Om seminaret
For at staten skal være en attraktiv arbeidsgiver, må vi gjøre arbeidsplassen til en læringsarena. Til dette trenger vi gode læringsløp hvor vi kombinerer ulike læringsformer og metoder med praktisk arbeid. Statlige virksomheter opplever stadig endrede behov fra samfunnet rundt, noe som også krever at vi må utvikle arbeidsplassen til å være et sted hvor vi erfarer, reflekterer og etablerer ny praksis. På dette seminaret ga vi deg innsikt om gode læringsløp og mulighet til å dele erfaringer og lære av andre statlige virksomheter.
På seminaret viste vi også hvordan vi i DFØ har satt universell utforming på agendaen når vi bestiller og utvikler digitale kompetansetiltak. Sammen med Useit, som er eksperter på universell utforming, presenterte vi sjekklister og veiledninger vi har utviklet sammen og som skal hjelpe oss til å overholde de nye kravene til universell utforming av digitale kompetansetiltak.
Avslutningsvis ga Cathrine Filstad, professor i ledelse som praksis, organisasjonslæring og kompetanseledelse ved Høyskolen Kristiania, oss et faglig innlegg. Hun skal snakke organisasjonslæring og utvikling av praksisnære læringsarenaer.
Målgruppe
Ledere, HR, opplæringsansvarlige og andre som jobber med kompetanseutvikling i staten
Opptak
Læringsløp, hva er det?
ved Bo Kristian Olsen, seniorrådgiver DFØ
Tilbakemeldingskultur i Folkehelseinstituttet (FHI)
ved Mette Nilsen, seniorrådgiver FHI
#råbra - tilbakemeldingskultur i NAV
ved Liridona Preteni, seniorrådgiver NAV
Samle trådene
Organisasjonslæring; hvordan utvikle praksisnære læringsarenaer?
Hvordan ivareta de nye kravene til universell utforming ved utvikling av digitale kompetansetiltak?
DFØ og Useit lanserer sjekklister og veiledere som kan brukes når du bestiller eller utvikler tiltak selv. Saja Andersson, avdelingsleder, Useit og Sanja K. Skaar, seniorrådgiver DFØ
Organisasjonslæring, hvordan utvikle praksisnære læringsarenaer?
Ved Cathrine Filstad, professor Høyskolen Kristiania
Norge