Hvordan godkjenne eller avslå en protokoll (for roller med signaturrett)

Her kan du lese om hvordan du godkjenner eller avslår en protokoll, i systemløsningen Lokale lønnsforhandlinger.

Godkjenne og avslå protokoll

Hvis du har blitt lagt til som en forhandlingsdeltaker i protokollen, og du har en rolle med signaturrett, kan du godkjenne eller avslå protokollen digitalt. Du må først velge rolle, lønnsoppgjør, forhandling og eventuelt fagforening for å kunne åpne protokollen.

Bildet viser utklipp fra protokoll med feltene rolle, lønnsoppgjør, forhandling og fagforening

OBS! Hvis du skal godkjenne på vegne av flere fagforeninger, må du gjennomføre handlingen på hver fagforening. Velg en fagforening i nedtrekkmenyen, godkjenn protokollen, og velg deretter neste fagforening. Hvis du avslår protokollen så blir den automatisk avslått for alle.

Bildet er et utklipp som viser nedtrekksmenyen Velg fagforening
Du må godkjenne protokollen for hver fagforening du representerer.

Det er rollen Forhandlingsutvalg arbeidsgiver som oppretter og sender protokollen til godkjenning. Du kan godkjenne eller avslå protokollen når din status er «Venter handling».

Bildet viser Status protokoll og Din Status.

Marker linjen for protokollen og trykk deretter på Åpne. Protokollen blir åpnet og du kan lese gjennom teksten og vedlegget. Nederst i bildet er det knapper for Godkjenn og Avslå.

Bildet viser protokollen og knappene Godkjenn og Avslå.

Trykk på Godkjenn for å godkjenne protokollen. Du må bekrefte i varselmeldingen for å sende svaret ditt.

Bildet viser varselmeldingen som kommer opp ved godkjenning av protokoll.

Trykk på Avslå for å avslå protokollen. Du må skrive en kommentar for hvorfor du avslår. Kommentaren kan leses av Forhandlingsutvalg arbeidsgiver.

Bildet viser varselmeldingen som kommer opp ved avslag av protokoll og feltet for å kommentere avslaget.

Din status vil bli oppdatert når du har godkjent eller avslått. Det er ikke mulig å endre på svaret i etterkant.

Bilde over status etter godkjenning eller avslag.

Når du har svart, vil signaturfeltet ditt automatisk bli markert med «Digitalt godkjent» eller «Digitalt avslått» i protokollen.

Bildet viser signaturfeltet med Digitalt godkjent.

Når alle deltakere har godkjent protokollen, vil protokollstatusen automatisk bli endret til Godkjent.

Hvis én deltaker har avslått protokollen, vil protokollstatusen automatisk bli endret til Avslått, selv om du har godkjent protokollen eller ikke har svart enda. En ny protokoll blir da opprettet og må sendes til godkjenning på nytt. Din status vil da være «Venter handling» frem til du har svart på den nye protokollen.

Bildet viser Status protokoll og Din Status på en avslått protokoll.
En avslått protokoll blir erstattet med en ny.

Når behandlingen av protokollen er ferdig, kan Forhandlingsutvalg arbeidsgiver avslutte protokollen. Protokollstatusen vil da bli endret til Avsluttet, og det er ikke lenger mulig å gjøre noen endringer i protokollen. Status på forhandlingen vil da endres fra Pågående til Signert.

Bildet viser status på forhandling.

Når kan du godkjenne eller avslå?

Du må være lagt til som en forhandlingsdeltaker med signaturrett for å kunne godkjenne eller avslå protokollen. Hvis protokollen har status «Sendt til godkjenning» mens din status er blank, kan du ikke godkjenne eller avslå protokollen. Dette må eventuelt endres av rollen Forhandlingsutvalg arbeidsgiver.

Bildet viser når Din status er blank.
Hvis din status er blank når protokollen er sendt til godkjenning, kan du ikke godkjenne eller avslå protokollen.

Hvis protokollen har en annen status enn «Sendt til godkjenning» så kan du åpne protokollen, men du kan ikke godkjenne eller avslå. Disse statusene er:

  • Utkast
  • Avslått
  • Forkastet
  • Avsluttet
Bildet viser at Status protokoll er Utkast og Din Status er blank.
Oppdatert: 29. oktober 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.