DFØ har oppdatert veilederen til utredningsinstruksen

Revidert utredningsinstruks trer i kraft 1. november, og DFØs veileder til instruksen er nå oppdatert.

De vesentligste endringene i selve instruksen gjelder EØS- og Schengen-saker. De fleste endringene i veilederen gjelder derfor denne typen saker. Videre er det gjort endringer i instruksen som blant annet gjelder hvem som kan fravike instruksen, hvem som skal forelegges saken og når ny høring må gjennomføres.

I tillegg har DFØ gjort en rekke presiseringer i veilederen som gjelder for alle saker.

Direktør for DFØ, Hilde Singsaas sier at veilederen belyser at det finnes et stort handlingsrom til å jobbe utforskende og bruke ulike metoder og arbeidsmåter. Omfang, grundighet og valg av metode må vurderes i lys av tiltaket som skal utredes og hva man har av tilgjengelig kunnskap.

– Veilederen sier mer om hvordan utredningskravene skal brukes i kriser. Vi har også oppdatert veilederen når det gjelder virkninger for barn som blir berørt av ulike tiltak, og betydningen av samordning for å løse komplekse problemer, sier hun.

Relevant for mange miljøer

Målgruppen for veilederen er de som skal utføre analyser i departementer og underliggende virksomheter, de som skal bestille analyser og ledere som skal ta beslutninger om valg av tiltak.

Utredningsinstruksen skal bidra til at politikere og andre beslutningstakere får kunnskapsbaserte, gjennomtenkte og transparente beslutningsgrunnlag når de skal ta stilling til ulike tiltak. Veilederen skal hjelpe til å oppfylle instruksen på en god måte.

Veilederen kan også være relevant for konsulentselskaper og andre utredningsmiljøer som skal gjennomføre utredninger på oppdrag fra statlige virksomheter. Universitets- og høyskolesektoren, kommunesektoren, interesseorganisasjoner, politikere og media kan også ha interesse av veilederen.

Publisert: 21. oktober 2024

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.