Eksempler på feilmeldinger ved remittering

Dette er de vanligste feilene ved remittering med forslag til hvordan du kan korrigere dem.

AC03 – Kontonummer til mottaker er feil

Se om korrekte bankopplysninger er registrert på leverandøren. 

Vanlige årsaker til feil: ugyldig konto, konto er sperret og valutakonto.

Vi anbefaler å ta kontakt med bank eller leverandør for å innhente gyldig bankopplysninger.

RR09 – Structured creditor reference invalid or missing

Det er feil i KID-nummeret på betalingen eller kontonummer til mottaker. Sjekk om KID og kontonummer er korrekt. 


Vi anbefaler å ta kontakt med leverandør for å innhente korrekte opplysninger eller remittere uten KID.

NARR – Creditor Account requires OCR/StructuredCreditorReference

Kontonummer krever OCR-avtale og KID må innhentes.  

Vi anbefaler å ta kontakt med leverandør for å innhente KID, eller kontonummer som ikke krever KID.

RR04 – Regulatory Reason

Betalingen mangler valuta registerkode eller valuta registerbeskrivelse. Valutadokumentasjon kreves på utbetalinger til utland som overstiger 100 000 NOK.

Andre feilkoder

  • AC01 - Feil kontonummer 
  • AC04 - Kontonummer er avsluttet-  
  • AC06 - Blokkert kontonummer 
  • BE04 - Mangler kredittadresse 
  • RC01 - Ugyldig BIC 
  • CURR - Feil valuta 
  • CUST - Tilbakekall av kunde 
  • AC13 - Ugyldig debitor kontotype 
  • FF05 - Ugyldig lokal kode 
Oppdatert: 1. juli 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.