Tolkningsuttalelse om begrepet «integrerte lønns- og økonomitjenester» for lønn og HR-området

Uttalelsen henviser til bestemmelsene punkt 2.6 (inngikk i 4.5.2 fram til 1. januar 2020), 5.2 og 2.5.

Tolkningsuttalelse fra DFØ av 25. april 2008
Mottaker: Finansdepartementet
Vår referanse: 08/16

Merknad: Etter at denne tolkningsuttalelsen ble skrevet, er det gjort endringer i bestemmelser om økonomistyring i staten, med virkning fra 1.1.2020. Omtalen av organisering av økonomioppgaver er flyttet fra punkt 4.5 til nytt punkt 2.6 (i kapittel 2 om virksomhetens interne styring). Videre er strukturen i omtalen endret, blant annet ved at den tidligere underoppdelingen (i punkt 4.5.1 og 4.5.2) ikke er videreført. Det er også gjort noen endringer i det materielle innholdet i punktet, uten at dette påvirker hovedinnholdet i tolkningsuttalelsen.

Følgende «oversettelse» kan gis fra henvisninger og regelverkstekst i uttalelsen, til regelverket som gjelder fra 1.1.2020:

  • Omtalen av organisering av økonomioppgaver er flyttet fra bestemmelsene punkt 4.5 til punkt 2.6.
  • Omtalen av «integrerte tjenester»/«integrerte lønns- og økonomitjenester» er flyttet fra punkt 4.5.2 andre avsnitt romertall III til punkt 2.6 tredje avsnitt romertall III.
  • Oversikten over oppgaver som skal utføres av ansatte i virksomheten, som tidligere var gitt i bokstavene a til d i punkt 4.5.1, er nå tatt inn i omtalen av hovedmodell I og III i punkt 2.6 tredje avsnitt. Kravene er også endret ved at det ikke lenger stilles krav om at ansatte skal godkjenne rapporteringen til statsregnskapet mm. og ved at adgangen til å avtale at andre ivaretar autorisasjon av betalingsoppdrag er utvidet (omtalt i fjerde avsnitt i punkt 2.6).

Les mer om endringene i økonomiregelverket fra 1. januar 2020.

Oppdatert: 22. januar 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.