DFØ-rapport: Én prosent av ansatte i staten jobber med kommunikasjon

Nye tall viser at andelen kommunikasjonsansatte i staten har holdt seg stabilt rundt 1 prosent siden 2016 og at 1,5 prosent av konsulentutgiftene går til kommunikasjonstjenester.

167 statlige virksomheter har svart DFØ om antall kommunikasjonsansatte, kjøp av kommunikasjonstjenester, hvilke oppgaver de løste selv og hvilke tjenester de kjøpte inn i 2021.

– Et hovedfunn er at kommunikasjonsfaget er i rask utvikling. Det kan være utfordrende å ha kapasitet og kompetanse på det brede spekteret av tjenester som forventes av kommunikasjonsenhetene, sier divisjonsdirektør Hilde Nakken.

Rapporten dokumenterer at kommunikasjonsansatte bruker mest tid på nettredaksjon, brukerkommunikasjon og mediehåndtering. Når virksomhetene kjøper konsulenttjenester, gjelder dette brukerkommunikasjon, nettredaksjon og ledelse- og arbeidsgiverkommunikasjon.

De statlige virksomhetene oppgir at de vil bruke mer tid på digital kommunikasjon i årene som kommer. I tillegg er brukervennlig kommunikasjon prioritert, for eksempel i form av klarspråk og universell utforming.

Les og søk i rapporten

Last ned rapport

DFØ-rapport 2023:3 Mye mer enn ord. En kartlegging av kommunikasjonsfunksjonen i staten
pdf 967.12 KB
Har du spørsmål til rapporten?

Ta kontakt med Maren Bigset Henriksen: marenbigset.henriksen@dfo.no.

Publisert: 17. april 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.