Denne rutinen er et alternativ til bruk av avtaleregnskap, og brukes når enkelt disposisjonsregnskap i Unit4 ERP benyttes.
Formål med rutinen
Dette regnskapet gir virksomheter mulighet til å holde oversikt over hvilke midler de har til rådighet. Denne funksjonen kan være et alternativ til bruk av avtaleregnskap.
Framgangsmåte
Mottaksregistrering av bestillinger - Utføres av kunde ved bestilling
For at disposisjonsregnskapet skal ha noen verdi må bilagene både ved føring av bestilling og ved vanlig mottaksregistrering, minimum føres med utgiftskonto. Det er viktig å finne løsninger som sikrer at en har oversikt over hvilke transaksjoner som kun er bestilt og hvilke transaksjoner hvor faktura er mottatt fra leverandøren. Dette kan gjøres på tre måter:
- Ved registrering av bestillinger angis bestilt + dagens dato i fakturanummerfeltet.
- Ulike bilagsnummerserie for bestilling og mottatte fakturaer.
- Dersom man ikke budsjetterer på konto, kan det opprettes en dummy utgiftskonto som benyttes for disse posteringene.
Oppfølging av bestillinger - Utføres av kunde ved behov
Rapporter som inneholder mottaksregistrerte poster kan brukes for å holde oversikten over bestillinger. For eksempel saldotabell BUDREG.
Gyldig fra 1. februar 2016