønnen blir korrekt satt opp i IT0008.
Mulige verdier pr 01.05.2016:
Mulige verdier er pr. 01.05.2018:
I forbindelse med endringene i Hovedtariffavtalen 01.05.2022, ble det endring i hvilket avtaleområde de uorganiserte skal følge. Det er derfor bare aktuelt med to valg:
Enten blankt eller Følger Akademiker/Unio avtaleområdet for nåværende hovedtariffavtale.
Endring av tekst i valgene ble endret fra mars 2024:
Avvik rapp A-melding
Ansatte som ikke får lønnen dekket over statsbudsjettet, skal innrapporteres på en spesiell måte i A-meldingen. De skal da merkes i feltet Avvik rapp A-melding.
Mulige verdier er:
Dette gjelder ansatte som får lønnen sin dekket utenom statsbudsjettet. Det er ingen kontroll på hvilke medabeidergrupper/-undergrupper som skal ha dette, men for enkelte ansatte som får lønnen eksternt/internt finansiert må disse i tillegg har riktig MUG (16, 17 eller 18 for at de skal bli kontert på riktig kapittel/post).
På A meldingen får disse ansatte verdien Z i feltet Lønnstrinn).
Spesielle betingelser
Hovedsakelig til bruk ved saksgang: Ny st.kode/ltr/org.enh/mg/mug – saksbehandlingsårsak 35 – overgang til/fra utenlandske.
(kan benyttes ved bruk av andre saksganger)
Spesielle betingelser er ikke et obligatorisk felt. Det kan fylles ut for personer som er utenlandske arbeidstakere, eller arbeidstakere som utfører arbeid i utlandet. Feltet skal ikke benyttes av eksterne.
Basert på utfylling av feltene under spesielle betingelser vil det komme forslagslønnart i Infotype (IT) 0008 grunnlønn. For IT0008, IT2010, IT0014 og IT0015 vil det kun komme frem lønnarter med korrekt innrapportering ved søk på lønnarter.
Lønnartene som kommer opp vil være korrekt i forhold til hvilken HTA den ansatte tilhører (Akademikerne / LO, YS eller UNIO og uorganiserte).
Unntatt arbeidsgiveravgift – arbeidsgiver skal vanligvis betale norsk trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for utenlandske arbeidstakere, med mindre det er dokumentert at arbeidstaker ikke er omfattet av norsk trygdelovgivning.
Unntatt gruppeliv - Arbeidstakere som er omfattet av Hovedtariffavtalen i staten er dekket av en gruppelivsordning ved dødsfall i henhold til HTA § 23. Ref. Statens personalhåndbok (SPH).
Unntatt SPK - For å kunne være medlem av Pensjonskassen må arbeidstakeren samtidig være trygdet etter folketrygdloven kapittel 2, og betale folketrygdavgift for de samme inntekter som ligger til grunn for pensjonsopptjening i Pensjonskassen. Departementet kan i særlige tilfeller gjøre unntak og fastsette regler bl.a. om innskuddsbetaling etter særskilt fastsatt sats (ref. lov om statens pensjonskasse § 6).
Utland – Kryss av for utland, dersom den ansatte utfører arbeidet i utlandet.
Landkode – For person som har jobbet i utlandet – velg landkode (eks. Danmark). Valg av landkode i IT0001 henger ikke sammen med IT3363. IT3363 må fylles ut i tillegg for innrapportering av arbeidsland, se IT 3363 – Tilleggsinfo for EDAG (NO).
Lønn betalt av – For personer som er utenlandske arbeidstakere eller arbeidstakere som utfører arbeid i utlandet, skal denne ikke være blank.
- Ordinær –Ansatte som utfører arbeid i utlandet (tidligere SD-kode 113, 113A), eller er utenlandsk ansatt som utfører arbeid i Norge (tidligere SD-kode 129).
- Staten – tidligere SD-kode 127A
Du får varselmelding dersom det er registrert fremtidige poster i IT2010, IT0014 og IT0015. Kontrollert at korrekte lønnarter er registrert via transaksjonskode PA30.
Ved overgang til/fra utland må verdiene i feltet «spesielle betingelser» i IT0001 oppdateres.
Kunder på grunntjeneste må sende inn sak til DFØ for oppdatering.
Hvis det finnes fremtidige poster i IT0001 må disse også oppdateres med korrekt verdi, for at du skal kunne endre IT0008.
Noen eksempler på utfylling i IT0001 Plass i organisasjonen:
Ordinær lønn og annen godtgjørelse for arbeid utført i utlandet, tidligere SD kode 113A.
Kryss av for Utland, oppgi landkode og lønn betalt av Ordinær.
Ordinær lønn og annen godtgjørelse for arbeid utført i utlandet unntatt norsk arbeidsgiveravgift, tidligere SD kode 113. Du kan bare unnlate å angi arbeidsgiveravgiftsplikt når arbeidet er utført i utlandet av utenlandsk statsborger som ikke er medlem av folketrygden, eller når det foreligger dokumentasjon fra trygdemyndighetene som bekrefter at arbeidstakeren ikke er trygdet i Norge. For eksempel når det fremgår av blankett A1/E101.
Kryss av for unntatt arbeidsgiveravgift og utland, oppgi landkode og lønn betalt av ordinær.
Ordinær lønn og annen godtgjørelse for arbeid utført i Norge av utenlandsk arbeidstaker unntatt norsk arbeidsgiveravgift.
Kryss av for Unntatt arbeidsgiveravgift og oppgi lønn betalt av Ordinær.
Norske statsborgere som er skattemessig bosatt i utlandet og hvor ytelsen er opptjent i utlandet, tidligere SD kode 127A.
Personer som mottar lønn fra den norske stat kan blant annet være personer som arbeider i:
- utenrikstjenesten, og er ansatt i Utenriksdepartementet
- fredsstyrker og er ansatt i Forsvaret
- Norges Bank
- internasjonale organisasjoner eller institusjoner, og som er lønnet av den norske stat
Kryss av for Utland, oppgi landkode og lønn betalt av Staten.
IT 0509 – Aktivitet med høyere lønn
Formål
Infotypen er opprettet for å kunne håndtere at en ansatt kan ha flere stillinger med ulik avlønning samtidig, eller fungere i en annen stilling.
Eksempel på flere stillinger med ulik avlønning:
50 % arbeidsforhold i stillingskode 1434 Rådgiver, spenn
50 % arbeidsforhold i stillingskode 1410 Bibliotekar, stige
Forutsetninger
Det må være kjørt en Tilsettingssaksgang, det vil si at personen må være opprettet i systemet.
Registrering
Følgende saksganger kan brukes for registrering av IT 0509.
Se brukerdokumentasjon:
Flere stillinger, innlegging av tilleggs-stilling med en stillingsandel på inntil 50 %.
Flere stillinger, innlegging av tilleggs-stilling med en stillingsandel på mer enn 50 %.
Registrering av fungering via PA40.
Gyldig (O)
Gyldighetsperiode med fra- og til dato kommer opp og er lik startdato på saksgangen. Hvis det allerede finnes en post i IT0509 som har sluttdato lik 31.12.9999, kommer fra- og tildato på denne posten opp.
Angi riktig startdato. Sluttdato skal fylles ut med 31.12.9999.
Ved opphør av flere stillinger/fungering benyttes saksgangene
Opphør av tilleggs-stilling med en stillingsandel på inntil 50 %,
Opphør av tilleggs-stilling med en stillingsandel på mer enn 50 % og
Opphør av fungering.
Denne måten å bruke saksgangene på medfører at historikk på personen i IT000 Saksbehandling til enhver tid er oppdatert.
Generelle data:
Årsakskode (O)
Velg årsakskode:
Fungering.
Flere stillinger.
Fungering - lønn beregnes og fremkommer som et tillegg på lønnsslippen (differanse mellom lønnsinnplassering for stillingen man fungerer i og stillingen man er ansatt i).
Flere stillinger - lønn beregnes og fremkommer på lønnsslippen med den andelen av tilleggsstillingens innplassering.
Pensjonsberettiget
Benyttes for noen typer fungering. Se brukerdokumentasjonen Registrering av fungering via PA40, for hvilke tilfeller denne boksen skal krysses av.
Dersom det er valgt årsakskode tilleggsstilling vil ikke dialogboksen fremkomme i skjermbildet.
% akt.med høy lønn (O)
Forslagsverdi vil alltid være 100 %.
Registrer aktuell dellønnsprosent.
Ansiennitetsdato
Forslagsverdi hentes fra IT0041 Datotype ST. IT 0041 – Datoangivelser.
Dersom tilleggsstillingen skal ha annen tjenesteansiennitet, må dette registreres her.
Stilling (O)
Hent opp stilling.
Når stilling er valgt vil stillingskode og organisasjonsenhet automatisk fylles ut i feltene stillingsgruppe og org.enhet.
Gå videre til neste mappekort LØNN før lagring.
Merk: På grunn av A-ordningen må alle stillinger (unntatt for de eksterne) ha en yrkeskode. Hvis du registrerer en stilling som ikke har yrkeskode, får du feilmelding:
Åpne en ny sesjon (et nytt skjermbilde) og registrer yrkeskode enten via PPOME eller PO13, IT1051. Lagre og avslutt den sesjonen.
Lønn:
Tarifftype (O)
Ved valg av stilling hentes aktuell tarifftype. Kontroller data, og rett opp hvis feil. Fra ny HTA 01.05.2024 skal alle på hovedtariffavtalen legges med tarifftype 73.
Med startdato før 01.05.2024 registreres den ansatte med tarifftype 71 eller 73
Med startdato etter 01.05.2024 skal alle på hovedtariffavtalen legges med tarifftype 73.
Tariffområde (O)
Ved valg av stilling hentes aktuelt tariffområde. Kontroller data, og rett opp hvis feil.
Tariffgruppe (O)
Ved valg av stilling hentes aktuell tariffgruppe. Kontroller data, og rett opp hvis feil.
Med startdato før 01.05.2024 for stillinger på stige og tarifftype 71, velges automatisk lavest mulig tariffgruppe.
Med startdato etter 01.05.2024 skal alle være på tarifftype 73, Dersom den ansatte er registrert med lønnsstige, pass på at år på stige stemmer med stillingsansienniteten.
Dersom ansatt er direkteplassert benyttes tariffgruppe KORT_DP med lønnstrinn DP dersom stige kort, og LANG_DP med lønnstrinn DP dersom stige lang.
Lønnstrinn (O)
Med startdato før 01.05.2024 ved valg av stilling hentes automatisk lavest lønnstrinn, dersom ansatt er registrert med tarifftype 71. Kontroller data, og rett opp hvis feil.
Med startdato etter 01.05.2024 skal alle være på tarifftype 73, lønnstrinn skal være blankt for alle på SPENN. For ansatte på lønnstige, pass på at år på stige stemmer med stillingsansienniteten.
Dersom ansatt er direkteplassert benyttes tariffgruppe KORT_DP med lønnstrinn DP dersom stige kort, og LANG_DP med lønnstrinn DP dersom stige lang.
Lønnart (O)
Velg aktuell lønnart.
Beløp
Med startdato før 01.05.2024 for ansatte som er registrert med tarifftype 71 ved valg av lønnart vil automatisk kronebeløp for valgte lønnstrinn komme opp.
Justeringsbeløp
Med startdato før 01.05.2024 for ansatte som er registrert med tarifftype 71 er det i feltet Justeringsbeløp mulighet til å endre det foreslåtte beløpet som kommer i beløpskolonnen. Justeringsbeløpet vil da være den nye årslønnen som avviker fra foreslått trinn. Brukes f.eks. hvis den det fungeres for er på tarifftype 73. Vær obs på bruk av dette feltet for ansatte på tarifftype 71, som skal rapporteres til SPK. Se brukerdokumentasjon Registrering av fungering via PA40 for mer informasjon.
Med startdato etter 01.05.2024 skal alle være på tarifftype 73, årslønnen skal da legges inn i feltet for justeringsbeløp.
Lagring
Ved lagring oppdateres IT0014 Faste tillegg og trekk. Dette utføres i bakgrunn. IT0014 skal aldri oppdateres manuelt. Oppdatering av denne infotypen skjer automatisk ved lagring av IT0509.
Infotype 9008 – Hovedsammenslutning
Formål
IT9008 Hovedsammenslutning vil erstatter registrering i feltet Lønn / Akademiker i IT0001 fra 01.05.2025.
Mulighet for å registrere hovedsammenslutning i lønnssystemet vil kunne benyttes på ulikt vis basert på de vurderinger den enkelte kunde gjør. Det vil således bare være en mulighet for virksomhetene til å benytte, og ikke påkrevd før eventuelle fremtidige lønnsoppgjør medfører et absolutt behov for å innhente informasjonen.
Forutsetninger
Ansatte er registrert med tariffgruppe 73 Individuell lønn.
Infotypen oppdateres via saksgang for tilsetting, gjeninntredelse, skifte mellom ekstern/ansatt (bare for overgang fra ekstern til ansatt) eller den kan vedlikeholdes direkte i infotypen.
Registrering
Transaksjonskode PA40 for saksgang
Transaksjonskode PA30 for infotyper
For registrering, endring eller sletting, se Generelt om infotyper
Ny saksbehandlingsårsak 38 Hovedsammenslutning
Det er opprettet en ny saksbehandlingsårsak, hvor man kan gjøre endring av verdi i IT9008 - 38 Hovedsammenslutning. Denne saksgangen går innom infotypene 0000 Saksbehandling og 9008 Hovedsammenslutning.
Tidligere saksbehandlingsårsak 32 Overgang til fra Akademiker, kan benyttes for endringer før 01.05.2025.
IT9008 er også lagt til i saksganger 01 Tilsetting, 96 Gjeninntredelse og 9G Skifte mellom ekstern/ansatt på saksbehandlingsårsak 01.
Utfylling av skjermbildet
Gyldig
Gyldig dato fra – til må legges inn. Gyldig fra dato er dato for registrering av hvilken hovedsammenslutning den ansatte medlem av.
Organiserte ansatte skal i hele tariffperioden, følge tariffavtalen som den enkelte var bundet av pr 01.05.xxxx. Dette gjelder også dersom enkelte av de ansatte i løpet av denne perioden melder seg ut eller bytter fagforening.
Nyansatte er bundet av den tariffavtalen som gjelder for den fagforeningen de eventuelt er medlemmer av på ansettelsestidspunktet.
Uorganiserte som melder seg inn i en fagforening, blir bundet av den hovedtariffavtalen som fagforeningen er tilsluttet fra og med innmeldingsdatoen.
Hovedsammenslutning
I bildet under kan du se de verdiene som kan benyttes.
Et eksempel på registrering i IT9008:
Ved sletting av en post i IT9008, vil ikke den forrige posten automatisk forlenges. Dersom den forrige posten skal forlenges må dette gjøres manuelt.
Rapporter
Relevante rapporter vil hente informasjon fra IT9008 med startdato 01.05.2025 for å plassere ansatte i riktig lønnsoppgjør.
Ad-hoc – spørring
Det er mulig å hente ut informasjon om hvilken verdi som er registrert på ansatte ved hjelp av ad-hoc-spørring. Det er opprettet en variant som kan benyttes:
Uttrekket i varianten er satt likt som den malen som blir benyttet for innlesing av fil til IT9008. Dersom man skal endre verdi på mange ansatte, kan man hente ut fil til innlesing ved hjelp av denne varianten. Overfør uttrekket til Excel, gjør nødvendige korrigeringer og send filen inn i en sak på Kundesenter på nett.
Yhr_lokale_forhandl – lokale lønnsforhandlinger
Rapporten vil hente informasjon fra IT9008 fra startdato 01.05.2025 for å plassere ansatte i riktig lønnsoppgjør.
Tilsetting av månedslønnede
Transaksjonskode
PA40 – Saksganger
Saksgang
Tilsetting
Arbeidsdeling
Basiskunder og delservicekunder registrerer tilsetting av månedslønnede selv via PA40 eller e-skjema yhr_tilsetting. Kunder på grunntjeneste registrerer tilsetting av månedlønnede via e-skjema yhr_tilsetting.
Forarbeid
- Alle relevante opplysninger må være tilgjengelige.
- Den stillingen som den nye personen skal tilsettes i, må være opprettet i riktig organisasjonsenhet.
- Det må foreligge et bilag (lønnsanvisning) som viser det månedlige lønnsbeløpet med kontering som er undertegnet av en person med budsjettdisponeringsfullmakt.
Registrering
Registrer Startdato lik tilsettingsdatoen i virksomheten.
Markér saksgangen og sett inn medarbeidergruppe (MG) og medarbeiderundergruppe MUG. (MG og MUG kan også settes inn i neste bilde om ønskelig.)
De fleste grupperinger av MG og MUG er lovlig for månedslønnede. Månedslønnede skal ikke ha MG 8, 9 eller X.
Det er ikke nødvendig å sette inn Personalområde.
Ansattnummer fylles ikke ut, det tildeles av systemet underveis i tilsettingen.
Klikk på Utfør
Registrer deretter informasjon i de følgende infotypene. Du kan få opp en detaljert beskrivelse av infotypen ved å klikke på navnet på infotypen.
Avslutt hver infotype ved å lagre den.
IT0000 - Saksbehandling
Sett inn saksbehandlingsårsak. Det er opprettet følgende årsakskoder som skal benyttes for saksgangen Tilsetting.
Det er også opprettet en årsakskode 99 som bare skal benyttes for konvertering. Denne skal ikke brukes i en vanlig tilsettingssaksgang.
Finn deretter den stillingen som vedkommende skal ansettes i. Sett markøren i feltet Stilling og bruk valgboksen i enden av feltet. De fleste velger struktursøk når de skal finne frem til stillingen.
Dersom du ikke har fylt ut medarbeidergruppe og undergruppe i oppstartsbildet, må du gjøre dette her.
Trykk på Enter. Personalområde skal foreslås automatisk, og det kommer opp en melding som at Forslagsverdier kopieres for stillingen. Du får også frem tekster etter de forskjellige feltene og kan foreta en visuell kontroll.
Systemet tildeler nå et ansattnummer. Lagre infotypen.
IT0002 - Persondata
Legg inn etternavn, fornavn og fødselsnummer.
Hvis du fyller ut feltene for sivilstand og/eller antall barn, vil du bli tatt direkte til IT0021 Familie/kontaktperson der du skal fylle ut navn og alder på ektefelle og barn. Opplysningene her må fylles ut for blant annet ansatte i utenrikstjenesten og for virksomheter som har tatt i bruk refusjonsordning for sykepenger.
Dersom mangler fullstendig fødselsnummer vil du få opp IT0185 – Internasjonal ID. Infotypen kommer opp automatisk når fødselsnummer ikke er fullstendig utfylt.
IT0001 – Plass i organisasjonen
De fleste opplysningene her settes inn automatisk, så du skal bare kontroller de opplysningene som står i dette bildet.
Du må sette inn en verdi i K-element 5. Hvis virksomheten ikke benytter dette konteringselementet, setter du inn en bindestrek (–) som en dummyverdi.
Merk: Feltet prosent angir hvor stor del av sin arbeidstid den ansatte bruker på den angitte stillingen.
En person som er deltidsansatt og kun har én stilling, skal altså ha 100 i feltet prosent.
IT0034 – Funksjon i bedriften
Her kan funksjon i bedriften registreres.
IT0006 - Adresse
Legg inn bostedsadressen.
Registrering av bostedsadresse for ansatte som er bosatt i utlandet, er nærmere beskrevet under infotypen
Det samme gjelder hvordan dere skal finne frem til trygdekontoret.
IT0105 – Kommunikasjon
Legg inn den ansattes e-post adresse i virksomheten.
IT0007 – Planlagt arbeidstid
Denne infotypen må være fylt ut for alle som skal ha utbetaling fra SAP.
Månedslønte kan benytte de fleste arbeidsplanene. Den vanligste er FLEX som betyr full arbeidstid med fleksitid og forskjellig arbeidstid vinter og sommer. Under infotypen finner dere en nærmere beskrivelse av hvordan dere finner frem til de andre arbeidsplanene.
I Status for tidsadministrasjon setter du inn den verdien som skal benyttes for din virksomhet.
IT0041 - Datoangivelse
Alle ansatte på en stige må ha oppgitt Datotype ST Stillingsansiennitet. I forbindelse med lønnsoppgjør hender det at en stillingskode endres fra å være en stilling på spenn til å bli stilling på stige. Du bør derfor legge denne datotypen inn for alle ansatte.
I tillegg må datotype VB Ansettelsesdato oppgis. Denne datoen rapporteres til Statens sentrale tjenestemannsregister. Når du kommer inn i IT0041, er dato for VB foreslått til dato for saksgangen.
Se ellers dokumentasjon om utfylling av IT0041 i forhold til SPK.
IT0008 - Grunnlønn
Systemet vil foreslå tariffområde og tariffgruppe (stige/ eller spenn) ut fra den stillingskoden som er oppgitt.
For ansatte på stige vil systemet automatisk beregne korrekt år på stige i feltet «trinn» basert på hvilken ST-dato (stillingsansiennitetsdato) som er oppgitt i IT0041.
For ansatte på spenn vil feltet «trinn» være blankt.
I den nederste delen av bildet oppgis det en del lønnarter. Det er medarbeidergruppen og medarbeiderundergruppen som styrer hvilke lønnarter som oppgis her. Normalt skal du ikke endre på disse, men du må huske på å kontrollere tallet i Antall/Enhet for pensjonstrekket. Se infotypen for nærmere beskrivelse.
IT0014 – Faste tillegg og trekk
Her registreres gruppelivsforsikringen. Det er bare nødvendig å fylle ut lønnarten 1403 Fordel gruppe livsforsikring uten innbetaling eller 1402 Fordel gruppelivsforsikring med innbetaling. Det er ikke nødvendig å sette inn noe beløp.
Dersom det skal legges inn flere faste tillegg/trekk på en person, må dette gjøres etter at saksgangen er ferdigkjørt. Da benyttes transaksjonskode PA30.
IT0009 - Bankforbindelse
Legg inn den ansattes bankkonto. I bankkode setter du inn verdien 9999.
For ansatte som ikke har noen bankkonto og derfor skal ha utbetalingskort, setter du I for utbetalingskort i Betalingsmåte. I dette tilfellet skal bankkoden være blank.
For ansatte som har en bankkonto i utlandet, må dere oppgi IBAN-nummeret. Dette kan genereres av systemet – se under infotypen for nærmere beskrivelse.
IT0027 - Kostnadsfordeling
Dette er en infotype som benyttes hvis den ansattes lønnskostnader skal belastes andre konteringselementer eller verdier enn det som er registrert på organisasjonsenheten eller stillingen.
Infotypen må fylles ut to ganger, en gang for lønnsutgiftene og en gang for reiseutgiftene. Feltet Fordeling skal være lik 01 for lønn og 02 for reiser.
Dersom du ikke ønsker å benytte en annen kontering enn den som er oppgitt på organisasjonsenheten eller stillingen, er det ikke nødvendig å fylle ut IT0027. I dette tilfellet vil konteringsopplysningene automatisk bli hentet fra organisasjonsenheten eller stillingen og lagt inn her. Dette skjer i løpet av den påfølgende natten – eller den første natt etter tilsettingsdato hvis tilsettingen er registrert på forhånd.
IT0655 – ESS-ansettelser lønnsslipp
Dersom du krysser av her, vil den ansatte ikke få skrevet ut noen lønnsslipp etter lønnsberegningen. Disse ansatte vil bare kunne se lønnsslippen sin ved å benytte portalen. Systemet foreslår automatisk kryss for ansatte med lønnsutbetaling.
IT0017 - Reiseordning
Denne infotypen må fylles ut for alle ansatte som skal ha registrert og utbetalt reiseregninger.
Periodeparameter skal ja verdien ’J’. Systemet foreslår verdien automatisk.
IT0022 – Utdanning
Skoletype er fylt ut med 01 Hovedutdanning. Dette er som regel den høyeste utdanningen vedkommende har eller den utdanningen som er mest relevant for arbeidsoppgavene.
I Gyldig fra og til registrerer du starttidspunkt for utdanningen og 31.12.9999 som tildato.
Annen utdanning og kurs kan registreres direkte i infotypen etter at saksgangen er kjørt.
IT0019 - Terminovervåking
Dersom det er satt opp et generelt varsel i portalen for utløp av prøvetid, er det ikke nødvendig å legge inn noe varsel i IT0019.
Hvis dere ikke benytter varsler i portalen, kan du sette inn et varsel her.
Ønsker du å sette inn flere varsler, må du gjøre dette etter at saksgangen er ferdigkjørt via transaksjonskode PA30.
IT2006 - Fraværskvoter
Systemet vil foreslå fraværskvoter for ferie, sykt barn, velferdspermisjon og avspasering av fleksitid. Feriekvoten vil bli forslått som ferie uten lønn.
Deltidsansatte som ikke jobber alle dager i uken, skal ha redusert antall feriedager, antall avspaseringsdager og eventuelt antall seniordager i forhold til hvor mange dager de jobber.
Simulering av lønn
Kjør en lønnssimulering for å kontrollere at lønnsutbetalingen blir riktig. Bruk transaksjonskode PC00_M20_CALC_SIMU og velg riktig variant.
Registrering av andre opplysninger
Dersom du ønsker å legge inn flere data enn det du har registrert i saksgangen, for eksempel flere faste tillegg og trekk eller flere formidlingstrekk, bruker du transaksjonskode PA30 og velger riktig infotype. Klikk på Opprett og husk å legge inn riktig fradato.
Ansatte på tarifftype 73 fra 01.05.2025
For Akademiker/Unio før 01.05.2024, se Akademiker/Unio før 01.05.2024.
For ansatte på tarifftype 73 periode 01.05.2024 – 30.04.2025, se (legge til link til siden)
IT0001 Plass i organisasjonen
Fra 01.05.2025 skal ikke feltet «Lønn/Akademiker» lenger ha verdi for ansatte som følger hovedtariffavtalen (feltet skal være blankt).
Fra startdato 01.05.2025 skal denne informasjonen bli registrert i IT9008 Hovedsammenslutning. Det er ikke mulig å registrere verdi i IT9008 med startdato før 01.05.2025.
Saksgang: Hovedsammenslutning
Organiserte ansatte:
Organiserte ansatte skal i hele tariffperioden følge tariffavtalen som den enkelte var bundet av per 1. mai XXXX. Dette gjelder også dersom enkelte av de ansatte i løpet av denne perioden melder seg ut eller bytter fagforening.
Uorganiserte ansatte:
Uorganiserte ansatte følger det avtaleområdet som er størst i den enkelte virksomhet. Dersom ansatte melder seg inn i en fagforening som tilhører et annet avtaleområde, må verdien oppdateres i IT9008 Hovedsammenslutning.
Basis- og delservicekunder registrerer dette selv via PA40 saksgang «Ny st.kode/ltr/org.enh/mg/mug», saksbehandlingsårsak «38 Hovedsammenslutning».
Grunntjenestekunder må sende inn sak til DFØ for oppdatering.
Hvis det finnes fremtidige poster i IT9008 må disse også oppdateres med korrekt verdi.
Nyansatte:
Nyansatte er bundet av den tariffavtalen som gjelder for den organisasjonen de eventuelt er medlemmer av på ansettelsestidspunktet.
IT0008 Grunnlønn
Ansatte på spenn:
Ansatte som er på spenn registreres med tarifftype 73, tariffområde 91 og tariffgruppe spenn. Individuell lønn registreres på lønnart 107A Individuell lønn årsbeløp. I tillegg må de ha lønnart for det utregnede månedsbeløpet (dette skjer automatisk). Hvilken lønnart som skal registreres avhenger av innberetning. Standard lønnart er 107B Individuell lønn måned. Andre lønnarter som kan benyttes:
107B- Individuell måned | Lønn ved arbeid i Norge (ordinær) |
107C- Individuell lønn mnd utl | Lønn ved arbeid i utlandet (ordinær) |
107D- Individuell lønn mnd NOstU | Lønn fra den norske stat opptjent i utlandet |
107E- Individuell lønn mnd Sv-J | Svalbardinntekt/Jan Mayen |
107F- Ind. lønn mnd ESA | Lønn ved Eftas overvåkingsorgan |
107G- Ind. lønn mnd u/ferie | Lønn ved arbeid i Norge u/feriepenger |
107H- Ind. lønn mnd NO u/aga | Lønn ved arbeid i Norge u/aga |
107I- Ind.lønn utl u/ag m/sk | Lønn ved arbeid i utlandet u/aga men med skatt |
107J- Ind.lønn utl u/ag u/sk | Lønn ved arbeid i utlandet u/aga og uten skatt |
107K- Ind.lønn arb.m.tilt.u/pen | Arbeidsmarkedstiltak uten medlemskap i SPK |
107L- Ind.lønn arb.m.tilt.m/pen | Arbeidsmarkedstiltak med medlemskap i SPK |
107M- Lønn arb.m.tilt.u/ferie | Arbeidsmarkedstiltak med lønn under 1G (u/feriepenger) |
Eksempel på en ansatt på lønnsspenn:
Ansatte på stige:
Alle ansatte på stige skal ha datotype ST – stillingsansiennitet i IT0041. Se mer informasjon i avsnittet IT0041 Datoangivelser. De registreres med tariffområde 95 – Ansatte på stige, og en av følgende tariffgrupper:
KORT Denne skal brukes av alle på KORT stige som skal ha 1,1 % årlig økning i 10 år.
LANG Denne skal brukes av alle på LANG stige som skal ha 1,1 % årlig økning i 10 år og deretter 0,55 % årlig økning i 6 år.
KORT_DP lønnstrinn DP. Denne brukes i de tilfeller den ansatte er direkteplassert på en stilling som er på kort lønnsstige.
LANG_DP lønnstrinn DP. Denne brukes i de tilfeller den ansatte er direkteplassert på en stilling som er på lang lønnsstige.
STIGE2. Denne skal brukes av alle som skal ha 3 % årlig økning i 4 år. Dette gjelder stipendiater og spesialistkandidater (Stillingskode 1017 og 1476).
Feltet Trinn i IT0008 vil bli oppdatert automatisk ut fra ST - Stillingsansiennitet i IT0041. KORT stige går fra trinn 00 (ingen års ansiennitet) til trinn 11 (over 10 års ansiennitet). LANG stige går fra trinn 00(ingen års ansiennitet) til trinn 17 (over 16 års ansiennitet).
Grunnlaget for beregning av 1,1 %, 0,55 % og 3 % årlig økning er lønnart 107A Individuell lønn årsbeløp. Det årlige ansiennitetstillegget vises på lønnart 108A St.ans. årsbeløp. De ansatte skal også ha LA108B Ansiennitetstill. måned som viser månedlig ansiennitetstillegg. Ved neste års økning vil det årlige ansiennitetsbeløpet på lønnart 108A summeres med den individuelle årslønnen på 107A og danne nytt grunnlag for 1,1 %, 0,55 % og 3 % økning.
Den totale årslønnen for ansatte på stige er summen av årslønnen på LA107A og ansiennitetstillegget på LA108A. Månedslønn er summen av LA 107B og LA 108B. På lønnsslippen slås disse sammen og vises som Månedslønn.
IT0041 Datoangivelser
Alle ansatte på stige må ha datotype ST – Stillingsannsiennitet i IT0041. Stillingsansienniteten for stillinger på stige regnes fra den 1. i måneden den ansatte tiltrer i stillingen.
Eksempel på en ansatt på stige:
Timelønnede:
For timelønnede ansatte, benyttes LA 1063 Sats bru.timel. ind lønn. i stedet for LA 107B Individuell lønn måned. For ansiennitetstillegget benyttes LA 1066 - Sats bru.timel. ans.till. i stedet for LA 108B.
Eksempel på en timelønnet ansatt:
IT 0509
I infotype 0509 skal alle ansatte ha tarifftype 73 etter ny HTA fra 01.05.2024, årslønnen legges inn i feltet Justeringsbeløp.
Ansatte på tarifftype 73 perioden 01.05.2024 – 30.04.2025
For Akademiker/Unio før 01.05.2024, se Akademiker/Unio før 01.05.2024.
IT0001 Plass i organisasjonen
Nytt fra hovedtariffavtalen 01.05.2024:
Feltet «Lønn/Akademiker» fylles ut av alle som følger hovedtariffavtalen med unntak av lærlinger (de skal ha blankt i feltet).
Følgende verdier kan velges i nedtrekkslisten. Disse hjelper til å utlede korrekt tarifftype i IT 0008.
•Følger Akad. Avtaleomr. per nåværende HTA
(Alle ansatte som er organisert i en fagforening tilknyttet Akademiker avtaleområdet)
•Følger LO/YS avtaleomr. per nåværende HTA
(Alle ansatte som er organisert i en fagforening tilknyttet LO eller YS avtaleområdet)
•Følger Unio avtaleomr. per nåværende HTA
(Alle ansatte som er organisert i en fagforening tilknyttet Unio avtaleområdet)
•HTA Annet
(Ansatte som følger hovedtariffavtalen, men som ikke er organisert i en fagforening tilknyttet Akademikerne, LO, YS, eller Unio).
Saksgang: Overgang til/fra Akademiker/Unio
Organiserte ansatte:
Organiserte ansatte skal i hele tariffperioden følge tariffavtalen som den enkelte var bundet av per 1. mai XXXX. Dette gjelder også dersom enkelte av de ansatte i løpet av denne perioden melder seg ut eller bytter fagforening.
Uorganiserte ansatte:
Uorganiserte ansatte følger det avtaleområdet som er størst i den enkelte virksomhet. Dersom ansatte melder seg inn i en fagforening som tilhører et annet avtaleområde, må verdien i feltet «Lønn/Akademiker» i IT0001 oppdateres.
Basis- og delservicekunder registrerer dette selv via PA40 saksgang «Ny st.kode/ltr/org.enh/mg/mug», saksbehandlingsårsak «32 Overgang til/fra akademiker».
Grunntjenestekunder må sende inn sak til DFØ for oppdatering.
Hvis det finnes fremtidige poster i IT0001 i perioden 01.05.2024 - 30.04.2025 må disse også oppdateres med korrekt verdi for Lønn/Akademiker.
For fremtidige poster fra 01.05.2025 er det IT9008 Hovedsammenslutning som skal oppdateres.
Nyansatte:
Nyansatte er bundet av den tariffavtalen som gjelder for den fagforeningen de eventuelt er medlemmer av på ansettelsestidspunktet.
IT0008 Grunnlønn
Ansatte på spenn:
Ansatte som er på spenn registreres med tarifftype 73, tariffområde 91 og tariffgruppe spenn. Individuell lønn registreres på lønnart 107A Individuell lønn årsbeløp. I tillegg må de ha lønnart for det utregnede månedsbeløpet (dette skjer automatisk). Hvilken lønnart som skal registreres avhenger av innberetning. Standard lønnart er 107B Individuell lønn måned. Andre lønnarter som kan benyttes:
107B- Individuell måned | Lønn ved arbeid i Norge (ordinær) |
107C- Individuell lønn mnd utl | Lønn ved arbeid i utlandet (ordinær) |
107D- Individuell lønn mnd NOstU | Lønn fra den norske stat opptjent i utlandet |
107E- Individuell lønn mnd Sv-J | Svalbardinntekt/Jan Mayen |
107F- Ind. lønn mnd ESA | Lønn ved Eftas overvåkingsorgan |
107G- Ind. lønn mnd u/ferie | Lønn ved arbeid i Norge u/feriepenger |
107H- Ind. lønn mnd NO u/aga | Lønn ved arbeid i Norge u/aga |
107I- Ind.lønn utl u/ag m/sk | Lønn ved arbeid i utlandet u/aga men med skatt |
107J- Ind.lønn utl u/ag u/sk | Lønn ved arbeid i utlandet u/aga og uten skatt |
107K- Ind.lønn arb.m.tilt.u/pen | Arbeidsmarkedstiltak uten medlemskap i SPK |
107L- Ind.lønn arb.m.tilt.m/pen | Arbeidsmarkedstiltak med medlemskap i SPK |
107M- Lønn arb.m.tilt.u/ferie | Arbeidsmarkedstiltak med lønn under 1G (u/feriepenger) |
Eksempel på en ansatt på lønnsspenn:
Ansatte på stige:
Alle ansatte på stige skal ha datotype ST – stillingsansiennitet i IT0041. Se mer informasjon i avsnittet IT0041 Datoangivelser. De registreres med tariffområde 95 – Ansatte på stige, og en av følgende tariffgrupper:
STIGE1. Denne skal brukes av alle på kort stige som skal ha 1,1 % årlig økning i 10 år, og alle på lang stige som skal ha 1,1 % årlig økning i 10 år og deretter 0,55 % årlig økning i 6 år.
KORT_DP lønnstrinn DP. Denne brukes i de tilfeller den ansatte er direkteplassert på en stilling som er på kort lønnsstige.
LANG_DP lønnstrinn DP. Denne brukes i de tilfeller den ansatte er direkteplassert på en stilling som er på lang lønnsstige.
STIGE2. Denne skal brukes av alle som skal ha 3 % årlig økning i 4 år. Dette gjelder stipendiater og spesialistkandidater (Stillingskode 1017 og 1476).
Feltet Trinn i IT0008 vil bli oppdatert automatisk ut fra ST - Stillingsansiennitet i IT0041. Dette går fra trinn 00 (ingen års ansiennitet) til trinn 11 (over 10 års ansiennitet). Ansatte på stige lang vil foreløpig være registrert på trinn 11 fra år 11 til år 16, og det er ikke automatisk opprykk fra år 10 til år 16. Opprykk registreres manuelt av DFØ frem til ny løsning er på plass.
Grunnlaget for beregning av 1,1 %, 0,55 % og 3 % årlig økning er lønnart 107A Individuell lønn årsbeløp. Det årlige ansiennitetstillegget vises på lønnart 108A St.ans. årsbeløp. De ansatte skal også ha LA108B Ansiennitetstill. måned som viser månedlig ansiennitetstillegg. Ved neste års økning vil det årlige ansiennitetsbeløpet på lønnart 108A summeres med den individuelle årslønnen på 107A og danne nytt grunnlag for 1,1 %, 0,55 % og 3 % økning.
Den totale årslønnen for ansatte på stige er summen av årslønnen på LA107A og ansiennitetstillegget på LA108A. Månedslønn er summen av LA 107B og LA 108B. På lønnsslippen slås disse sammen og vises som Månedslønn (Dette gjelder ikke ansatte på stige lang, år 10-16. På disse vises ikke ansiennitetstillegget på LA108A/108B, men er en del av beløpet på LA107A/107B).
IT0041 Datoangivelser
Alle ansatte på stige må ha datotype ST – Stillingsannsiennitet i IT0041. Stillingsansienniteten for stillinger på stige regnes fra den 1. i måneden den ansatte tiltrer i stillingen.
Eksempel på en ansatt på stige:
Timelønnede:
For timelønnede ansatte, benyttes LA 1063 Sats bru.timel. ind lønn. i stedet for LA 107B Individuell lønn måned. For ansiennitetstillegget benyttes LA 1066 - Sats bru.timel. ans.till. i stedet for LA 108B.
Eksempel på en timelønnet ansatt:

IT 0509
I infotype 0509 skal alle ansatte ha tarifftype 73 etter ny HTA fra 01.05.2024, årslønnen legges inn i feltet justeringsbeløp.
I en overgangsperiode vil det være arbeidstakere som er ansatt etter 01.05.2024 som er på tarifftype 71 (som før 01.05.2024). Disse skal bli liggende på 71 frem til de flyttes, eventuelle fremtidige forekomster må vedlikeholdes på 71 for disse ansatte.
For disse gjelder følgende:
Ansatte som er registrert med tarifftype 73 og som fungerer i en stilling til en person som er registrert med tarifftype 71 skal ha tarifftype 73 (overenskomstlønn) og årslønnen til vedkommende i feltet Justeringsbeløp.
En ansatt på tarifftype 71 som fungerer i en stilling til en person som er registrert med tarifftype 73, skal ha tarifftype 71 og årslønnen til vedkommende i feltet Justeringsbeløp.
Kontakt
- Kundesenter på nett
- lonn [at] dfo.no (lonn[at]dfo[dot]no)
- 40 63 40 21