DFØ lanserer ny Folkeregister Integrasjon

Vi har gleden av å kunngjøre lansering av ny og forbedret versjon av Folkeregister Integrasjon i SAP. Vi skrur av den gamle løsningen 29.juni. Det vil si at den siste kjøringen med dagens datavask blir 15.juni. Dagens løsning vil opphøre den 29. juni 2024.

DFØ leverer i dag integrasjon til Folkeregisteret med Det Sentrale Folkeregister (DSF). Den månedlige frekvensen gjør at endringer i Folkeregisteret ikke reflekteres i sanntid. Skatteetaten har innført nye krav knyttet til bruk av maskinporten og nødvendig sporbarhet av behandlingsansvar. Med overgangen fra DSF til FREG (Folkeregisteret) vil det bli en automatisk oppdatering av bostedsadresse og navn ved endringer i FREG i sanntid.

Ny prosess i oppgradert løsning

Med den nye integrasjonen vil DFØ utføre oppdateringer flere ganger daglig på vegne av våre kunder. Dette gir en betydelig forbedring fra dagens frekvens og sikrer at endringer i Folkeregisteret gjenspeiles i sanntid.

Det er frivillig å ta i bruk ny løsning, men vær oppmerksom på at vi ikke vil kunne utføre automatisk vasking av data på deres vegne hvis dere velger å ikke benytte den.

Hva dere må gjøre for å ta i bruk den nye løsningen

Tilgang til folkeregisteropplysninger

For å kunne delegere tilgang må virksomheten deres ha egen tilgang til det moderniserte Folkeregisteret. Det kan søkes tilgang her hvis dere ikke har tilgang fra før:

Delegering av rettigheter

Delegering av rettigheter i Altinn gir muligheten til å gi andre virksomheter autorisasjon til å handle på vegne av din organisasjon.

Dere må logge inn på Altinn.no og delegere rettigheter til DFØ. Slik delegeres rettighetene til DFØ:

  1. Logg inn på Altinn og velg organisasjonen du skal representere.
  2. Gå til profilen din og deretter til "Tilgang til Programmeringsgrensesnitt-API".
  3. Velg "Gi og fjerne API-tilganger", deretter "Deleger nytt API".
  4. Skriv inn "Folkeregisteret" og velg rettighetspakken for "Offentlig virksomhet uten hjemmel".
  5. Skriv inn organisasjonsnummeret til den virksomheten du skal delegere rettigheter til (986 252 932) og trykk på "+".

Under finnes lenke til en pdf-fil med veiledning til de ulike stegene. Husk at en må ha administrator rolle i Altinn for å delegere rettigheter. Ofte er det daglig leder eller direktør som har en administrator rolle.

Etter at delegering er utført ber vi dere varsle oss via Kundesenter på nett for å informere om dette.

Noe å huske på ved ny løsning

Folkeregisteret sender alle oppdateringer med store bokstaver. Når vi mottar et navn fra Folkeregisteret, som allerede er i store bokstaver, oversetter vi det til at alle navn har stor forbokstav. Bare den første bokstaven i hvert navn får stor bokstav. Det vil si at navn som HANSEN blir til Hansen, mens MACGREGOR blir til Macgregor.

NB! Denne integrasjonen gjelder ikke for Sucessfactors-kunder i første fase, men vi jobber med en integrasjon i fase to etter sommeren.

Publisert: 15. april 2024 Oppdatert: 25. april 2024

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.